Gå til innhold

Sosialkontoret - regler? Hjelp meg noen?

Anbefalte innlegg

Gjest Madagaskar
Skrevet

Finnes det noen steder på nettet hvor det står litt om regler ang det å få sosialstøtte?

Jeg har nemlig en venn som er 19, snart 20, som har mistet jobben sin. I den jobben tjente han så lite at du ikke kan leve av det. Bare et par tusen i mnd.

Han bodde hjemme hos moren da.

Men nå er det ikke plass til å bo der lenger, da bestemoren skal flytte inn, så han må ut.

Han har meldt seg som arbeidssøker og leter etter jobb, men vi bor på en plass hvor det ikke er så enkelt å få jobb så raskt.

Derfor ville han søke sosialstøtte imens han søker, da han ikke har noe annet å leve av.

Han fant seg en leilighet, og gikk på sosialkontoret for å få høre om de kunne hjelpe han med den. Leiligheten kostet 4000 kr inkl. strøm.

Idag ringte de og ga han avslag. Sa at de ikke gir så mye penger til så unge gutter, og at han må finne seg et sted til 2500 kr eller finne noen å bo hos.

Dette synes jeg da var merkelig!

Jeg har en bekjent som er et år mindre enn han, akkurat sluttet på skolen fordi han ikke ville gå det allikavel..

Han har aldri jobbet eller gjort noe. Han får dekt en leilighet til kr 3500 kr + strøm, og "lommepenger".

Jeg blir bare litt forvirra her og lurer på om noen vet noe om dette? Og kanskje har en link til en side med info om slikt? Han vet jo ikke hvor han skal gjøre av seg. OG en hybel til 2500 kr er ikke lett å finne..Han var heldig som fant den til 4000 kr som var inkludert strøm og møbler.

Denne gutten jeg kjenner som får leiligheten dekt, fikk også dekkt til start-utgifter, som kjøleskap o.l.

Hvorfor den forskjellen??

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Hei, det du her beskriver er ikke uvanelig eller for den saks skyld ulovlig. Når man er 19 år er det svært lite ønskelig at man blir "infiltrert" i sosialetaten. Dette ikke bare på grunn av alder, men og fordi andre offentlige etater har et ansvar ovenfor så unge mennesker som til eksempel Aetat. Viktigere enn å få sosialhjelp er å få noe intektsbringende arbeid eller kurser som Aetat kan tilby samt organisere. Dette vil bety at den som skal nyte godt av tjenesten må være villig å flytte bort fra det stedet hvor ingen tilbud finnes. Når dette er sakt så plikter sosialtjenesten å hjelpe den som søker økonomisk bistand dersom kriteriene for å motta slik hjelp er tilstede, samt gi råd og veilsdning til den stønadssøkende. Forvaltningsloven gir heller ikke sosialtjenesten adgang til å gi avslag muntlig over telefon. et vedtak skal være skriftlig slik at det skal kunne påklages først og fremst til sosialtjesten så dernest inn for fylkesmannen om sosialtjenesten opprettholder vedtaket. Ofte kan det være på sin plass å klage over et vedtak fra sosialtjenesten om man er uening i utfallet. Lov om sosial tjenester kan være en grei rettesnor for den som undrer. Tror du finner den på lovdata.no

Gjest velger det jo selv.
Skrevet

Det er et par ting jeg stusser over i det du skriver.

For det første er det påfallende at han akkurat nå, som arbeidsledig, plutselig MÅ flytte fra morens hus, og tilfeldigvis MÅ leie seg en leilighet til 4000 kroner i måneden.

For meg høres dette ut som et typisk eksempel på noen som prøver å utnytte systemet. Han trodde at han nå kunne få støtte på sosialkontoret til å flytte hjemmefra.

De fleste andre på den alderen som flytter hjemmefra for første gang må nøye seg med en hybel. Ofte dele kjøkken og bad med andre. Hadde han enda hatt leiligheten fra før, og bedt om hjelp i en overgangsperiode, så tror jeg sosialkontoret hadde sett annerledes på det.

Men han velger altså å flytte ut fra morens hus og skaffe seg leilighet i en tid hvor han vet han ikke har inntekt. Han har ikke forsøkt å "hjelpe seg selv" overhode, han har forsøkt å utnytte systemet.

Hvis han nå får leilighet og penger til livsopphold, hvorfor skal han da gidde å søke om jobb?

Det er stor forskjell på det å bli sosialklient fordi det bare ble sånn, og det å VELGE å bli sosialklient, som jeg mener din venn gjør.

Skrevet

Det er mye urettferdighet, men regelen er at man ikke kan få støtte til å bo et sted som er større/dyrere enn det man egentlig trenger. Man får f.eks. ikke støtte til en 3-roms som enslig.

Gjest Madagaskar
Skrevet

Det er et par ting jeg stusser over i det du skriver.

For det første er det påfallende at han akkurat nå, som arbeidsledig, plutselig MÅ flytte fra morens hus, og tilfeldigvis MÅ leie seg en leilighet til 4000 kroner i måneden.

