Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi her inne er raskt ute dersom adoptivbarn ikke omtales på rette måten. Derfor tenkte jeg at det også kunne være på sin plass og gi ros dersom noen bruker riktige betegnelser. Fant denne overskriften på nettsiden til Aftenposten idag: "Tiltalt for å ha mishandlet sin egen sønn til døde". Dersom en leser hele artikkelen, kommer det frem at vi her snakker om en adoptert gutt. Selvom historien bak er tragisk og fryktelig trist, ønsker jeg å gi ros til Aftenposten fordi de har omtalt gutten som "sin egen sønn" i sin hovedoverskrift.

Hilsen en som er i feriemodus denne mandagen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220353-riktig-spr%C3%A5kbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en forferdelig sak og språkbruk blir en bagatell i en slik sammenheng, men slik står det hos TV2: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article570729.ece

Forøvrig stusser jeg veldig på det de skriver om biologisk mor - noen som vet om pressen virkelig har tilgang til slik informasjon?

Gjest farslykke

Det var en forferdelig sak og språkbruk blir en bagatell i en slik sammenheng, men slik står det hos TV2: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article570729.ece

Forøvrig stusser jeg veldig på det de skriver om biologisk mor - noen som vet om pressen virkelig har tilgang til slik informasjon?

I Sverige er det full åpenhet i alle rettslige dokumenter. I og med at informasjonen er hentet fra rettsdokumenter, er det stor grunn til å feste lit til informasjonen.

Når det er sagt, er jeg helt enig med delfi. At dette barnet er utsatt for mishandling, har vel neppe noe med at det er adoptert å gjøre. Men det er selvsagt et poeng at et slikt foreldrepar har sluppet gjennom kontrollen.

I Sverige er det full åpenhet i alle rettslige dokumenter. I og med at informasjonen er hentet fra rettsdokumenter, er det stor grunn til å feste lit til informasjonen.

Når det er sagt, er jeg helt enig med delfi. At dette barnet er utsatt for mishandling, har vel neppe noe med at det er adoptert å gjøre. Men det er selvsagt et poeng at et slikt foreldrepar har sluppet gjennom kontrollen.

Hm, det var ny informasjon. Så det betyr at også rettsdokumentene fra prosessen i barnets opprinnelsesland inngår i prosessen i Sverige? Da kan jo alle journalister som vil få tilgang til hele barnets historie, da... Eller? Jeg er sikkert litt treg her nå, men hvis du orker å forklare litt mer utdypende så er jeg glad for det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...