Gå til innhold

Betatt av fetter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Språk er veldig interessant.

Særlig når man snakker både dansk og norsk. Lett å blande sammen noen ganger... :-)

Gjest herregud da...?
Skrevet

Det var ganske vanlig i gamle dager. Og hos samene i dag... På Vestlandet har det ført til en del sinnsykdom har vært utbredd i noen slekter. Heldigvis ikke i min, selv om det er innavl så det holder på slektstreet.

Hvis det ikke er påvist sinnsykdom på noen av sidene, er det da påfallende stor sjanse for at dette skal intreffe?

Skrevet

Jeg er norsk og bor i Danmark. :-)

Det er riktig at det danske "flink" betyr "hyggelig" på norsk. Selv om jeg ikke synes det kan brukes som direkte oversettelse. Det er ikke noe ord på norsk som betyr nøyaktig det samme som flink. Hvis man er flink, er man både grei, hyggelig og snill på en gang. Når man på norsk sier "flink" sier man "dygtig" på dansk.

Lang forklaring... :-)

Som nordmann i Danmark er det en del morsomme språkforskjeller.

En venninne av meg studerte i København for noen år siden.

En iskald vinterdag så hun en dansk mann som sto og hutret på bussholdeplassen, med åpen jakke. Omtenksom som hun er, sier min venninne til den danske mann: Du burde kneppe jakka di, så slipper du å fryse så fælt.

Og hun hadde vel rett i det, både på dansk og på norsk ;-)

Skrevet

Vet om ett par som fant ut etter mange års ekteskap at de var søskenbarn, 3 barn har de også.

De kom i en veldig krise, men lever godt sammen i dag fordet.

Skrevet

En iskald vinterdag så hun en dansk mann som sto og hutret på bussholdeplassen, med åpen jakke. Omtenksom som hun er, sier min venninne til den danske mann: Du burde kneppe jakka di, så slipper du å fryse så fælt.

Hehe...morsomt:-)

Skrevet

Hvis det ikke er påvist sinnsykdom på noen av sidene, er det da påfallende stor sjanse for at dette skal intreffe?

Nei, det er det ikke. Jeg så en dokumentar på TV for noen år siden om en som var bekymret for at hun hadde "sinnsyke-genet" fordi det hadde vært i slekta. Da fikk hun vite at hvis hun hadde hatt det, ville forfedrene hennes ha utviklet sykdommen, gikk ikke an å ha genet uten å få sykdommen. Det var selvsagt kun denne spesifikke sykdommen (som jeg ikke husker navnet på), men det er ingen grunn til å bekymre seg for arvelige sykdommer hvis ingen av slektningene har hatt dem.

Skrevet

Hehe... :-) Jeg vet faktisk ikke hva danskene sier i stedet når nordmenn sier "kneppe jakka". Er det knappe mon tro....? *Gruble*

Skrevet

Det var ganske vanlig i gamle dager. Og hos samene i dag... På Vestlandet har det ført til en del sinnsykdom har vært utbredd i noen slekter. Heldigvis ikke i min, selv om det er innavl så det holder på slektstreet.

Det er nok ikke bare sinnsykdom som kan bli forverret ved inngifte. Man kan jo risikere å arve enten gode eller dårlige gener i dobbel dose.

Skrevet

Det vil vel stort sett gå bra om man får barn med sin fetter, med mindre der er arvelige sykdommer i familien. I de tilfeller vi har hørt om, hadde det ofte vært inngifte i generasjoner, og paret kunne være doble søskenbarn. Jeg har funnet eksempler i bygdebøkene for Vestlandet, der søskenbarn mistet rundt 10 barn, delvis under fødselen, og delvis som små barn.

To av mine søskenbarn (som i tillegg var m.a. firmenninger) giftet seg og fikk mange barn. Barna, som i dag er godt voksne, er som folk flest. Den ene er vel ikke den skarpeste i verden, og har hatt problem med å få jobb.

Skrevet

Det er nok ikke bare sinnsykdom som kan bli forverret ved inngifte. Man kan jo risikere å arve enten gode eller dårlige gener i dobbel dose.

Jada, nevnte det bare som et eksempel jeg har hørt mye om. Blant de kongelige i Europa er det bl.a. ganske vanlig med dyseleksi.

• 2 uker senere...
Gjest kvitsymra
Skrevet

Sannsynlighten er nok stor for at dyrene får avkom med nær slektninge, dessuten kan "dårlige" gener komme fra utenforsåtende også. Alt er så tilfeldig. Hvilke make man får, og hvordan kromosomene fordeler seg ved befrutning.

Giftemål mellom fetter og kusine er nok ikke godtatt samfunnsmessig sett, men ikke ulovlig. Og hvis kjærligheten din er ekte, og den er gjensidig. Hvorfor ikke?

Man lever kun en gang.

mvh

Gjest liede
Skrevet

Såpass, ja.

Det er også lovlig at onkel/niese eller tante/nevø gifter seg, og jeg tror dette er hakket nærmere i slekt enn søskenbarn. Men vet ikke om noen konkrete eksempler.

I sverige er det lov å gifte seg med halvsøsken hvis man ikke har vokst opp sammen og man får tillatelse av myndighetene...

En sovende bestemmelse håper jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...