Gå til innhold

Lite bad, vil ha nye vegger og nytt gulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et bad på 5 kvadratmeter. Badet inneholder servant m/ benk og skap, vanlig toalett, dusjkabinett, vaskemaskin og varmtvannsbereder (skjult under en "kasse")

Når du entrer badet møter det deg BEIGE. Badet er fra 1989. Vask og toalett er gult-beige, og veggene og gulvet i matchende stil.

Hvis jeg skal legge på nytt gulvbelegg og legge på laminatfliser (se link nederst), da må jeg vel demontere hele dusjkabinettet og ut med varmtvannsberederen. Vet ikke om dette er ting vi kan gjøre selv? Hvor mye vil dette koste sånn ca? Hva om vi må ha fagkyndig hjelp, hva blir det sånn ca da? (Bor i Trøndelag) Jeg har altså overhodet ingen peiling på pris etc.

"Latmannsfliser":

http://www.tinde.no/mag/decorating.tas?Ref=APB-112160001

Fortsetter under...

Skrevet

Mye KAN en vel gjøre selv, men det hørtes kanskje ikke ut til at du har alt for mye erfaring med sånt fra før? Badet er et dyrt rom å gjøre feil i.

Selv om det er et lite bad, så blir de fort dyrt! Med faghjelp vil det vel koste 50-100 tusen avhengig av diverse valg.

Skrevet

Mye KAN en vel gjøre selv, men det hørtes kanskje ikke ut til at du har alt for mye erfaring med sånt fra før? Badet er et dyrt rom å gjøre feil i.

Selv om det er et lite bad, så blir de fort dyrt! Med faghjelp vil det vel koste 50-100 tusen avhengig av diverse valg.

50-100.000?? Det hørtes voldsomt ut. Kan dette stemmme? Selve gulvbelegget og veggtapeten/laminatflisene kan vel ikke koste all verden...Koster det så mange tusen å gjøre selve jobben da? Takk for svar anyway! =o)

Skrevet

50-100.000?? Det hørtes voldsomt ut. Kan dette stemmme? Selve gulvbelegget og veggtapeten/laminatflisene kan vel ikke koste all verden...Koster det så mange tusen å gjøre selve jobben da? Takk for svar anyway! =o)

Leste litt for fort. Leste flis og ikke laminatflis. Det kjenner jeg ikke til - det kan nok fort være billigere. Men å demontere ting på badet og sette det sammen igjen bør egentlig en rørlegger gjøre, og de tar fort 600 kroner/time og timene går fort... Men med laminatflis blir det nok billigere ja.

Skrevet

Leste litt for fort. Leste flis og ikke laminatflis. Det kjenner jeg ikke til - det kan nok fort være billigere. Men å demontere ting på badet og sette det sammen igjen bør egentlig en rørlegger gjøre, og de tar fort 600 kroner/time og timene går fort... Men med laminatflis blir det nok billigere ja.

Vi har et tilsvarende stort bad som vi akkurat har fått prisoverslag på oppussing av.

Vi skal overhode ikke ha flis, men derimot våtromsbelegg på gulv og baderomsplater på veggene.

All riving skal vi gjøre selv, samt ta hull i grunnmuren for å få til vifte.

Av innredning skal vi ha ny vask og dusjkabinett m/blandebatteri. Toalett og skap/speil beholder vi.

Dette vil koste oss ca. 50 000,-. Bad er DYRT, man må beregne mellom 10 og 13 000,- pr. kvadratmeter. Vi ligger i nedre del av skalaen.

Å gjøre våtromsarbeid selv er helt uproblematisk - helt til den dagen du skal selge boligen. Det er knapt nok noen som vil kjøpe et sjøloppusset bad, og i alle fall ikke til noe i nærheten av takst/markedsverdi. Vann er skummelt, det ødelegger vanvittig om det kommer på avveie.

Spar penger og få jobben utført av fagfolk er mitt råd...

Skrevet

Det du bør tenke på er at forsikringen ikke dekker evt skader om belegget ikke er satt på av fagmann. Det er noe med at skjøtene skal sveises sammen.

Alt elektrisk og alt av rør skal også fagmann gjøre. Vi fikk fagfolk til å støype gulvet og å legge varmekabler. Bare støypen kom på ca 8000 kr. Etterpå tok de bilder av jobben sin, i tilfelle forsikringssak.

Hadde fagfolk gjort alt på badet vårt ville det kommet opp i ca 280 000 kr. (Det var et tilbud noen gav oss) Jeg tror vi med litt egeninnsats kom på ca halvparten. Men vårt bad er langt større enn ditt, og vi har flislagt alt.

Annonse

Gjest bademester
Skrevet

Vi har et tilsvarende stort bad som vi akkurat har fått prisoverslag på oppussing av.

Vi skal overhode ikke ha flis, men derimot våtromsbelegg på gulv og baderomsplater på veggene.

All riving skal vi gjøre selv, samt ta hull i grunnmuren for å få til vifte.

Av innredning skal vi ha ny vask og dusjkabinett m/blandebatteri. Toalett og skap/speil beholder vi.

Dette vil koste oss ca. 50 000,-. Bad er DYRT, man må beregne mellom 10 og 13 000,- pr. kvadratmeter. Vi ligger i nedre del av skalaen.

Å gjøre våtromsarbeid selv er helt uproblematisk - helt til den dagen du skal selge boligen. Det er knapt nok noen som vil kjøpe et sjøloppusset bad, og i alle fall ikke til noe i nærheten av takst/markedsverdi. Vann er skummelt, det ødelegger vanvittig om det kommer på avveie.

Spar penger og få jobben utført av fagfolk er mitt råd...

Hm...

Badet mitt er på litt over 5m^2, og skal totalrenoveres nå. Inkludert vegger er det snakk om ca. 25m^2 fliser, og jeg skal ha alt nytt, dvs. dusj ink. dører, samt veggtoalett, hadde jeg tenkt.

Burde kanskje hentet inn anbud, men sånn ca. pris, er det mulig å få dette for 100.000kr. ? Har ca. 125000 nå, så det burde kanskje holde om vi snakker om 15000 pr. m^2?

Skrevet

Det trenger ikke bli så skrekkelig dyrt, avhengig om du skal ha ny innredning eller ikke. For å legge nytt belegg må du ha reint gulv, dvs. flytte ut dassen, varmtvannstanken og dusjkabinettet. Dette bør du få en rørlegger til, siden du må tømme varmtvannstanken og kople den provisorisk f. eks. i gangen så du har varmtvann i kjøkkenkrana mens oppussingen står på.

Fjerning av gammelt belegg kan du gjøre selv, men jeg anbefaler en gulvlegger til resten. I mange tilfeller må gulvet avrettes og det lages fall mot sluk. Belegg må også sveises for å bli tett og godkjent. Kostnad med arbeid, belegg, avrettingsmasse etc. vil jeg tro ligger fra 7-10000.

Platene du viser til er fine, og de kan du montere selv hvis du er litt fingerferdig. Det er gode monteringsanvisninger. Du må også beregne nye taklister og dørlister når du har fått på platene.

Så må du ha rørlegger igjen når alt skal på plass etter at gulv og vegger er ferdig. Aner ikke hva en rørlegger koster i timen der du bor.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...