Gå til innhold

Kan jeg reise til utlandet når jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan godt reise innen EU og se etter jobb i andre EU-land. Skal du reise på ferie eller reise utenfor EU må du si ifra til Aetat, så stopper de trygda mens du er borte.

Ørkenvandreren
Skrevet

Ja, men med visse forbehold. Hovedregelen er at man som arbeidsledig skal være reell arbeidssøker. Det må du da altså også være når du er på "ferie" i utlandet.

Det betyr at du innenfor EØS gjerne kan reise på ferie, men da må du søke Aetat om tillatelse i forkant, og melde deg arbeidsledig på arbeidskontoret der hvor du oppholder deg i utlandet.

Hvis du vil til utlandet uten å være reell arbeidssøker, vil Aetat, dersom de får kjennskap til dette, trolig stoppe arbeidsledighetstrygden din.

Et siste alternativ, er å bare reise og drite i hele Aetat, og satse på at de ikke ringer deg mens du er borte for å tilbyd deg jobb....

Se også; http://www.dinside.no/php/art.php?id=674&=katnav

Skrevet

Du kan godt reise innen EU og se etter jobb i andre EU-land. Skal du reise på ferie eller reise utenfor EU må du si ifra til Aetat, så stopper de trygda mens du er borte.

Er det ikke bare å takke nei til jobben de tilbyr da? Når du er på ferie mener jeg. Må du si at du er på ferie? Jeg vet ikke hvordan det virker jeg altså.

Skrevet

Ja, men med visse forbehold. Hovedregelen er at man som arbeidsledig skal være reell arbeidssøker. Det må du da altså også være når du er på "ferie" i utlandet.

Det betyr at du innenfor EØS gjerne kan reise på ferie, men da må du søke Aetat om tillatelse i forkant, og melde deg arbeidsledig på arbeidskontoret der hvor du oppholder deg i utlandet.

Hvis du vil til utlandet uten å være reell arbeidssøker, vil Aetat, dersom de får kjennskap til dette, trolig stoppe arbeidsledighetstrygden din.

Et siste alternativ, er å bare reise og drite i hele Aetat, og satse på at de ikke ringer deg mens du er borte for å tilbyd deg jobb....

Se også; http://www.dinside.no/php/art.php?id=674&=katnav

Man har jo også lov til å si nei til en jobb, men så mister man vel dagpengene en stund. Uansett er det vel ikke så vanlig at Aetat ringer og tilbyr en jobb med mindre man er langtidsledig. Man kan jo bare skrive en del "dårlige" søknader for å unngå å bli innkalt til jobbintervju.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...