Gå til innhold

Skifte fastlege?

Anbefalte innlegg

Gjest Studentmamma
Skrevet

Hvor lenge er det normalt å måtte vente på legetime? Jeg er gravid, og i høst hadde jeg blødninger. Da jeg prøvde å få legetime tok det 10 dager før jeg fikk time. Det var helt forferdelig å ikke vite om jeg fortsatt var gravid eller om jeg hadde spontanabortert.

Nå er jeg gravid i uke 30, er fryktelig sliten og føler meg ikke pigg i det hele tatt. Jeg ville gjerne fått sykemelding, for det er så travelt på jobb, men igjen var det helt umulig å få time.

Hva gjør jeg da? Tar ut egenmelding? Jeg er sjelden syk, så egentlig er ikke ventetid på legetime noe problem. Samtidig er er det frustrerende å ikke få time når jeg føler at jeg virkelig trenger det. Bør jeg prøve å finne en annen fastlege, eller er dette helt vanlig?

Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, men for meg ville dette vært uholdbart, ja. Særlig i akuttilfeller som blødninger i svangerskap osv. Jeg får time på dagen eller etter en el. max to dager hos min fastlege, midt i Oslo.

De få gangene hun ikke har vært til stede pga ferie så har jeg skaffet meg privat legetime og betalt for det hvis jeg ønsker hjelp med en gang. Det kan være verdt det i noen tilfeller.

Skiftet fastlege for barna for noen mnd siden, det tok ca en måned før skiftet ble "effektuert". Skiftet via Internett.

Gjest Shira12
Skrevet

Får du ikke en hastetime?

Slik det er her hvor jeg bor, så får en hastetime samme dag, men da den legen som har vakt, ikke fastlegen.

Det er ventetid på vanlig time hos fastlegen her også.

Men du kan jo bytte, det gjør du enkelt her:

https://is.trygdeetaten.no/rtv-minfastlege/innbygger/visloginside.do

Men er siden du er dårlig hadde jeg ringt og forklart det, krev og få en time idag!

God bedring.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg ville forhørt meg om det er kortere ventetid andre steder. Også ville jeg oppsøkt legevakten hadde jeg vært deg...

Hos oss er det greit å få legetime i løpet av samme dag hvis det er prekært eller i løpet av få dager hvis man kan vente litt. Hvis man likevel ikke skulle kunne få raskt time, så oppfordrer de pasienter til å oppsøke legevakt.

Skrevet

Jeg synes det er greit å ha fastlegen på et senter med flere leger. Hvis min lege er borte får jeg time hos en annen. Sånn sett er de veldig greie her.

At du måtte vente så lenge på time når du hadde blødninger høres ikke helt normalt ut. Jeg ville kontaktet legevakten.

Jeg ville vurdert å bytte fastelge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...