Gå til innhold

Hvordan klage på feil/mangler i forbindelse med huskjøp`?

Anbefalte innlegg

lalala1365380457
Skrevet

Hei! Kjøpte 1etg i en horisontal-delt 2mannsbolig i november. Nå viser det seg at det er et par feil på badet som det ikke sto opplyst om i tilstandsrapporten. Når jeg vasker badet (skurer alle vegger med jiff og spyler over med dusjen), så renner vannet veeeldig sakte ut sluken under vasken.. Når jeg så går nedi kjellern er det søren meg vått der; altså en del av vannet renner gjennom gulvet og ned til kjelleren! En annen sak er at det bestandig er vann utenpå wc-systærnen, samt det renner litt vann ut fra under wc..

Dette er vel ting det burde vært opplyst om i tilstandsrapporten, iallefall det med vannlekasjen rundt sluken..

Så mitt spørsmål er; hvordan går jeg frem for å klage på dette? For man kan vel klage, og få dekt (/deler av) feil/mangler på hus som ikke står opplyst?

Mvh

Skrevet

Sjekk forbrukerportalen.no og Lovdata --) Avhendingsloven.

Skrevet

Det første steget er å ta kontakt med selger, evt. megleren som solgte huset. Hadde huset eierskifteforsikring når du kjøpte, ender du opp med å måtte snakke med forsikringsselskapet. Det vil nok uansett ta ganske lang tid, dessverre. Ordner det seg ikke med å snakke med selger direkte, så må du ta kontakt med advokat.

Gjest Kontakt megler da vel å spør.
Skrevet

Jeg har hørt at du kan klage 5 år etter at du har kjøpt hus, så lenge det ikke står spesifisert i taksten.

lalala1365380457
Skrevet

Jeg har hørt at du kan klage 5 år etter at du har kjøpt hus, så lenge det ikke står spesifisert i taksten.

er ikke så ivrig etter å kontakte megler, vi lurer på om han kjenner selger.. Megleren løy mye og lurte unna mye informasjon ved salg (vi sjekket heldigvis det meste nøye selv)..mao, vi stoler null&nix på megler =/

men har lest litt på forbrukerportalen.no nå, blitt litt klokere ;)

Gjest Kontakt megler å spør da vel /ikke-det
Skrevet

er ikke så ivrig etter å kontakte megler, vi lurer på om han kjenner selger.. Megleren løy mye og lurte unna mye informasjon ved salg (vi sjekket heldigvis det meste nøye selv)..mao, vi stoler null&nix på megler =/

Huff da :(, nok et eksempel på meglere ....

Håper du finner ut av det iallefall :).

Skrevet

Megleren og selgeren "er på lag", så jeg forstår skepsissen, men du kommer ingen vei ved å ikke kontakte den andre parten i konflikten. De vet like godt som deg at hvis de løser dette på egen hånd, så blir det billigere enn å ta det i retten el.l. Så hvis du har en god sak, så kan det godt hende at det å kontakte megleren er en god deal.

lalala1365380457
Skrevet

Huff da :(, nok et eksempel på meglere ....

Håper du finner ut av det iallefall :).

takk takk ;)

lalala1365380457
Skrevet

Megleren og selgeren "er på lag", så jeg forstår skepsissen, men du kommer ingen vei ved å ikke kontakte den andre parten i konflikten. De vet like godt som deg at hvis de løser dette på egen hånd, så blir det billigere enn å ta det i retten el.l. Så hvis du har en god sak, så kan det godt hende at det å kontakte megleren er en god deal.

joda, men leste litt på linker folk gav, så det var anbefalt å skrive brev til selger. tror vi får gjøre det, må bare gruble litt på hvordan dette brevet skal formuleres.. Regner med selgeren har mer erfaring enn oss på dette, og lett kan sluntre unna om vi ikke gjør det helt korrekt (de vi kjøpte av driver med kortsiktig kjøp og salg av eiendom mtp fortjeneste)

Skrevet

joda, men leste litt på linker folk gav, så det var anbefalt å skrive brev til selger. tror vi får gjøre det, må bare gruble litt på hvordan dette brevet skal formuleres.. Regner med selgeren har mer erfaring enn oss på dette, og lett kan sluntre unna om vi ikke gjør det helt korrekt (de vi kjøpte av driver med kortsiktig kjøp og salg av eiendom mtp fortjeneste)

Kan hende det fins standardutkast til brev hos forbrukerportalen. Evt at dere kontakter dem for hjelp til formulering og lovhenvisninger..

lalala1365380457
Skrevet

Kan hende det fins standardutkast til brev hos forbrukerportalen. Evt at dere kontakter dem for hjelp til formulering og lovhenvisninger..

takk for tips =) skal gjøre det :)

bare litt skummelt hele greia (vi er unge, 22, og vårt første huskjøp).. redd for å ikke bli tatt alvorlig/gjøre feil..

Skrevet

takk for tips =) skal gjøre det :)

bare litt skummelt hele greia (vi er unge, 22, og vårt første huskjøp).. redd for å ikke bli tatt alvorlig/gjøre feil..

Jeg vet det høres skummelt og dyrt ut å gå til advokat, men de jobber knallhardt for dere, og en konsultasjonstime koster noen hundrelapper - lite i forhold til om det er fare for vannskader!

Skrevet

Vann utenpå cisternen er sannsynligvis bare kondens. Vannet under doen er sannsynligvis fra kondensen som renner ned, hvis det ikke er veldig mye. For å fikse dette trenger du å lufte bedre når du dusjer/kjører tørketrommel. Tror neppe du får noe medhold i at det måtte vært opplyst om, det er helt normalt. Men det andre problemet er alvorlig selvsagt.

lalala1365380457
Skrevet

Jeg vet det høres skummelt og dyrt ut å gå til advokat, men de jobber knallhardt for dere, og en konsultasjonstime koster noen hundrelapper - lite i forhold til om det er fare for vannskader!

ja du sier noe der! tusen takk for rådet, tror faktisk vi skal vurdere det seriøst.. For som du sier er det lite iforhold til en eventuell vannskade, og da er vi sikker på at det blir gjort korrekt/hva våre rettigheter er osv!

takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...