Gå til innhold

KAN man som arbeidsgiver la vær å trekke skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man si til sine ansatte at de kan betale skatten selv? er det lov?

Man skal likevel trekke arbeidsgiveravgift OG sende inn lønns- og trekkoppgaver - bare at det vil stå kr. 0,- i forskuddstrekk.

Det er ønskelig av de ansatte altså.

(mye rart jeg spør om)

Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver blir ansvarlig om det trekkes feil skatt, i allefall, så de kan vel også trekke 0 i skatt.

Er det fordi de ansatte skal spare opp og betale alt i en bolk til slutt i året for å tjene renter osv.? I såfall er det nok ikke så lurte. Staten har nok sin egen rentesats for seint betalt skatt som nok er større enn DnB og Skandiabankens sparerente :)

Skrevet

Tror ikke arbeidsgiver blir ansvarlig om det trekkes feil skatt, i allefall, så de kan vel også trekke 0 i skatt.

Er det fordi de ansatte skal spare opp og betale alt i en bolk til slutt i året for å tjene renter osv.? I såfall er det nok ikke så lurte. Staten har nok sin egen rentesats for seint betalt skatt som nok er større enn DnB og Skandiabankens sparerente :)

nei -fordi det er snakk om småpenger - under 7000,- og mange ulike folk med ulik skatteprosent - biarbeidsgiver.

Det HØRES ut som det skulle vært lov?

Skrevet

Dette burde jeg kunne...*konsulterer læreboken*

Sitat:

"Arbeidsgiveren er pliktig til å foreta skattetrekk i henhold til skattekortet han skal ha mottatt fra arbeidstakeren. Mangler skattekort, trekkes det 50%."

Det ser ut som man ikke kan la være.

Skrevet

Dette burde jeg kunne...*konsulterer læreboken*

Sitat:

"Arbeidsgiveren er pliktig til å foreta skattetrekk i henhold til skattekortet han skal ha mottatt fra arbeidstakeren. Mangler skattekort, trekkes det 50%."

Det ser ut som man ikke kan la være.

helvete - gjelder det for BI-arbeidsgiver også?

Skrevet

helvete - gjelder det for BI-arbeidsgiver også?

Ja. Men om arbeidstageren danner et lite enkeltpersonsforetak og selger tjenestene sine, slipper man det selvsagt.

Skrevet

Ja. Men om arbeidstageren danner et lite enkeltpersonsforetak og selger tjenestene sine, slipper man det selvsagt.

Sukk - da får jeg fylle ut en masse skjemaer da - og trekke han som ikke har gitt meg skattkort 50%.

Skrevet

Nei. En arbeidsgiver kan ikke utbetale lønna uten skattetrekk. Hvis skattekort ikke foreligger, SKAL arb giver trekke 50% uansett. Arb giver kan tilbakeføre skattetrekk så det blir riktig så snart skattekort forevises, som viser hva det skulle vært i trekk.

Skrevet

nei -fordi det er snakk om småpenger - under 7000,- og mange ulike folk med ulik skatteprosent - biarbeidsgiver.

Det HØRES ut som det skulle vært lov?

Kun hvis det er et engangsbeløp, f eks en gang pr halvår eller mindre, og det er under 1000 kr kan du slippe å trekke skatt.

Tusentipset i VG er det allerede trukket 50% skatt av når du får det, så det er netto. :-)

Skrevet

Kun hvis det er et engangsbeløp, f eks en gang pr halvår eller mindre, og det er under 1000 kr kan du slippe å trekke skatt.

Tusentipset i VG er det allerede trukket 50% skatt av når du får det, så det er netto. :-)

Det er en gang i året -men noen skal ha 1500 kr minus skatt -og andre skal ha 7000 minus skatt f.eks.

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Du pliker å trekke minimum det som står på skattekortet. (Kan trekke mer). Om du ikke får noe skattekort skal du trekke 50%.

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Du pliker å trekke minimum det som står på skattekortet. (Kan trekke mer). Om du ikke får noe skattekort skal du trekke 50%.

åh som jeg gruer....

Skrevet

Det er en gang i året -men noen skal ha 1500 kr minus skatt -og andre skal ha 7000 minus skatt f.eks.

Du har rett, det er 1000 kr pr kalenderår. 2000 er for skattefrie organisasjoner. 4000 kr for hobbypregede tjenester og produkter.

Men i tillegg kan ganske mye kalles hobbyvirksomhet. Altså næring som ikke er egnet til å leve av.

Arbeidsagiveravgift utløses ved utbetalte 50 000 kr.

Skrevet

Du har rett, det er 1000 kr pr kalenderår. 2000 er for skattefrie organisasjoner. 4000 kr for hobbypregede tjenester og produkter.

Men i tillegg kan ganske mye kalles hobbyvirksomhet. Altså næring som ikke er egnet til å leve av.

Arbeidsagiveravgift utløses ved utbetalte 50 000 kr.

Skjønner ingenting jeg - og nå MÅ jeg snart - helvete.

Jeg visste det om de 50000 og arb.giveravgift -men det står at det likevel skal innberettes - rart.

men det blir over 50.000

Skrevet

Jeg visste det om de 50000 og arb.giveravgift -men det står at det likevel skal innberettes - rart.

men det blir over 50.000

Bare når avgiften blir mindre enn 150 kr, så slipper du.

Skrevet

men det blir over 50.000

Å betale, ikke sende inn.

Gjest Det er gjevnlig kontroll om skattetrekk er korrert
Skrevet

Arbeidsgiver kan bli ansvarlig om ikke skattekort ikke følges.

NB Det er selvfølgelig de med dårligst økonomi som ønsker 0 i skattetrekk og det er de som ofte ikke betaler skatten. Da kommer arbeidsgivers ansvar inn.

Skrevet

Arbeidsgiver kan bli ansvarlig om ikke skattekort ikke følges.

NB Det er selvfølgelig de med dårligst økonomi som ønsker 0 i skattetrekk og det er de som ofte ikke betaler skatten. Da kommer arbeidsgivers ansvar inn.

Året etter får arbeidsgiver påleggstrekk å føre :-), og h*n møter seg selv i døra.

Jevnlig kontroll betyr for oss: ingen har kontrollert noe som helst på 15 år.

mariaflyfly
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Arbeidsgiver plikter i å trekke det som står på skattekortet. Evt trekke 50 %

Gjest Gjevnlig arbeidsgiverkontroll
Skrevet

Året etter får arbeidsgiver påleggstrekk å føre :-), og h*n møter seg selv i døra.

Jevnlig kontroll betyr for oss: ingen har kontrollert noe som helst på 15 år.

I vårt område er det blitt meget stor aktivitet. Særlig nystartede fima. Kontrollen er stor sett grei.

Påleggstrekk gir enda mer arbeid. Så det er bedre å trekke i første runde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...