Gå til innhold

Dette burde jeg selvfølgelig vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heh-heh. Sant det - det hjelper med litt stimuli, for at assosiasjonene skal bli litt friere, og for at man skal slippe litt opp på tradisjonelle tankemønstre. Men det er jaggu nok av folk, også her inne, som ikke forstår forskjellen mellom filosofi og vitenskap :-)

".............................................."

Hvor den grensa går, er et filosofispørsmål... ;)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

14

• Darkko

12

• Prozak

10

• morsan

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvem har sagt at fysikk og astronomi må være kjedelig? ;)

Det er langtfra kjedelig! Fysikk var et av de morsomste fagene på videregående - og det faget jeg angret mest på at jeg ikke gikk videre med.

Husker en gang læreren vår veddet tusen kroner på at vi ikke klarte å utlede (heter det det?) en formel på et eller annet. Flinkeste jenta i klassen reiste seg, gikk frem til tavla, og gjorde det eksemplarisk :-)

Læreren ble så overrasket, og prøvde først å trekke seg fra veddemålet - men det endte med at hele klassen gikk på Peppes en kveld og spiste puzza, på læreren regning :-)

Skrevet

Jeg.

"....................................."

Da har du misforstått :-)

Skrevet

Og neste spørsmål blir da: Hvorfor er vi her? Hva gjør vi her? Hvor er vi på vei? Hva er meningen med alt?

:-)

"............................................."

Så filosofisk av meg er jeg ikke :)

Skrevet

Hvor den grensa går, er et filosofispørsmål... ;)

Nja...njo...vel...ok...jeg skal ikke gå nærmere inn på det :-)

".............................................."

Skrevet

Da har du misforstått :-)

Nei, jeg falt helt av når jeg kom til Nils Bohr og kvantemekanikken, scrhödinger-likningen etc. Da var det bare: "Gi meg laveste ståkarakter her, så jeg kan komme meg vekk" :-)

"..........................................."

Skrevet

som jeg later som er jorden, jeg har markert på syd- og nordpolen..og jeg driver å går rundt en lampe.

Konklusjonen er at jeg ikke har fortstått dette likevel..noe klokere har jeg blitt men når jeg sirklerer rundt lampen så er det kaldt i Norge hele tiden.

Astronomi er tydeligvis ikke helt min greie, jeg får holde meg til økonomi og tall istedet. :)

Skrevet

Nei, jeg falt helt av når jeg kom til Nils Bohr og kvantemekanikken, scrhödinger-likningen etc. Da var det bare: "Gi meg laveste ståkarakter her, så jeg kan komme meg vekk" :-)

"..........................................."

Ååååååå, mimre, mimre :-)

Husker på eksamen i 3FY så skulle vi ut fra en del opplysninger tegne et bilde på en eller annen maskin (er det noe som heter oscilloskop?) som hadde med strøm å gjøre.

Noen tegnte prikker, jeg tegnte rutemønster, - det rette svaret var en diagonal linje. Husker en i klassen - han gav helt opp og tegnte Pusur i stedet :-)

Gjest Streker på veggen..!
Skrevet

som jeg later som er jorden, jeg har markert på syd- og nordpolen..og jeg driver å går rundt en lampe.

Konklusjonen er at jeg ikke har fortstått dette likevel..noe klokere har jeg blitt men når jeg sirklerer rundt lampen så er det kaldt i Norge hele tiden.

Astronomi er tydeligvis ikke helt min greie, jeg får holde meg til økonomi og tall istedet. :)

Ball ja, genialt, jeg spiste opp appelsinen min...!

Ok okay, men denne kan jeg! det er fordi norge ligger mot nord og sola er diagonalt ut i verdensommet mot sør. mens i afrika så er sola bare rett ut i verdensommet.. sånn nesten !

I think... ;p

Skrevet

Du må huske at Nordpolen må peke mot Mekka/Oslo/Hawaii HELE tiden, altså må du faktisk snu på ballen mens du går rundt!

Skrevet

Ååååååå, mimre, mimre :-)

Husker på eksamen i 3FY så skulle vi ut fra en del opplysninger tegne et bilde på en eller annen maskin (er det noe som heter oscilloskop?) som hadde med strøm å gjøre.

Noen tegnte prikker, jeg tegnte rutemønster, - det rette svaret var en diagonal linje. Husker en i klassen - han gav helt opp og tegnte Pusur i stedet :-)

Heh-heh :-)

Men dere hadde definitivt ikke om kvantemekanikk og scrödinger i 3fy :-)

Skrevet

Du må skråstille polene - såpass vet jeg!

Skrevet

http://esminfo.prenhall.com/science/geoanimations/animations/01_EarthSun_E2.html

Skrevet

Heh-heh :-)

Men dere hadde definitivt ikke om kvantemekanikk og scrödinger i 3fy :-)

Hadde vi ikke litt kventemekanikk da? Husker ikke...

Hvem var egentlig Schrödinger da? Forbinder ham bare med Schördingers katt!

Skulle jeg valgt utdannelse om igjen, hadde jeg valgt matte og fysikk og pedagogikk. Tragisk at det finnes så få lærere med denne kompetansen!

Skrevet

Hjelper denne?

http://www.bbc.co.uk/science/space/solarsystem/earth/solsticescience.shtml

Gjest sarah bernard
Skrevet

Du må huske at Nordpolen må peke mot Mekka/Oslo/Hawaii HELE tiden, altså må du faktisk snu på ballen mens du går rundt!

Nordpolen må peke mot Oslo, Hawaii og Mekka? :)

Skrevet

Ok okay, men denne kan jeg! det er fordi norge ligger mot nord og sola er diagonalt ut i verdensommet mot sør. mens i afrika så er sola bare rett ut i verdensommet.. sånn nesten !

I think... ;p

Hehe du er festlig :)

Skrevet

Nordpolen må peke mot Oslo, Hawaii og Mekka? :)

Oslo ELLER Mekke ELLER Hawaii :-)

Det var Darkko som skrev det i et av innleggene i tråden her. Poenget er at spissen på aksen (altså Nordpolen) må peke mot samme sted hele tiden, ikke mot lampa!

Skrevet

Halleluja!

Takket være Lucretias link. Den var genial!!

Å det var deilig og endelig forstå, har gått å grublet på dette her lenge.

Den linken skal jeg ha på forvoritter, for jeg kommer garantert til å glemme dette igjen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...