Gå til innhold

Forskjellen på å jobbe som psykiater og psykolog?

Anbefalte innlegg

Henriette1365380130
Skrevet

(har lagt inn denne på psykiatriforumet også, men tenkte kanskje at det er noen som ikke leser der, men som likevel kan svare meg? ;)

Jeg lurer på om noen kan svare meg på dette, da jeg vurderer begge deler som videre studier for meg. Har skjønt det slik at jeg må ta legeutdannelse for å bli psykiater og psykologi profesjonsstudie for å bli psykolog. Stemmer dette? Det jeg lurer mest på er hvilke av disse retningene jeg burde velge. Jeg har mest lyst til å jobbe med folk med psykiske lidelser og sykdommer, - jobber man med det også som psykolog? Veien gjennom legestudiet virker så veldig lang for meg som i det tilfellet må ta opp realfag før jeg kan begynne.. Håper noen kan gi meg en liten idè om hva hovedforskjellene er? Går det an å utdanne seg som psykolog spesialisert innen psykatri f.eks?

Har også inntrykk av at psykologistudiet er veldig hardt fra årsenheten til profesjonsstudiet, men er det realistisk å klare det hvis man virkeelig prøver å satse på det, eller er det såpass mange som prøver hardt at selv de som prøver sitt beste ikke kommer videre?

Skrevet

Hvis jeg har forstått det riktig kan ikke psykologen skrive ut medisiner slik som psykiateren. Psykiateren har medisinsk utdannelse, kan arbeide som vanlig lege også.

Skrevet

For å bli psykiater må du først bli lege, og så spesialisere deg. For å bli psykolog må du studere psykologi.

Så vidt jeg vet er det kun psykiatere som jobber med psykisk syke, og man skal være psykiater for å skrive ut medikamenter. Men jeg er ikke 100% sikker.

Skrevet

For å bli psykiater må du først bli lege, og så spesialisere deg. For å bli psykolog må du studere psykologi.

Så vidt jeg vet er det kun psykiatere som jobber med psykisk syke, og man skal være psykiater for å skrive ut medikamenter. Men jeg er ikke 100% sikker.

Psykologene jobber også med psykisk syke, men de må ha en psykiater til å skrive ut resepter.

Skrevet

psykologi-utdannelsen hvor lang tid er det, og kreves andre studier føsrst?

Skrevet

psykologi-utdannelsen hvor lang tid er det, og kreves andre studier føsrst?

Psykiateren har svart på psykiatri-forum :-)

Skrevet

Psykiateren har svart på psykiatri-forum :-)

takk, skal sjekke der jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...