Gå til innhold

Depositum kontra leieforskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kan noen hjelpe meg? Jeg mener det er stor forskjell på depositum og event. forskuddsleie ved utleie av bolig. Depositum har jeg alt funnet i husleieloven, men jeg finner ikke hva som gjelder for forskuddsleie? Min datter har hatt en husvert som hun har betalt forskuddsleie på 2 måneder til, samt at husleien betales på forskudd hver måned. Hun flytta ut før avtale om når leieforholdet skulle være avsluttet, men har betalt husleie punktelig og helt ut slik som avtalt. Hybelen ble levrt tilbake slik den var da den ble leid, bortsett fra at den nå ble rengjort. Husvert nekter å tilbakebetale forskuddet og hevder å skulle ha betalt for klær og lignende som har blitt borte. I seg selv er det uhørt fordi hun beskylder min datter for å ha stjelt dette noe som faktisk er helt absurd, ikke fordi hun er min datter, men fordi hun faktisk ikke har gjort det. I tillegg kommer husverten med en rekke andre påstander som er helt uriktig for på den måten slippe å tilbakebetale FORSKUDDET, det er altså ikke et Depositum det her er snakk om. I tillegg må nevnes at husvert nå har solgt huset og oppbevarte husleieforskuddet på sin egen konto hvor hun fikk satt inn husleien.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg tror det KAN bli vanskelig å få pengene igjen... Har hun kvittering for dem?

Det jeg VET er at man som utleier kan kreve et depositum på størrelse tilsvarende to husleier. Dette har leietaker krav på at skal bli satt inn på en depositumskonto som opprettes i leietakers navn. Denne konto skal UTLEIER betale alle gebyrer på, men det er LEIETAKER som har krav på renter. Denne kontoen skal underskrives av utleier, leietaker og en representant fra banken. Jeg fikk hjelp fra banken når utleier prøvde å klusse ting til for meg... De hjalp meg i forhold til rettigheter og dokumentasjon av disse slik at jeg sto sterkere i diskusjonen og ting løste seg til slutt.

Når det gjelder forskuddsbetaling av husleie TROR jeg ikke det er lov med mer en en mnd. Men VET ikke. Vil tro at det står noe om dette i en eller annen lov (husleieloven?). Hvorvidt utleier kan holde tilbake disse pengene vet jeg heller ikke, men tror per definisjon ikke det. Det høres rart ut..

Skrevet

Det huseier her har kalt forskuddsleie er nok i realiteten et ulovlig depositum.

Det følger av husleieloven at man kun har lov til å kreve 1 måneds forskuddsleie. Vanligvis betaler man leie for januar den 1.januar - altså forskuddsvis - og huseier har da ikke lov til å kreve inn ytterligere forskuddsleie.

Det han har krevd inn er et depositum - det spiller ingen rolle hva han har kalt det. Dette er et ulovlig depositum, all den tid det ikke har stått på en egen depositumskonto i din datters navn.

Formelt sett har hun krav på pengene + rente fra innbetaling fra huseier. Dette bør dere sende et skriftlig krav på.

Reelt sett er vel sjansene små for å få tilbake pengene - ihvertfall ikke uten å gå veien om Forliksrådet.

Et alternativ er å true med å anmelde ham for underslag. Har han disponert over disse pengene som faktisk er hennes, så har han underslått dem. Han må vise til at pengene står oppbevart på konto, ellers har han gjort noe ulovlig. Politiet henlegger vel den type saker fortere enn svint, men det er jo lov å prøve seg...

Skrevet

"men jeg finner ikke hva som gjelder for forskuddsleie?"

Det står i den nye husleieloven. Den er ikke så lang og stor, så les den.

"..hun har betalt forskuddsleie på 2 måneder til, samt at husleien betales på forskudd hver måned."

I følge loven er det forbudt å kreve mer enn 1 mnd leieforskudd. Alt innbetalt ut over 1 mnd er da depositum.

Den gamle regel om leieforskudd er ugyldig i dag, og alle leieforskudd går da logisk over til å bli depositum.

"..oppbevarte husleieforskuddet på sin egen konto hvor hun fikk satt inn husleien."

All depositum, dvs også leieforskudd ut over 1 mnd leie skal settes inn på sperret konto i godkjent finansinstitusjon, kalt depositumskonto for husleie. Dette beløpet går under regler fra finansdep og institusjonene er ansvarlige etter visse lover og regler.

Det at hun har krevet for stort leieforskudd som egentlig er depositum er greit nok, men at det ikke er satt på sperret konto er er en grov formfeil. Krev hele beløpet tilbakebetalt med renter innen 14 dager, send purring, og så til forliksrådet etter 14 dager. Dere vinner nesten sikkert og kan får en dom. Pass på at dere kan dokumentere (skriftlig) med vitner, bilder og alt dere kan skaffe. Prøv å ignorere motkravene (ikke besvar dem), da de er ugyldige så lenge de ikke kan dokumenteres. Alle svar på motkrav blir for komplisert og forliksrådet ser ikke på det.

