Gå til innhold

Legeutdannelse i Norge vs USA

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på...
Skrevet

Hvor er utdannelsen best? I forhold til kompetanse/fag?

Det virker som det er mye fordommer ute og går... Jeg for min del har inntrykk av at utdannelsen i USA både er lengre og mer krevende.. Men samtidig så er jo ikke high school over der like krevende som her har jeg inntrykk av...

Skrevet

Med school vet jeg ikke, men på en god high school som tilbyr avanserte nivåer innen de fleste fag, kan du svette bra mye mer enn på allmennfag i Norge altså...

Skrevet

Med school vet jeg ikke, men på en god high school som tilbyr avanserte nivåer innen de fleste fag, kan du svette bra mye mer enn på allmennfag i Norge altså...

... samtidig som at en dårlig skole kan gi deg et diplom selv om du er dum som et brød...

amerikafareren
Skrevet

Det å sammenligne slik blir alltid vanskelig. Jeg kjenner ikke legestudiene i USA eller Norge godt nok til å uttale meg, men jeg vil tro at begge holder en god standard.

High school er ikke nødvendigvis lettere å komme igjennom i USA, men systemet er forskjeligg. Elevene er yngre og etter high school går de på college for siden å komme innpå universitet. High school er like mye, eller mer, ungdomsskole som videregående. De går der fra ca. 14 - 18. Ifølge foreldre som har hatt barn på skole i begge land må de som regel jobbe mye mer i USA (New York). Nå er USA veldig stort og er en verdensdel med store forskjeller. Det blir derfor skjev sammenligning med lille Norge. Hadde kanskje vært enklere å sammenligne en stat og Norge.

Skrevet

... samtidig som at en dårlig skole kan gi deg et diplom selv om du er dum som et brød...

Yep. Det hjelper å gå på en der 98% skal videre på et 4-årig college.

Gjest Elextra
Skrevet

Det faglige nivået kan jeg fint lite om, men vet at medisinstudier i USA er rådyrt! Vet ikke, men tviler på at Lånekassen finansierer det.

Skrevet

Stemmer det. Sønnen min går på high school, han er 15, og allerede ferdig med norsk gymnaspensum i flere fag.

Norsk medisinstudie er meget bra, absolutt bra nok, og dertil gratis.

Studerer man medisin i USA, får man et studielån som krever amerikansk legeinntekt, så det er kanskje ikke så lurt hvis man har lyst til å flytte hjem igjen.

Skrevet

Utfra hva jeg har hørt og lest om legeutdannelse i USA (garanterer ikke at det stemmer 100%, men er rimelig sikker):

I USA er legeutdannelsen delt i to. Først tar man en 4-årig bachelorgrad med fordypning i et eller annet medisinsk. I tillegg er det en del andre fag. Det første året kan man ikke få støtte til fra Lånekassen, da dette tilsvarer omtrent samme nivå som tredjeklasse på videregående i Norge.

Deretter leser man medisin i 3-4 år. Tilsammen blir det en utdannelse på 7-8 år.

Det var mye snakk om for en stund siden at man ikke kan praktisere som lege i Norge med medisinutdannelse fra USA (Norge mener ikke den er omfattende nok-bl.a. pga. man leser også en del andre fag på bachelornivået). Isåfall skal man ha noen ekstra år på skolebenken i Norge. Forhåpentligvis vil dette endres snart, da land som f.eks. Tyskland godkjenner den amerikanske medisinutdannelsen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det å sammenligne slik blir alltid vanskelig. Jeg kjenner ikke legestudiene i USA eller Norge godt nok til å uttale meg, men jeg vil tro at begge holder en god standard.

High school er ikke nødvendigvis lettere å komme igjennom i USA, men systemet er forskjeligg. Elevene er yngre og etter high school går de på college for siden å komme innpå universitet. High school er like mye, eller mer, ungdomsskole som videregående. De går der fra ca. 14 - 18. Ifølge foreldre som har hatt barn på skole i begge land må de som regel jobbe mye mer i USA (New York). Nå er USA veldig stort og er en verdensdel med store forskjeller. Det blir derfor skjev sammenligning med lille Norge. Hadde kanskje vært enklere å sammenligne en stat og Norge.

