Gå til innhold

Om trafikksikkerhet i Norge.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i Finansavisen at trafikksikkerhetsarbeidet nå skal rettes mot yngre trafikanter.

I perioden 2000-2004 mistet 372 personer mellom 15 og 24 år livet i trafikken. Et vanvittig tall. 1676 personer ble hardt skadd.

De mest alvorlig ulykkene er front-mot-frontulykker og utforkjøringer.

Myndighetene snakker og gjør lite.

Man får ikke fart på utbygging av fire felt på dødsveiene E6 og E18. En slags rødgrønn motstand mot privatbilisme ligger i bunnen for dette.

Det aller viktigste tiltaket ville være en fornying av bilparken. Svært mange av ulykkene kunne vært unngått hvis flere biler hadde elektroniske stabilitssystemer og moderne opplegg for passiv sikkerhet (mange airbags).

Men bil koster. Det er politisk bestemt at en bil som koster 150.000 kroner inn til landet, skal avgiftsbelegges med 147.000 i tillegg. Med litt fortjeneste hist og her, blir bilprisen 330-340.000.

Mange har derfor ikke råd til moderne biler og beveger seg etter veien med redskap som er farlig, og i alle fall ikke er utstyrt med de livreddende stabilitetssystemene og airbags.

Nå skal de røde revidere avgiftssystemet og ender selvsagt opp med at trygge biler bare blir dyrere. Garantert. Det er mulig at små donald-biler blir noen kroner billigere, men de klapper jo sammen for ingenting, og er best egnet for små turer i Oslo sentrum.

Så fortsatt skal nok nesten hundre unge miste livet hvert eneste år....mens myndighetene preiker og preiker.

Gjest tullprat
Skrevet

Huffda. Det er trist lesning du presenterer her, for det vitner om stor uvitenhet fra din side.

De aller fleste trafikkulykker skylde MENNESKELIG FEIL. Det er ikke noen "dødsveier" som bestemmer seg for å kreve liv nå og da. Det er MENNESKENE som gjør feil.

Spesielt ungdom tror så veldig på seg selv. De kjører for fort, kjører om kapp, kjører som idioter, tar ikke hensyn til vær og føre, har lite erfaring - og mister kontroll over bilen.

Hva løser det å gi dem større og dyrere biler som går ENDA fortere? Ingenting. Hva løser det med fire-felts veier? Ingenting. Ulykkesrisikoen på de store veiene er forholdsvis liten, sett i forhold til trafikkmengden. Ungdommen som VIL herje og bråke de finner en øde vei som de vet at politiet ikke pleier å stå på, og så kjører de seg i hjel der i stedet.

Hadde ungdom spesielt brukt vett og forstand og tatt det pent, så ville ulykkestallene gått ned. Å skylde på veistandard og bilavgifter er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå.

mil1365380270
Skrevet

Huffda. Det er trist lesning du presenterer her, for det vitner om stor uvitenhet fra din side.

De aller fleste trafikkulykker skylde MENNESKELIG FEIL. Det er ikke noen "dødsveier" som bestemmer seg for å kreve liv nå og da. Det er MENNESKENE som gjør feil.

Spesielt ungdom tror så veldig på seg selv. De kjører for fort, kjører om kapp, kjører som idioter, tar ikke hensyn til vær og føre, har lite erfaring - og mister kontroll over bilen.

Hva løser det å gi dem større og dyrere biler som går ENDA fortere? Ingenting. Hva løser det med fire-felts veier? Ingenting. Ulykkesrisikoen på de store veiene er forholdsvis liten, sett i forhold til trafikkmengden. Ungdommen som VIL herje og bråke de finner en øde vei som de vet at politiet ikke pleier å stå på, og så kjører de seg i hjel der i stedet.

Hadde ungdom spesielt brukt vett og forstand og tatt det pent, så ville ulykkestallene gått ned. Å skylde på veistandard og bilavgifter er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå.

Her var det mye tull, gidder ikke kommentere alt, bare en ting:

Når ungdommene du snakker om treffer en barnefamilie, hjelper det barnefamilien om de har hatt råd til å skaffe seg en nyere bil?

Skrevet

Huffda. Det er trist lesning du presenterer her, for det vitner om stor uvitenhet fra din side.

De aller fleste trafikkulykker skylde MENNESKELIG FEIL. Det er ikke noen "dødsveier" som bestemmer seg for å kreve liv nå og da. Det er MENNESKENE som gjør feil.

Spesielt ungdom tror så veldig på seg selv. De kjører for fort, kjører om kapp, kjører som idioter, tar ikke hensyn til vær og føre, har lite erfaring - og mister kontroll over bilen.

Hva løser det å gi dem større og dyrere biler som går ENDA fortere? Ingenting. Hva løser det med fire-felts veier? Ingenting. Ulykkesrisikoen på de store veiene er forholdsvis liten, sett i forhold til trafikkmengden. Ungdommen som VIL herje og bråke de finner en øde vei som de vet at politiet ikke pleier å stå på, og så kjører de seg i hjel der i stedet.

Hadde ungdom spesielt brukt vett og forstand og tatt det pent, så ville ulykkestallene gått ned. Å skylde på veistandard og bilavgifter er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå.

Du uttrykker deg som en vanlig politiker; Hvis vi kjører forsiktigere, vil ulykkestallene gå ned.

Men vi har altså jobbet med holdningsskapende arbeid i 50 år, og det har sikkert virket.

Men man må innse at dette har begrensinger, og at slike tiltak må suppleres med bedre veier og bedre, sikrere biler.

