Gå til innhold

Hun himler med øynene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er beste måte å løse følgende på:

Det er ei dame jeg må forholde meg til av forskjellige grunner. Det er dager vi kommer godt over ens, men ofte føler jeg rett og slett ubehag. Jeg har dager hvor selvtilliten ikke er på topp, hvor forsøk på morsomheter er dårlige og famlende, eller forslag kanskje ikke er særlig gjennomtenkte. Blir da møtt med flekking av tenner (smileforsøk) og rynking på nese. Øynene hennes ruller, og jeg liksom bare vet at hun synes jeg er kjempeteit. Forslag blir ofte møtt med "Eh, tror ikke det." med samme rynking og grimaser. Det får meg til å føle meg som dritt! Selv hører jeg da også krampeaktige morsomheter nå og da, men kan le med likevel, smile varmt, kanskje slenge på en tørr kommentar som ikke støter den andre. Jeg føler meg bare mer og mer underkuet. Hva gjør jeg for å sette meg i respekt? Jeg orker ikke å måtte være like høyt der oppe hele tiden, og hun vil sikkert reagere med mer øyerulling hvis jeg kommer med jeg føler-regla. Samme problem har jeg hatt med flere som har mye høyere selvtillit enn meg, så jeg er rett og slett ute etter noen strategier som gjør at jeg kan føle meg ok. Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg vil tro at folk som gjør slikt sliter med dårlig sjøltillit. Enten får du overse det (late som du ikke ser det), eller så får du spørre direkte hva som er problemet. Himler hun med øya over noe du foreslår, så spør du hvorfor hun himler med øya og om det evt er noe hun er uenig i!

Skrevet

Jeg har en setning som skal brukes ofte i slike tilfeller: "HVA MENTE DU MED DET?"

da må hun faktisk forklare....

Skrevet

Jeg vil tro at folk som gjør slikt sliter med dårlig sjøltillit. Enten får du overse det (late som du ikke ser det), eller så får du spørre direkte hva som er problemet. Himler hun med øya over noe du foreslår, så spør du hvorfor hun himler med øya og om det evt er noe hun er uenig i!

"to sjeler én tanke,

to rasshøl på én planke!" :)

Skrevet

"to sjeler én tanke,

to rasshøl på én planke!" :)

Det ordtaket var nytt for meg ;-)

Skrevet

Det ordtaket var nytt for meg ;-)

Det er sikkert omskrevet litt - på østfoldsk! hehe

Skrevet

Vel, hun sier jo ganske klart og tydelig fra om at hun er uenig. Det er bare det at jeg føler meg så overkjørt, og det er jo delvis min egen feil. Får inntrykk av at hun har veldig høy selvtillit, og at hun ikke respekterer meg fordi jeg ikke har høy nok selvtillit. Jeg er liksom bare den lille dumme som hun kan sjefe over når hun vil.

Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg står på mitt angående forslag, og hun tar sikkert ikke et hint om jeg flekker tenner av de dårlige vitsene hennes uansett, så det jeg egentlig er ute etter er vel forslag til hvordan jeg bør formulere meg hvis jeg skal ta det opp med henne, eller forslag til kjappe småskarpe - men humoristiske kommentarer jeg kan svare med når hun overkjører, for å sette henne litt på plass uten at hun får enda mer å himle med øynene over.

Skrevet

Jeg har en setning som skal brukes ofte i slike tilfeller: "HVA MENTE DU MED DET?"

da må hun faktisk forklare....

Når det gjelder ansiktsuttrykk og "ikke håndfaste" reaksjoner, er det vanskelig å besvare dem med "hva mente du med det". Og hennes reaksjoner på mine dårlige forslag er klare nok, forklaringer får jeg ofte også, det er bare at det er så overstyrende og sjefete, og jeg vil ikke at hun skal gå til andre og omtale meg som vanskelig og barnslig fordi jeg eventuelt en dag står på mitt angående et (dårlig) forslag bare fordi hun ikke skal få sjefe, liksom. Hvis du skjønner?

Skrevet

Når det gjelder ansiktsuttrykk og "ikke håndfaste" reaksjoner, er det vanskelig å besvare dem med "hva mente du med det". Og hennes reaksjoner på mine dårlige forslag er klare nok, forklaringer får jeg ofte også, det er bare at det er så overstyrende og sjefete, og jeg vil ikke at hun skal gå til andre og omtale meg som vanskelig og barnslig fordi jeg eventuelt en dag står på mitt angående et (dårlig) forslag bare fordi hun ikke skal få sjefe, liksom. Hvis du skjønner?

Skjønner -. . du får spørre om hun trenger øyedråper eller om hun så noe i taket el.

