Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 36 år har en sønn på 8år.i 2002og2003 exu en å hver side.Gravid v første forsøk med IVF der det ble satt inn et egg den 16112006, ul i uke 5 og uke 8 alt ok.Har ulcereøs colitt forsåvidt ok men sliter med et parti nederst noe slim og blod av og til.

Spørsmål: har og har hatt mye vondt i nedre mage region, og stikkninger nederst i mage at det og går inn på en måte i underliv skjeden(har og smerter i lyskene men disse føler jeg at er ok for det har jeg hatt før og kjenner til)Er nå ca i uke 15/16 og ønsker så gjerne å senke skuldrene og kose meg men angsten for abort eller blødninger el.l er stor desverre og det hindrer meg i å vere sosial eller finne på ting da jeg synest at til tider mine smerter er så plagsomme.har desverre heller ikke klart å slutte helt å røyke max 5 pr dag dette sliter jeg og med men hva er verst 5 røyk eller mye angst, kan fosteret få skader eller dø av 5ca 5 røyk pr dag??kan ikke huske at jeg var så plaget m smerter v minn sønns graviditet for 8 år siden kan nevne at jeg er forholdsvis fast i fisken så min jordmor har jo sagt at av og til kan det gjøre mere vondt i de periodene sener og muskler strekker seg?? men dette er til tider svært bekymringsfult for meg er det tegn på at noe kan være eller gå galt?skal til den vanlige ultralyd nå den 09032006.takk..

venter med lengsel på fødsel og at jeg skal bli ferdig ønsker meg dette barn så inderlig etter mange år med egen sykdom og disse to ex utirine grav tidl.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220361-engstelig/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Siden fødselen har du hatt to operasjoner i underlivet for graviditet utenfor livmoren. Det vil gjerne medføre sammenvoksninger som kan settes på strekk når livmoren vokser; det er ubehagelig for deg, men ufarlig forfosteret.

Med hensyn til røyk, så er det jo best om den gravide slutter helt, men 5 om dagen er ikke så farlig som 30 om dagen. Røyking er satt i sammenhang med at fosteret kan vokse mindre (kan bli 100-200 g lettere), tidligere fødsel, men mindre risiko for svangerskapsforgiftning. Det er jo fortsatt mange gravide som røker, og langt de fleste får helt fine barn (som din sønn på 8 år). Jeg synes altså ikke du skal bekymre deg. Engstelse kan ikke skade barnet. Har man nådd til uke 15-16 er risiko for abort meget liten.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg ser at ditt brev et datert 27.2., men jeg har først i dag fått det i min postkasse!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220361-engstelig/#findComment-1660373
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...