Gå til innhold

Stoffskifte

Gjest stoffskiftemamma

Anbefalte innlegg

Gjest stoffskiftemamma
Skrevet

Legen sa at barnet mitt hadde litt for høyt stoffskifte.Vi skal vente 8 uker så ta ny prøve. Er ikke det litt lenge å vente på ny prøve? Er det noen spesialister vi kan oppsøke uten å vente i så mange uker?

Skrevet

Hvorfor haster det sånn? Litt for høyt stoffskifte er vel ikke alvorlig på kort sikt? Jeg antar legen venter i 8 uker fordi det er det som er den beste perioden å vente. Det er sikkert varians i testen, så for å få et med nøyaktig svar, tas en ny test tilstrekkelig lenge etter den første. Jeg er ingen spesialist, men jeg syntes ikke det hørtes spesielt ut.

Gjest petrusa
Skrevet

det er vel ikke noe poeng i å ta nye prøver for tidlig. Tror meningen med flere prøver er å vente, for å se om stoffskiftet går tilbake, øker mer, eller er det samme. Tok selv prøver som viste for lavt stoffskifte, og derfor skulle en ta prøver flere uker senere. Etter siste prøve skulle vi vente 3 mnd med nye prøver. Men om jeg får store plager, skal jeg ringe og ta prøver med en gang.

Gjest stoffskiftemamma
Skrevet

Barnet er 175 cm og veier 45 kilo...Derfor testet vi det.Jeg synes 8 uker er lenge når vekta går nedover og barnet spiser som en " hest"...

Men det er sikkert riktig å vente for å få mest mulig riktig resultat.

Skrevet

Barnet er 175 cm og veier 45 kilo...Derfor testet vi det.Jeg synes 8 uker er lenge når vekta går nedover og barnet spiser som en " hest"...

Hvor gammelt er dette barnet?

Gjest stoffskiftemamma
Skrevet

Hvor gammelt er dette barnet?

12 år

Skrevet

Hvor fort har vekten gått nedover og hvor lenge har dette pågått?

Som det sies lenger ned er ikke 8 uker med "vent-og-se" så rart - stoffskiftet svinger litt hos noen, og det kan ta litt tid før det rekker å "svinge tilbake" til normalen igjen. Det kan være ulike årsaker til dette.

Når det er sagt synes jeg hun begynner å bli svært tynn, og jeg skjønner at du synes det er ubehagelig å skulle vente. Det er derfor jeg spør hvor fort hun går ned; hvis det er snakk om 1 kg pr måned er det ikke like dramatisk som hvis det er 5 kg pr måned.

Allmenntilstanden og hennes fungering spiller også en rolle. Klarer hun å henge med på skolen?

Du får nok ikke noen time hos spesialist uten henvisning.

Skrevet

12 år

Det hørtes nesten ut som meg på den alderen :) Jeg raste ikke ned i vekt, men var cirka like tung og høy og kunne spise et halvt brød pr. måltid uten å gå opp i vekt. Det høres ut som at den viktigste "sykdommen" her heter Pubertet ;) Tror legen vet hva han gjør - ingen grunn til å stresse! :)

Skrevet

Nei det er vanlig -jeg holdt på med blodprøver hver 8 uke i 1,5 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...