Gå til innhold

Chattekanaler for barn

Gjest ikkesågodpå internett

Anbefalte innlegg

Gjest ikkesågodpå internett
Skrevet

Hva skal jeg være obs på når det gjelder min datters bruk av internett/sånne chattekanaler, har de noe navn eller, altså suspekte kanaler som barna bør ligge unna?

Er dette via MSN eller? Det har hun foreløpig ikke. Men hun har jo funnet noe programmer der det chattes, PowerBabe eller noe sånt.

Skrevet

Hei!

Dette har vært diskutert litt før i dag. Se tråden som heter "Hun fikk tilbud om sex".

Gjest ikkesågodpåinternett
Skrevet

Hei!

Dette har vært diskutert litt før i dag. Se tråden som heter "Hun fikk tilbud om sex".

Nei, der står det ikke noe om hva disse kanalene heter.

Skrevet

Nei, men det er en generell diskusjon om barn og Internet, og minst et sted er nevnt (popit.no var det vel). Ellers var det noen linker til informasjonssider om barn og Internet som kan være interessante, og som sikkert forteller om hvilke sider som finnes der ute som anses som trygge.

Skrevet

De er ofte på Blink på Dagbladet og på http://www.popit.no/

Uansett hvor de er så kan de komme borti tullinger - det er viktig å be de si fra om de får rare spørsmål -og så NEKTE dem å bruke navnet sitt på MSN -i hotmailadressen. En niese av meg har sågar et guttenavn - anton.helgesen etc. :)

Skrevet

Sjekka ut de trådene litt. Ja, jeg er fullt klar over at pedoer oppsøker virtuelle steder der det er barn. Men jeg får meg ikke til å forklare dette så tydelig for datteren min, som bare er 10 år. Mener jo at MSN bare er tøv for barn på 10 år, det har de ikke noe behov for, men dette med pedoer er hovedgrunnen til at vi ikke tillater dette enda, noe hun syns er urettferdig.

MSN - er det bare ett chatterom det??

Skrevet

Nei, men det er en generell diskusjon om barn og Internet, og minst et sted er nevnt (popit.no var det vel). Ellers var det noen linker til informasjonssider om barn og Internet som kan være interessante, og som sikkert forteller om hvilke sider som finnes der ute som anses som trygge.

Det kommer jo helt an på alderen hva som ser passe. Selv synes jeg Blink hørtes veldig "voksent" ut. Det er en del unge der, men også mange voksne. Ikke et typisk barnevennlig miljø vil jeg si.

Som det blir sagt i den andre tråden, så er nok MSN ganske trygt, for det kan du bare snakke med folk du alt kjenner.

Skrevet

Sjekka ut de trådene litt. Ja, jeg er fullt klar over at pedoer oppsøker virtuelle steder der det er barn. Men jeg får meg ikke til å forklare dette så tydelig for datteren min, som bare er 10 år. Mener jo at MSN bare er tøv for barn på 10 år, det har de ikke noe behov for, men dette med pedoer er hovedgrunnen til at vi ikke tillater dette enda, noe hun syns er urettferdig.

MSN - er det bare ett chatterom det??

Nei, MSN er ikke et chatterom. Det kan bedre sammenlignes med SMS (selv om det ikke koster noe, selvsagt). Her kan du sende meldinger til andre du alt kjenner. Det kommer ikke fremmede på MSN (i allefall ikke hvis ikke e-mail-adressa som ble brukt til å registrere seg med blir spredt rundt omkring) - kun de man inviterer, eller de som inviterer en selv. For å invitere, må du vite e-mail-adressa og vedkommende du inviterer må si ja. Personlig tror jeg MSN er det beste stedet å starte med kommunikasjon på nett for barn. Selvsagt må hun læres hva som er rett og galt her også, som alle andre steder - som å ikke godta invitasjoner fra fremmede.

Skrevet

Det kommer jo helt an på alderen hva som ser passe. Selv synes jeg Blink hørtes veldig "voksent" ut. Det er en del unge der, men også mange voksne. Ikke et typisk barnevennlig miljø vil jeg si.

Som det blir sagt i den andre tråden, så er nok MSN ganske trygt, for det kan du bare snakke med folk du alt kjenner.

Får vel revurdere min skepsis til MSN, og følge med. Har pcen i stua, ikke noe eget på barnerommet her nei.

Skrevet

Får vel revurdere min skepsis til MSN, og følge med. Har pcen i stua, ikke noe eget på barnerommet her nei.

En annen ting er at du gjør barnet en bjørnetjeneste om du lar være å snakke om farene med Internet med henne. Hun er kanskje for ung til å klare å dra ut for å treffe en pervo hun treffer på nett, men hun er ikke for ung til å LÆRE å ikke gjøre det. Du trenger jo ikke å si hva en pervo er - bare si at en ikke skal stole på noe fremmede sier på nett (eller ellers for den del) og at du må få vite om det er noen som sier noe uvanlig til henne. Det minste som må forbys er:

Å oppgi navn, skole, sted, kontaktmuligheter, bursdag, navn på slektninger, bilde osv. til fremmede.

Å treffe noen som ble truffet på nett uten å avklare det med deg først.

Skrevet

Gi henne regler om å aldri gi noen som helst informasjon om seg selv til folk hun ikke kjenner. Jeg tok et eksempel til min datter som skremte henne litt: Hvis hun skriver til noen at hun skal på ferie eller noe og hun tidligere har informert om hvor hun bor, så kan i verste fall hjemmet vårt være robbet når vi kommer tilbake.

Ser jeg at hun bryter nett-reglene vi har laget her hjemme, så får hun ikke bruke internett.

Enn så lenge kan jeg sjekke hva hun har holdt på med, men det tar vel ikke lange tiden før hun kan mer om pc enn meg :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...