Gå til innhold

Betatt av fetter

Anbefalte innlegg

Gjest herregud da....?
Skrevet

Sitter her og er passelig i ørka. Traff fetteren min i går, som jeg ser ganske sjelden. "Problemet" er at jeg blir så betatt hver gang vi treffes. Og _de_ lange gode klemmene da *drømme*

Øh...?

Skrevet

Det skjer i de beste familier. Selv kong Olav var gift med kusina si.

:)

Skrevet

Det er så vidt jeg vet fullt lovlig å parre seg og gifte seg med sin fetter. Kong Olav var vel gift med kusinen sin, så vidt jeg husker. Eller var det Haakon?

Skrevet

Det er så vidt jeg vet fullt lovlig å parre seg og gifte seg med sin fetter. Kong Olav var vel gift med kusinen sin, så vidt jeg husker. Eller var det Haakon?

Det var laffen ja.

Skrevet

Det var nok begge to tror jeg, med det resultatet slikt gir. Hun ene har de gjemt unna i Rio.

Skrevet

Det var laffen ja.

Takk. Nå må du på deg kappen din, for det hevdes at et kondom i lomma er et bevis på utroskap. Bevis er et sterkt ord.

Er pistol eller blåsyre i lomma et bevis på mord?

Skrevet

Det er jo ikke noe galt i det, men det er jo sjanser for at andre får problemer med det om det skulle bli noe forhold. Så da er det opp til deg og han om dere ville taklet det.

Noen her jeg bor vokste opp som stesøsken. Moren til den ene og faren til den andre flyttet sammen da de var små, så de vokste opp som søsken. I dag er de gift, og mange reagerer på det.

Skrevet

Takk. Nå må du på deg kappen din, for det hevdes at et kondom i lomma er et bevis på utroskap. Bevis er et sterkt ord.

Er pistol eller blåsyre i lomma et bevis på mord?

Det blir som med han som ble tiltalt for hjemmebrenning fordi han hadde hjemmebrentutstyr hjemme, dog uten synlug produksjon eller produkter.

Til sitt forsvar sa han at de fikk værsågod tiltale ham for voldtekt også; han hadde ikek gjort det, men han hadde utstyret! ;-)

Skrevet

Det blir som med han som ble tiltalt for hjemmebrenning fordi han hadde hjemmebrentutstyr hjemme, dog uten synlug produksjon eller produkter.

Til sitt forsvar sa han at de fikk værsågod tiltale ham for voldtekt også; han hadde ikek gjort det, men han hadde utstyret! ;-)

Hehe, ja, nettopp!

Skrevet

Camilla Stoltenbergs undersøkelse vedrørende søskenbarnekteskap ;

"Undersøkelsen til Stoltenberg viser at dersom foreldrene er fetter og kusine, vil risikoen for misdannelser som oppdages like etter fødselen være 100 prosent høyere enn for barn av ubeslektede foreldre. Fra 1967 til 1993 er hvert tyvende barn av pakistanske foreldre i Norge født med misdannelser. Risikoen for at barn av inngiftede dør eller utvikler alvorlige kroniske lidelser senere i barneårene er ikke kjent, men forventes å være ytterligere forhøyet. Dette fordi at mange genetiske lidelser utvikler seg senere i barneårene. Stoltenberg mener derfor at hennes tall bare avdekker toppen av isfjellet. "

http://www.rights.no/ekteskap_gen/fetter_kus/hrs_10.60_980606_110.htm

...

Innavl er altså ikke særlig bra...som kjent.

Skrevet

Det var ganske vanlig i gamle dager. Og hos samene i dag... På Vestlandet har det ført til en del sinnsykdom har vært utbredd i noen slekter. Heldigvis ikke i min, selv om det er innavl så det holder på slektstreet.

Skrevet

Begge....

Skrevet

Begge....

Såpass, ja.

Det er også lovlig at onkel/niese eller tante/nevø gifter seg, og jeg tror dette er hakket nærmere i slekt enn søskenbarn. Men vet ikke om noen konkrete eksempler.

Skrevet

Begge....

Forresten: Er det ikke du som er dansk og bor i Norge, eller omvendt?

Jeg beit meg merke i en artig ting på Krøniken: Flink (på dansk) ble oversatt med hyggelig. Stemmer det?

Skrevet

Såpass, ja.

Det er også lovlig at onkel/niese eller tante/nevø gifter seg, og jeg tror dette er hakket nærmere i slekt enn søskenbarn. Men vet ikke om noen konkrete eksempler.

Jeg synes også dette høres merkelig ut. Det er først tilbake for 100 år siden at slektningene mine drev og innavlet seg altså... :-) Men jeg skjønner det godt, de traff jo ingen andre. Bestefar var 10 år første gang han var ute av bygda-da skulle han til tannlegen på nærmeste tettsted 2 mil unna (ikke vei).

Skrevet

Forresten: Er det ikke du som er dansk og bor i Norge, eller omvendt?

Jeg beit meg merke i en artig ting på Krøniken: Flink (på dansk) ble oversatt med hyggelig. Stemmer det?

Jeg er norsk og bor i Danmark. :-)

Det er riktig at det danske "flink" betyr "hyggelig" på norsk. Selv om jeg ikke synes det kan brukes som direkte oversettelse. Det er ikke noe ord på norsk som betyr nøyaktig det samme som flink. Hvis man er flink, er man både grei, hyggelig og snill på en gang. Når man på norsk sier "flink" sier man "dygtig" på dansk.

Lang forklaring... :-)

Skrevet

Jeg synes også dette høres merkelig ut. Det er først tilbake for 100 år siden at slektningene mine drev og innavlet seg altså... :-) Men jeg skjønner det godt, de traff jo ingen andre. Bestefar var 10 år første gang han var ute av bygda-da skulle han til tannlegen på nærmeste tettsted 2 mil unna (ikke vei).

Før i tida var det heller ikke uvanlig at to eller flere søstre giftet seg med hver sin bror. Da ble barna deres dobbelt søskenbarn, altså i slekt både på morssiden og farssiden. Og hvis disse igjen giftet seg med hverandre, var det nok ikke så bra.

Da blir det veldig nært.

Skrevet

Før i tida var det heller ikke uvanlig at to eller flere søstre giftet seg med hver sin bror. Da ble barna deres dobbelt søskenbarn, altså i slekt både på morssiden og farssiden. Og hvis disse igjen giftet seg med hverandre, var det nok ikke så bra.

Da blir det veldig nært.

Ja, det høres ikke bra ut. Barna får fire besteforeldre, men bare to oldeforeldre.

Skrevet

Jeg er norsk og bor i Danmark. :-)

Det er riktig at det danske "flink" betyr "hyggelig" på norsk. Selv om jeg ikke synes det kan brukes som direkte oversettelse. Det er ikke noe ord på norsk som betyr nøyaktig det samme som flink. Hvis man er flink, er man både grei, hyggelig og snill på en gang. Når man på norsk sier "flink" sier man "dygtig" på dansk.

Lang forklaring... :-)

Språk er veldig interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...