Skrevet

Vel, hun sier jo ganske klart og tydelig fra om at hun er uenig. Det er bare det at jeg føler meg så overkjørt, og det er jo delvis min egen feil. Får inntrykk av at hun har veldig høy selvtillit, og at hun ikke respekterer meg fordi jeg ikke har høy nok selvtillit. Jeg er liksom bare den lille dumme som hun kan sjefe over når hun vil.

Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg står på mitt angående forslag, og hun tar sikkert ikke et hint om jeg flekker tenner av de dårlige vitsene hennes uansett, så det jeg egentlig er ute etter er vel forslag til hvordan jeg bør formulere meg hvis jeg skal ta det opp med henne, eller forslag til kjappe småskarpe - men humoristiske kommentarer jeg kan svare med når hun overkjører, for å sette henne litt på plass uten at hun får enda mer å himle med øynene over.

Nå spør du vanskelig ;-)

Huff, sånne folk gir meg bare grøsninger. Håper noen kan komme med gode forslag på hva du kan si!

Skrevet

Skjønner -. . du får spørre om hun trenger øyedråper eller om hun så noe i taket el.

Vel, en gang satte jeg opp en bekymret mine og spurte om det gikk bra med henne eller om hun var uvel en gang hun flekket tenner skikkelig falskt av noe jeg faktisk hadde gledet meg til å fortelle til noen som helst. Rart hvordan hun mener alt hun selv har å fortelle er så kjempe interessant.

Skrevet

Det er sikkert omskrevet litt - på østfoldsk! hehe

Du har lissom lagt til litt ekstra? ;-)

Skrevet

Du har lissom lagt til litt ekstra? ;-)

Tror jeg så det på en revy en gang....:)

Skrevet

Jeg ville snakket minst mulig med den dama, og slettes ikke prøvd meg med morsomheter.

Det kan jo hende himlingen med øynene og flekking med tenner er en stygg uvane hun har - må jo være det da ;-)

Du kan jo spørre henne en gang om hun er klar over at hun gjør det regelmessig, si at du vil gjøre henne oppmerksom på det, og at det ikke ser så veldig smart ut. Da er det _hun_ som føler seg dum. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg selv ville våget det. Den dama høres skummel ut, he he..

Skrevet

Vel, en gang satte jeg opp en bekymret mine og spurte om det gikk bra med henne eller om hun var uvel en gang hun flekket tenner skikkelig falskt av noe jeg faktisk hadde gledet meg til å fortelle til noen som helst. Rart hvordan hun mener alt hun selv har å fortelle er så kjempe interessant.

Uff, jeg ler, her jeg sitter og leser om denne dama som flekker tenner! Ser henne så levende for meg - og håper at jeg ikke treffer på henne.

Knurrer hun også?

Har dessverre ikke noe godt forslag å komme med...

Skrevet

Du har vel følgende alternativer:

1) Kutt henne ut. Hun syker deg ned, eller du føler deg nedsyket.

2) Se litt sterkt og spørrende på henne og si; "Du himler med øynene?" La henne få komme med et svar, ikke le bort selv det du sa. Sett henne i den dypeste pinlighet.

3) Glis overbærende mot henne(dette er superbra) og kan overdrives med litt forsiktig risting på hodet.

4) Tenk eventuelt over om du er litt "masete" grunnet at du er fryktelig usikker selv. Men ikke døm deg selv for hard, for hvem har ikke vært det?

Hold deg litt borte fra henne hver gang du føler hun har vært ekkel, og vent med å møte henne til du føler deg litt ovenpå. Eller bli flinkere til å le av deg selv for deg selv. Slapp av.

Søk en psykolog om du føler du har dårlig selvtillit. Livet er alt for kort til å gå rundt og føle seg mindreverdig. Utforsk de tingene du er redd for. Hva liker du? Hold deg opptatt med ting du liker. Øv deg på å snakke med nye folk etc.

Skrevet

Kan du unngå henne så gjør du det.

Forhold deg til henne kun hvis du må og vær saklig. Ikke le av henne, ikke vis interesse, vis at du ikke setter pris på henne, med andre ord gjør litt av det samme tilbake som hun gjør mot deg.

Ut over det så driter du i henne.

Vi møter nok alle slike personer på vår vei i livet, men jeg lar meg ikke behandle dårlig, uten at jeg enten sier i fra eller at jeg overser dem mest mulig.

Skrevet

Gi mest mulig beng i henne! Jeg har blitt god til å koble ut folk jeg ikke trives sammen med.

Stillhet kan være et mektig maktmiddel, har jeg erfart. Jeg tar vanligvis masse sosialt ansvar for at alle skal føle seg vel. Men jeg har sluttet med det i alle situasjoner. Hvis jeg føler at enkelte ikke er med og drar det sosiale lasset, så kan jeg bli helt stille. Alldeles tyst!

Det har til tider vært ganske fornøyelig å observere den andre som til slutt blir nødt til å bryte stillheten:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...