For meg høres dette ut som et typisk eksempel på noen som prøver å utnytte systemet. Han trodde at han nå kunne få støtte på sosialkontoret til å flytte hjemmefra.

De fleste andre på den alderen som flytter hjemmefra for første gang må nøye seg med en hybel. Ofte dele kjøkken og bad med andre. Hadde han enda hatt leiligheten fra før, og bedt om hjelp i en overgangsperiode, så tror jeg sosialkontoret hadde sett annerledes på det.

Men han velger altså å flytte ut fra morens hus og skaffe seg leilighet i en tid hvor han vet han ikke har inntekt. Han har ikke forsøkt å "hjelpe seg selv" overhode, han har forsøkt å utnytte systemet.

Hvis han nå får leilighet og penger til livsopphold, hvorfor skal han da gidde å søke om jobb?

Det er stor forskjell på det å bli sosialklient fordi det bare ble sånn, og det å VELGE å bli sosialklient, som jeg mener din venn gjør.

Skjønner hva du mener, men denne gutten måtte _jeg_ ta med på sosialkontoret fordi han ikke har noen annen utvei.

Han kan ikke bo hjemme lenger, og han ønsker seg virkelig jobb.

Han skal ikke ha noe 3-roms, men den han fant var en liten 1-roms leilighet.

Han ønsker seg virkelig jobb og sender søknader og er aktiv og prøver. Men er ikke lett.

Grunnen til at dette er viktig nå, er fordi det ikke er plass til han hjemme lenger, og han skal bli pappa i september, så han kan ikke bare bo hjemme.

Vet at du kanskje vil si at man ikke skal velge å bli pappa når man ikke har det økonomiske ordnet, men det er ikke alltid så lett. Han kan ikke velge nå noe annet.

Moren har god nok økonomi og har valgt å ta økonomisk ansvar fordi hun vet at han ikke kan gjøre det.

Men han må jo ha en plass å bo, han skal jo ha et barn som skal bo hos han av og til.

Og uansett, når han ikke har noe jobb eller inntekt overhodet, og blir kastet ut hjemmefra ganske snart, så vil jeg jo velge å tro at han MÅ få hjelp til å klare seg selv.

En liten hybel her vil koste fra 2500-3000 kr, og da med delt bad og uten noe eget soverom.

Dette var slik jeg bodde da jeg var 15-16.

Hvordan skal en som skal bli far, ha en såpass liten plass?

Moren til barnet som skal komme, tilbød seg å betale mellomlegget til leiligheten. At de kan dekke 2500-3000 kr, så betaler hun resten, eller at det går utover "lommepengene" han får utbetalt.

Men dette var ikke aktuelt. Hvorfor ikke?

Gjest soooosialen
Skrevet

Jeg jobber på sosialkontor. Regler om dette fins i Lov om sosiale tjenester § 5-1 og § 5-2.

Så lenge han ikke har inntekt eller andre rettigheter så har han rett på stønad til livsopphold. Foreldrene har bare forsørgerplikt til han er 18 år ELLER så lenge han er under videregående utdanning.

¨

Moren kan derfor ikke tvinges til å forsørge han eller tilby han gratis bolig. Kan han bo hos faren?

Er han ikke sammen med barnets mor?

Sosialtjenesten kan gi avslag på boutgifter som er så høye at han ikke kan bli i stand til å betjene de selv etter rimelig tid. Hvis han kan finne rimeligere så må han det til han får egne inntekter.

Han må få et skriftlig avslag. Dette kan han klage på. Viktig at han overholder klagefrist.

Unge arbeidssøkere bør ta kontakt med Aetat. Begynner han på kurs eller praksisplass så vil han få individstønad med 265 kr pr dag. Tipper sosialkontoret blir mer velvillige om han prøver å utnytte rettighetene hos Aetat først. Det er et prinsipp at alle andre muligheter skal være prøvd før det ytes sosialhjelp.

Gjest Madagaskar
Skrevet

Jeg jobber på sosialkontor. Regler om dette fins i Lov om sosiale tjenester § 5-1 og § 5-2.

Så lenge han ikke har inntekt eller andre rettigheter så har han rett på stønad til livsopphold. Foreldrene har bare forsørgerplikt til han er 18 år ELLER så lenge han er under videregående utdanning.

¨

Moren kan derfor ikke tvinges til å forsørge han eller tilby han gratis bolig. Kan han bo hos faren?

Er han ikke sammen med barnets mor?

Sosialtjenesten kan gi avslag på boutgifter som er så høye at han ikke kan bli i stand til å betjene de selv etter rimelig tid. Hvis han kan finne rimeligere så må han det til han får egne inntekter.

Han må få et skriftlig avslag. Dette kan han klage på. Viktig at han overholder klagefrist.

Unge arbeidssøkere bør ta kontakt med Aetat. Begynner han på kurs eller praksisplass så vil han få individstønad med 265 kr pr dag. Tipper sosialkontoret blir mer velvillige om han prøver å utnytte rettighetene hos Aetat først. Det er et prinsipp at alle andre muligheter skal være prøvd før det ytes sosialhjelp.

Hei! Tusen takk for et flott og utfyllende svar!

