Lucretia Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Halleluja! Takket være Lucretias link. Den var genial!! Å det var deilig og endelig forstå, har gått å grublet på dette her lenge. Den linken skal jeg ha på forvoritter, for jeg kommer garantert til å glemme dette igjen Glad jeg kunne hjelpe 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 27. februar 2006 Forfatter Skrevet 27. februar 2006 Glad jeg kunne hjelpe masse takk :0) 0 Siter
Gjest sarah bernard Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Oslo ELLER Mekke ELLER Hawaii :-) Det var Darkko som skrev det i et av innleggene i tråden her. Poenget er at spissen på aksen (altså Nordpolen) må peke mot samme sted hele tiden, ikke mot lampa! Ok, jeg kommenterte egentlig noe jeg ikke har fulgt med på. Syntes bare det høres merkelig ut at Nordpolen skulle peke mot ett eller annet jordisk punkt, annet enn nordpolen selv. Jaja, anyway 0 Siter
Darkko Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Heh-heh :-) Men dere hadde definitivt ikke om kvantemekanikk og scrödinger i 3fy :-) "............................................." Schrödingerligningen kan jeg ikke huske, men kvantemekanikk hadde vi da en god del om! Det var jo det som var det artige 0 Siter
Prozak Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Hadde vi ikke litt kventemekanikk da? Husker ikke... Hvem var egentlig Schrödinger da? Forbinder ham bare med Schördingers katt! Skulle jeg valgt utdannelse om igjen, hadde jeg valgt matte og fysikk og pedagogikk. Tragisk at det finnes så få lærere med denne kompetansen! Schrøderlikningen er for kvantemekanikken som Ohms lov er for elektronikken - altså, helt uunnværlig. ".............................................." 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Ok, jeg kommenterte egentlig noe jeg ikke har fulgt med på. Syntes bare det høres merkelig ut at Nordpolen skulle peke mot ett eller annet jordisk punkt, annet enn nordpolen selv. Jaja, anyway *knegg* ja lest isolert høres det jo helt vilt ut!! ;-) Men det refererer til et innlegg om hvordan man kunne teste ut dette i sin egen stue, og da må man la "nordpolen" på det man velger som "jordkloden" (f eks en appelsin) vende mot samme sted hele tiden (som f eks Mekka, eller for den saks skyld: bildet av tante Guna over peiden! *S*) 0 Siter
Prozak Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Schrödingerligningen kan jeg ikke huske, men kvantemekanikk hadde vi da en god del om! Det var jo det som var det artige Jeg skal ikke nekte på at dere hadde noe kvantemekanikk på videregående. Men mye kan det ikke ha vært, iom. at det på mange måter nesten er et helt eget felt innenfor fysikken. Og det er ikke plass i pensum for videregående til å ha annet enn en introduksjon til det :-) (Jeg har kun hatt minstekravet for ingeniørutdannelse, og det er en del heftige saker - som jeg forstår imponerende lite av) "............................................." 0 Siter
Darkko Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Schrøderlikningen er for kvantemekanikken som Ohms lov er for elektronikken - altså, helt uunnværlig. ".............................................." Fant litt om den her og der på nett nå, og vi lærte ikke å bruke selve ligningen, men vi lærte hva det medførte "i praksis". 0 Siter
Darkko Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 *knegg* ja lest isolert høres det jo helt vilt ut!! ;-) Men det refererer til et innlegg om hvordan man kunne teste ut dette i sin egen stue, og da må man la "nordpolen" på det man velger som "jordkloden" (f eks en appelsin) vende mot samme sted hele tiden (som f eks Mekka, eller for den saks skyld: bildet av tante Guna over peiden! *S*) Bildet av tante Guna over peisen blir egentlig litt for nære, men nå skal jeg slutte å kverulere 0 Siter
Darkko Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Jeg skal ikke nekte på at dere hadde noe kvantemekanikk på videregående. Men mye kan det ikke ha vært, iom. at det på mange måter nesten er et helt eget felt innenfor fysikken. Og det er ikke plass i pensum for videregående til å ha annet enn en introduksjon til det :-) (Jeg har kun hatt minstekravet for ingeniørutdannelse, og det er en del heftige saker - som jeg forstår imponerende lite av) "............................................." Er du en pre-reform-94-elev eller en post-reform-94-elev? Tror det har litt å si... 0 Siter
Prozak Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Er du en pre-reform-94-elev eller en post-reform-94-elev? Tror det har litt å si... Ja, i min tid var det nok ganske annerledes enn det er nå. Men likevel - det er grenser for hvor mye man får trykket inn på så kort tid :-) "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Fant litt om den her og der på nett nå, og vi lærte ikke å bruke selve ligningen, men vi lærte hva det medførte "i praksis". Ja, i grunnleggende (introduserende) kvantemekanikk bruker man bare elementer som er regnet ut vha. av likningen. Selve likningen er veldig kompleks. "............................................." 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Fant litt om den her og der på nett nå, og vi lærte ikke å bruke selve ligningen, men vi lærte hva det medførte "i praksis". Fikk så lyst til å repetere litt matte og fysikk nå, jeg! 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Bildet av tante Guna over peisen blir egentlig litt for nære, men nå skal jeg slutte å kverulere Men poenget er vel å finne et fast punkt å rette det mot, og da er det vel enklere for folk flest å rette det mot et fast punkt inne i sin egen stue! ;-) 0 Siter
Darkko Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Men poenget er vel å finne et fast punkt å rette det mot, og da er det vel enklere for folk flest å rette det mot et fast punkt inne i sin egen stue! ;-) Jeg føler kverulantalarmen gå oppi skolten nå, så jeg sier meg enig 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Jeg føler kverulantalarmen gå oppi skolten nå, så jeg sier meg enig Men for alt vi vet kan det jo hende at dol'ere flest er i besittelse av denne: *S* http://www.budo-shop.net/_cgi-bin/shop/shop.pl?f=NR&c=603936&t=ddetail&userid=7932821 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Men for alt vi vet kan det jo hende at dol'ere flest er i besittelse av denne: *S* http://www.budo-shop.net/_cgi-bin/shop/shop.pl?f=NR&c=603936&t=ddetail&userid=7932821 Artig :-) Neidu - vil ikke til Mekka. Finnes det et sånt som peker på Lanzarote? Skal nemlig dit, jeg om 18 dager.... JUHU!!!! 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 http://esminfo.prenhall.com/science/geoanimations/animations/01_EarthSun_E2.html Det må jeg vise datteren min! 0 Siter
morsan Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Artig :-) Neidu - vil ikke til Mekka. Finnes det et sånt som peker på Lanzarote? Skal nemlig dit, jeg om 18 dager.... JUHU!!!! God tur!! :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 27. februar 2006 Skrevet 27. februar 2006 Halleluja! Takket være Lucretias link. Den var genial!! Å det var deilig og endelig forstå, har gått å grublet på dette her lenge. Den linken skal jeg ha på forvoritter, for jeg kommer garantert til å glemme dette igjen Lucretias link var veldig bra, men jeg synes også denne ga litt utfyllende info: http://science.howstuffworks.com/question165.htm Må innrømme at jeg hadde glemt det meste av dette sjøl... :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.