Nå har jeg bare 1 års erfaring fra high school, men jeg må si jeg ble overrasket over det lave nivået.

Jeg var senior, og engelskpensumet var det samme vi hadde i 7.klasse. Litt merkelig å være den beste i klassen 2 mnd etter at du har kommet til landet...

Men jeg tok ingen realfag. Tror kanskje de fagene er litt mer krevende. Men både historie, government (samfunnsfag) og engelsk var utrolig enkelt for meg som til da hadde gått til og med 1.klasse på videregående i Norge.

(Men dette var jo i "urtiden", har inntrykk av at det faglige i Norge har sunket endel siden den gangen...)

Skrevet

Nå har jeg bare 1 års erfaring fra high school, men jeg må si jeg ble overrasket over det lave nivået.

Jeg var senior, og engelskpensumet var det samme vi hadde i 7.klasse. Litt merkelig å være den beste i klassen 2 mnd etter at du har kommet til landet...

Men jeg tok ingen realfag. Tror kanskje de fagene er litt mer krevende. Men både historie, government (samfunnsfag) og engelsk var utrolig enkelt for meg som til da hadde gått til og med 1.klasse på videregående i Norge.

(Men dette var jo i "urtiden", har inntrykk av at det faglige i Norge har sunket endel siden den gangen...)

Hadde samme opplevelse av High School i USA. Sløkka meg gjennom året (var der jo ikke for skolen, men opplevelsen) og klarte likevel å komme på "honor roll".

Hadde A+ (en merkelig karakter, spør du meg!) i amerikansk litteratur, tysk, fransk og journalistikk, og A i "modern american history", "Wyoming history", Drama og svømming/livredning. Og dette uten nevneverdig anstrengelse.

Skrevet

Hadde samme opplevelse av High School i USA. Sløkka meg gjennom året (var der jo ikke for skolen, men opplevelsen) og klarte likevel å komme på "honor roll".

Hadde A+ (en merkelig karakter, spør du meg!) i amerikansk litteratur, tysk, fransk og journalistikk, og A i "modern american history", "Wyoming history", Drama og svømming/livredning. Og dette uten nevneverdig anstrengelse.

Me too! Kom på honor roll uten å gjøre noe! Helt utrolig!

Skrevet

Me too! Kom på honor roll uten å gjøre noe! Helt utrolig!

Kanskje det bare er vi som er genier ;-)

Skrevet

Kanskje det bare er vi som er genier ;-)

Ah!!! Derfor altså...

amerikafareren
Skrevet

Ah!!! Derfor altså...

Dere er nok smarte i hvert fall;) Jeg er godt klar over at nivået er veldig forskjellig, men jeg tror nok at legestudiene holder en høy standard. Jeg kan i hvert fall ikke si noe annet enn at universitetet hvor jeg går har en høy standard og stiller store krav.

De har helt annet forhold til karakterer enn vi har og derfor er det ikke sammenlignbart. De bruker vanligvis ikke A+ der hvor jeg kjenner til (det må være for geniene:).

Skrevet

Dere er nok smarte i hvert fall;) Jeg er godt klar over at nivået er veldig forskjellig, men jeg tror nok at legestudiene holder en høy standard. Jeg kan i hvert fall ikke si noe annet enn at universitetet hvor jeg går har en høy standard og stiller store krav.

De har helt annet forhold til karakterer enn vi har og derfor er det ikke sammenlignbart. De bruker vanligvis ikke A+ der hvor jeg kjenner til (det må være for geniene:).

Jeg tror også at nivået på høyere utdannelse er høyere enn det nivået jeg opplevde på high school, særlig etter at man har valgt retning.

amerikafareren
Skrevet

Det faglige nivået kan jeg fint lite om, men vet at medisinstudier i USA er rådyrt! Vet ikke, men tviler på at Lånekassen finansierer det.

Studier i USA er rådyrt, og lånekassen gir stipend for skolepenger opptil ca. 2500 og lån for ekstra skolepenger opptil ca. 25000 også, per semester. Universiteter er veldig forskjellige og mange er dyrere enn dette. Da må det gå på egne penger via jobb eller familie.

Jeg vet ingenting om legestudier, men har ingen grunn til å tro at det er forskjellig fra andre fag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...