Du kan også skrive brev til banken og legge med kvitteringer for innbetalt depositum/leieforskudd og kreve det opprettet som depositumskonto. Det tror jeg ikke funker, men det vil sannsynliggjøre dine intensjoner. Det skapte i hvert fall sympati det jeg hørte, og banken der huseier hadde konto ble litt brumlete da huseier hadde flere depositumskonti der. De lurte på om huseier kanskje hadde gjort feil når han anga konto for innbetaling? Banken ville hjelpe han da de skjønte at dette var feil av han i utgangspunktet.

Opprettelse og alle kostnader med depositumskonto skal huseier betale, det står i forarbeidene til loven, og det vet banken.

Du skulle hatt renter på pengene fra depositumskontoen.

Skrevet

Det huseier her har kalt forskuddsleie er nok i realiteten et ulovlig depositum.

Det følger av husleieloven at man kun har lov til å kreve 1 måneds forskuddsleie. Vanligvis betaler man leie for januar den 1.januar - altså forskuddsvis - og huseier har da ikke lov til å kreve inn ytterligere forskuddsleie.

Det han har krevd inn er et depositum - det spiller ingen rolle hva han har kalt det. Dette er et ulovlig depositum, all den tid det ikke har stått på en egen depositumskonto i din datters navn.

Formelt sett har hun krav på pengene + rente fra innbetaling fra huseier. Dette bør dere sende et skriftlig krav på.

Reelt sett er vel sjansene små for å få tilbake pengene - ihvertfall ikke uten å gå veien om Forliksrådet.

Et alternativ er å true med å anmelde ham for underslag. Har han disponert over disse pengene som faktisk er hennes, så har han underslått dem. Han må vise til at pengene står oppbevart på konto, ellers har han gjort noe ulovlig. Politiet henlegger vel den type saker fortere enn svint, men det er jo lov å prøve seg...

"Et alternativ er å true med å anmelde ham for underslag."

God ide. Hvis hun nekter å tilbakebetale.

Skrevet

Jeg tror det KAN bli vanskelig å få pengene igjen... Har hun kvittering for dem?

Det jeg VET er at man som utleier kan kreve et depositum på størrelse tilsvarende to husleier. Dette har leietaker krav på at skal bli satt inn på en depositumskonto som opprettes i leietakers navn. Denne konto skal UTLEIER betale alle gebyrer på, men det er LEIETAKER som har krav på renter. Denne kontoen skal underskrives av utleier, leietaker og en representant fra banken. Jeg fikk hjelp fra banken når utleier prøvde å klusse ting til for meg... De hjalp meg i forhold til rettigheter og dokumentasjon av disse slik at jeg sto sterkere i diskusjonen og ting løste seg til slutt.

Når det gjelder forskuddsbetaling av husleie TROR jeg ikke det er lov med mer en en mnd. Men VET ikke. Vil tro at det står noe om dette i en eller annen lov (husleieloven?). Hvorvidt utleier kan holde tilbake disse pengene vet jeg heller ikke, men tror per definisjon ikke det. Det høres rart ut..

Huseier kan kreve inntil 6 mnd depositum satt inn på depositumskonto, og en mnd husleie på forskudd.

Skrevet

Huseier har ikke lov å ta forskuddsleie på denne måten. Dette er i prinsippet et depositum.

Depositum skal alltid settes inn på leiers konto, men ellers ut fra de regler som gjelder for depositumskonto.

Forskuddsleie skal bare være en måned frem. Jeg tar alltid fordkussleie, men det er bare for en måned frem.

Jeg hadde krevd en anmeldelse av denne huseieren hvis hun hadde beskyldt meg for å stjele noe. Hadde hun ikke kommet med pengene hadde jeg anmeldt henne.

Skrevet

Jeg opplevde det samme. Jeg anmeldte til slutt huseier for underslag, og ga ham samtidig beskjed om at jeg ville vurdere å trekke anmeldelsen dersom pengene ble utbetalt. De var på konto innen noen dager.

Skrevet

Var jeg dattera di, ville jeg gått til leiernes landsforbund (eller hva det nå heter), og vurdert å politianmelde utleier. Man skal ikke betale husleie for lenger tid enn man bor der (jeg forstår det sånn at dattera di har gjort det fordi hun har betalt forskudd oveni husleie alle månedene). Forskudd er bare for å sikre huseieren at leieren har råd til å bo der.

Skrevet

Truslen om anmeldelse pleier ofte å være nok...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...