Han er ikke sammen med moren til barnet, og faren hans har han aldri hatt kontakt med..

Han har registrert seg hos aetat og prøver å få til noe der.

Han kan nok finne seg en liten hybel til 2500+ kr..men dette er jo knøttsmå rom der de har et lite hybelkjøkken, og seng..ikke noe plass til sofa eller noe.

Burde ikke en voksen gutt få en leilighet med et soverom i det minste?

Hvorfor er det slik at han andre jeg kjenner får dekkt leilighet + strøm, og andre utgifter.

Mens han jeg snakker om her, ikke får dekkt leilighet til samme pris som inkl. strøm?

Går dette på person?

Han andre skal starte på skole til høsten og har null inntekter da og. Så han vil ikke være i stand til å betale for dette.

Jeg synes bare det er rart at de blir behandlet såpass forskjellig, enda de har vært på samme sosialkontor.

Han fikk forresten avslag på tlf.. Kan vi dra dit å snakke med de en gang til? Han fikk ikke noe saksbehandler sist, bare måtte fylle ut et skjema..

Gjest jeppsidupsi
Skrevet

Han er ikke sammen med moren til barnet, og faren hans har han aldri hatt kontakt med..

Han kan nok finne seg en liten hybel til 2500+ kr..men dette er jo knøttsmå rom der de har et lite hybelkjøkken, og seng..ikke noe plass til sofa eller noe.

Hvorfor er det slik at han andre jeg kjenner får dekkt leilighet + strøm, og andre utgifter.

Mens han jeg snakker om her, ikke får dekkt leilighet til samme pris som inkl. strøm?

Går dette på person?

Han andre skal starte på skole til høsten og har null inntekter da og. Så han vil ikke være i stand til å betale for dette.

Jeg synes bare det er rart at de blir behandlet såpass forskjellig, enda de har vært på samme sosialkontor.

Han fikk forresten avslag på tlf.. Kan vi dra dit å snakke med de en gang til? Han fikk ikke noe saksbehandler sist, bare måtte fylle ut et skjema..

Er enig, det beste vil være å få det skriftlig fra sosialkontoret.

Men jeg skjønner ikke bare hvorfor en på sosialen absolutt må få en leilighet med eget soverom? Sosialen burde ikke være forpliktet til annet enn å gi et verdig tak over hodet, ikke en høy standard eller masse plass.

Jeg betaler 4500kr for å leie her jeg bor - betaler selv - og det er kjipt nok det, om ikke andre skal få det gratis.

Gjest soosialen
Skrevet

Går dette på person?

Ytelsene vurderes skjønnsmessig. Feks vil to personer som søker om etableringsstønad til hvitevarer få helt ulike summer, uavhengig om de trenger akkurat det samme. Det kommer an på mulighetene personen har til å øke sin inntekt blant annet. En person som er uføretrygdet har i mindre grad enn en arbeidsledig ungdom mulighet til å øke sin inntekt. Derfor kan det være rimelig å yte hjelp til nye hvitevarer til en som har uførertygd eller pensjon og yte hjelp til brukte hvitevarer til en som er ung arbeidssøker og som trolig vil få egne inntekter etter kort tid.

Sosialkontorets vurdering av at boutgiftene var for høye kan ha sammenheng med at de mener at han for en kort periode bør kunne bo på hybel, inntil han får inntekter. Kan ikke se at dette er spesielt urimelig. Når det gjelder han andre som fikk hjelp til bolig så er det en helt annen sak og de sakene kan ikke sammenlignes med mindre en kjenner alle fakta fra begge sakene. Det blir bare spekulering. Han andre skulle begynne på skolen fra høsten av, kanskje han får hjelp fra sosialen i påvente av attføring? Kanskje får han stipend og lån nok til å betjene de utgiftene? Kanskje er det spesielle grunner til at han må bo slik? Umulig å si.

Hva som er rimelig bostandard må en jo vurdere i hvert enkelt tilfelle. Å bo på hybel vil i de fleste tilfeller kunne være bra nok standard for en 19åring. Dette er jo en standard som studenter må leve med, så hvorfor en sosialklient på 19 skal bo bedre enn en student på 19 vet ikke jeg?

Om han har skrevet søknad så skal han få skriftlig svar. Dette kan eventuelt påklages.

Å ta kontakt med sosialkontoret for en samtale kan være lurt.

Gjest soosialen
Skrevet

Er enig, det beste vil være å få det skriftlig fra sosialkontoret.

Men jeg skjønner ikke bare hvorfor en på sosialen absolutt må få en leilighet med eget soverom? Sosialen burde ikke være forpliktet til annet enn å gi et verdig tak over hodet, ikke en høy standard eller masse plass.

Jeg betaler 4500kr for å leie her jeg bor - betaler selv - og det er kjipt nok det, om ikke andre skal få det gratis.

Sosialkontorene dekker ikke boutgifter utover det som er normal standard. Noen kommuner benytter et tak på boutgifter slik at boutgifter over en viss sum ikke dekkes. Som regel bor sosialklienter dårligere enn folk flest. (Nedslitte kommunale leiligheter osv)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...