...

Mange forstår ikke hvilken enorm forskjell det er i ulykkes- og skaderisiko mellom en gammel bil og en ny, moderne bil.

De fleste skjønner at fire-felts veier er sikre, og hvis de ikke skjønner det, kan de se på ulykkesstatistikken på de få kilometrene vi har laget med slik vei her i landet.

Skrevet

Her var det mye tull, gidder ikke kommentere alt, bare en ting:

Når ungdommene du snakker om treffer en barnefamilie, hjelper det barnefamilien om de har hatt råd til å skaffe seg en nyere bil?

Jeg skjønner ikke hva du mener, med svaret på spørsmålet ditt er Ja.

mil1365380270
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener, med svaret på spørsmålet ditt er Ja.

Kom den til deg? Poenget var i hvert fall å påpeke for tullprat at det ikke bare er de som råkjører det handler om når man skal senke bilavgiftene :-)

Fortsatt uklart kanskje... Det er myndighetenes feil at barnefamilien ikke har råd til en trafikksikker bil når en eller annen braser inn i dem.

Skrevet

Kom den til deg? Poenget var i hvert fall å påpeke for tullprat at det ikke bare er de som råkjører det handler om når man skal senke bilavgiftene :-)

Fortsatt uklart kanskje... Det er myndighetenes feil at barnefamilien ikke har råd til en trafikksikker bil når en eller annen braser inn i dem.

Det ble bedre nå :-)

Gjest tullprat
Skrevet

Her var det mye tull, gidder ikke kommentere alt, bare en ting:

Når ungdommene du snakker om treffer en barnefamilie, hjelper det barnefamilien om de har hatt råd til å skaffe seg en nyere bil?

Gripp påstår at unge menneskers liv går tapt fordi bilavgiftene er for høye og fordi det bygges for lite høyhastighets veier i Norge.

Sikre biler er vel og bra til nettopp det du skriver, å sikre seg hvis uhellet først inntreffer. Men det er en ansvarsfraskrivelse å tro at alt blir bedre med lavere avgifter. Ulykker vil vi alltid ha, og de fleste av dem skyldes menneskelig feil.

mil1365380270
Skrevet

Gripp påstår at unge menneskers liv går tapt fordi bilavgiftene er for høye og fordi det bygges for lite høyhastighets veier i Norge.

Sikre biler er vel og bra til nettopp det du skriver, å sikre seg hvis uhellet først inntreffer. Men det er en ansvarsfraskrivelse å tro at alt blir bedre med lavere avgifter. Ulykker vil vi alltid ha, og de fleste av dem skyldes menneskelig feil.

Her er ikke poenget høyhastighetsveier, som du velger å kalle det, for fartens skyld. Det handler om å ha trafikken som går inntil hverandre i samme retning. Sperre mellom og ingen forbikjøringer i motgående kjørefelt. I tillegg kommer bonusen med at folk ikke sovner så lett når man har noe å konsentrere seg om, ikke blir tvunget til å snegle seg frem på rekke og rad i timesvis.

Menneskelige feil vil vi alltid ha, ja. Og konsekvensene av dem blir mindre med sikrere kjøretøy. Det er ikke ansvarsfraskrivelse å si det, det er rene fakta.

Ungdommene med gamle biler som du sier vil råkjøre enda mere om de får større motor, de får et sikrere liv de også. Tror ikke de kjører mer av veien med større motor, de finner grensen uansett, og tester den ut. Til det av og til går feil. Dekk og støtdempere holder bilen på veien om den er 2 eller 20 år. Du kommer deg ikke bedre gjennom svingen med 200hk enn 130, det vet de, er ikke der problemet ligger.

Skrevet

Huffda. Det er trist lesning du presenterer her, for det vitner om stor uvitenhet fra din side.

De aller fleste trafikkulykker skylde MENNESKELIG FEIL. Det er ikke noen "dødsveier" som bestemmer seg for å kreve liv nå og da. Det er MENNESKENE som gjør feil.

Spesielt ungdom tror så veldig på seg selv. De kjører for fort, kjører om kapp, kjører som idioter, tar ikke hensyn til vær og føre, har lite erfaring - og mister kontroll over bilen.

Hva løser det å gi dem større og dyrere biler som går ENDA fortere? Ingenting. Hva løser det med fire-felts veier? Ingenting. Ulykkesrisikoen på de store veiene er forholdsvis liten, sett i forhold til trafikkmengden. Ungdommen som VIL herje og bråke de finner en øde vei som de vet at politiet ikke pleier å stå på, og så kjører de seg i hjel der i stedet.

Hadde ungdom spesielt brukt vett og forstand og tatt det pent, så ville ulykkestallene gått ned. Å skylde på veistandard og bilavgifter er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå.

De aller fleste ulykker skyldes i større eller mindre grad mennesklig svikt/feil. Men det betyr jo ikke at vi kun skal prøve å gjøre noe med det.

En må jo også begrense mulighetene for at mennesklig svikt fører til ulykker og dersom ulykker skjer - begrense konsekvensene av denne.

Ved å senke bilavgiftene vil neppe særlig mange flere kjøpe bil, men folk vil få nyere og sikrere biler. Biler som kompenserer for en del menneskelige feil og som reduserer konsekvensene hvis uhellet er ute.

Det er jo ikke slik at nye biler går fortere enn eldre biler.

Og som andre nevner, hva med de som blir påkjørt av andre pga manglende midtrabatt, eller dør i kollisjonen fordi de ikke hadde råd til en bil med airbags?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...