Gå til innhold

Dette burde jeg selvfølgelig vite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halleluja!

Takket være Lucretias link. Den var genial!!

Å det var deilig og endelig forstå, har gått å grublet på dette her lenge.

Den linken skal jeg ha på forvoritter, for jeg kommer garantert til å glemme dette igjen ;)

Glad jeg kunne hjelpe :)

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

14

• Darkko

12

• Prozak

10

• morsan

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Glad jeg kunne hjelpe :)

masse takk :0)

Gjest sarah bernard
Skrevet

Oslo ELLER Mekke ELLER Hawaii :-)

Det var Darkko som skrev det i et av innleggene i tråden her. Poenget er at spissen på aksen (altså Nordpolen) må peke mot samme sted hele tiden, ikke mot lampa!

Ok, jeg kommenterte egentlig noe jeg ikke har fulgt med på. Syntes bare det høres merkelig ut at Nordpolen skulle peke mot ett eller annet jordisk punkt, annet enn nordpolen selv.

Jaja, anyway :)

Skrevet

Heh-heh :-)

Men dere hadde definitivt ikke om kvantemekanikk og scrödinger i 3fy :-)

"............................................."

Schrödingerligningen kan jeg ikke huske, men kvantemekanikk hadde vi da en god del om! Det var jo det som var det artige :)

Skrevet

Hadde vi ikke litt kventemekanikk da? Husker ikke...

Hvem var egentlig Schrödinger da? Forbinder ham bare med Schördingers katt!

Skulle jeg valgt utdannelse om igjen, hadde jeg valgt matte og fysikk og pedagogikk. Tragisk at det finnes så få lærere med denne kompetansen!

Schrøderlikningen er for kvantemekanikken som Ohms lov er for elektronikken - altså, helt uunnværlig.

".............................................."

Skrevet

Ok, jeg kommenterte egentlig noe jeg ikke har fulgt med på. Syntes bare det høres merkelig ut at Nordpolen skulle peke mot ett eller annet jordisk punkt, annet enn nordpolen selv.

Jaja, anyway :)

*knegg* ja lest isolert høres det jo helt vilt ut!! ;-)

Men det refererer til et innlegg om hvordan man kunne teste ut dette i sin egen stue, og da må man la "nordpolen" på det man velger som "jordkloden" (f eks en appelsin) vende mot samme sted hele tiden (som f eks Mekka, eller for den saks skyld: bildet av tante Guna over peiden! *S*)

Skrevet

Schrödingerligningen kan jeg ikke huske, men kvantemekanikk hadde vi da en god del om! Det var jo det som var det artige :)

Jeg skal ikke nekte på at dere hadde noe kvantemekanikk på videregående. Men mye kan det ikke ha vært, iom. at det på mange måter nesten er et helt eget felt innenfor fysikken. Og det er ikke plass i pensum for videregående til å ha annet enn en introduksjon til det :-) (Jeg har kun hatt minstekravet for ingeniørutdannelse, og det er en del heftige saker - som jeg forstår imponerende lite av)

Skrevet

Schrøderlikningen er for kvantemekanikken som Ohms lov er for elektronikken - altså, helt uunnværlig.

".............................................."

Fant litt om den her og der på nett nå, og vi lærte ikke å bruke selve ligningen, men vi lærte hva det medførte "i praksis".

Skrevet

*knegg* ja lest isolert høres det jo helt vilt ut!! ;-)

Men det refererer til et innlegg om hvordan man kunne teste ut dette i sin egen stue, og da må man la "nordpolen" på det man velger som "jordkloden" (f eks en appelsin) vende mot samme sted hele tiden (som f eks Mekka, eller for den saks skyld: bildet av tante Guna over peiden! *S*)

Bildet av tante Guna over peisen blir egentlig litt for nære, men nå skal jeg slutte å kverulere :)

Skrevet

Jeg skal ikke nekte på at dere hadde noe kvantemekanikk på videregående. Men mye kan det ikke ha vært, iom. at det på mange måter nesten er et helt eget felt innenfor fysikken. Og det er ikke plass i pensum for videregående til å ha annet enn en introduksjon til det :-) (Jeg har kun hatt minstekravet for ingeniørutdannelse, og det er en del heftige saker - som jeg forstår imponerende lite av)

Er du en pre-reform-94-elev eller en post-reform-94-elev? Tror det har litt å si...

Skrevet

Er du en pre-reform-94-elev eller en post-reform-94-elev? Tror det har litt å si...

Ja, i min tid var det nok ganske annerledes enn det er nå. Men likevel - det er grenser for hvor mye man får trykket inn på så kort tid :-)

Skrevet

Fant litt om den her og der på nett nå, og vi lærte ikke å bruke selve ligningen, men vi lærte hva det medførte "i praksis".

Ja, i grunnleggende (introduserende) kvantemekanikk bruker man bare elementer som er regnet ut vha. av likningen. Selve likningen er veldig kompleks.

Skrevet

Fikk så lyst til å repetere litt matte og fysikk nå, jeg!

Skrevet

Bildet av tante Guna over peisen blir egentlig litt for nære, men nå skal jeg slutte å kverulere :)

Men poenget er vel å finne et fast punkt å rette det mot, og da er det vel enklere for folk flest å rette det mot et fast punkt inne i sin egen stue! ;-)

Skrevet

Men poenget er vel å finne et fast punkt å rette det mot, og da er det vel enklere for folk flest å rette det mot et fast punkt inne i sin egen stue! ;-)

Jeg føler kverulantalarmen gå oppi skolten nå, så jeg sier meg enig :)

Skrevet

Artig :-)

Neidu - vil ikke til Mekka. Finnes det et sånt som peker på Lanzarote?

Skal nemlig dit, jeg om 18 dager.... JUHU!!!!

God tur!! :-)

Skrevet

Halleluja!

Takket være Lucretias link. Den var genial!!

Å det var deilig og endelig forstå, har gått å grublet på dette her lenge.

Den linken skal jeg ha på forvoritter, for jeg kommer garantert til å glemme dette igjen ;)

Lucretias link var veldig bra, men jeg synes også denne ga litt utfyllende info:

http://science.howstuffworks.com/question165.htm

Må innrømme at jeg hadde glemt det meste av dette sjøl... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...