Gå til innhold

kvalmt spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest ekklejenta
Skrevet

hva er grunnen til at det begynner å blø fra en føflekk som liksom står mer ut enn vantlig...

æsj

Ørkenvandreren
Skrevet

Kanskje "eieren" har plukket på den uten å tenke over det? Kanskje man har kommet bort i noe og revet seg opp litt? Kanskje man er bløder eller har tatt for mye marevan slik at spontane blødninger oppstår? Kanskje man har føflekkreft? Kanskje det er andre grunner?

Som du skjønner - ikke lett å gi noe kvalifisert svar her. Bortsett fra at vedkommende bør gå til fastlegen å få den sjekket opp (eller fjernet, den er jo til ulempe uansett?).

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Føflekker som forandrer seg, klør eller blør, må fjernes for sikkerhetsskyld.

Det kan være føflekkreft. Hvis føflekken ikke er i ansiktet, så kan du få den fjernet hos fastlegen.

Dette bør du ikke vente og se an, bedre å fjerne et par føflekker for mye enn en for lite.

Gjest LucySky
Skrevet

Kreft.

En type føflekker har det med plutselig å blåse seg litt opp, så "eksploderer" de, klør og blør i noen dager før de skrumper sammen og blir mer eller mindre borte.

Jeg har hatt endel sånne. Så jeg gir mine ei uke med plaster over før jeg bestemmer meg for noe. Til nå har det funket bra.

:)

Ørkenvandreren
Skrevet

En type føflekker har det med plutselig å blåse seg litt opp, så "eksploderer" de, klør og blør i noen dager før de skrumper sammen og blir mer eller mindre borte.

Jeg har hatt endel sånne. Så jeg gir mine ei uke med plaster over før jeg bestemmer meg for noe. Til nå har det funket bra.

Eksploderende føflekker??!!

Kult!

:-D

Gjest jolanda
Skrevet

Jøss, det hørtes rart ut...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Har du fått en lege til å se på det?

Har aldri hørt at det skulle være normalt med sånn oppførsel på føflekker.

Skrevet

Er du sikker på at det faktisk er føflekker?

Det høres mer ut som en eller annen form for vorte eller byll.

Gjest DET var kvalmt
Skrevet

Ææææsj...

Gjest ekklejenta
Skrevet

uff nå ble jeg bekymret også ,tok et raskt nettsøk og blødning fra føflekk er vist et veldig faresignal på føflekkkreft. Så forøvrig noen bilder og min føflekk lignet heldigvis ikke på noen av de jeg så de

sto noe om at jeg måtte kontakte lege , og det står noe om at når melatomen et eller annen i føflekken er over 1 mm tykk er dødeligheten stor.

så nå får jeg kose meg med de tankene til neste legetime

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

uff nå ble jeg bekymret også ,tok et raskt nettsøk og blødning fra føflekk er vist et veldig faresignal på føflekkkreft. Så forøvrig noen bilder og min føflekk lignet heldigvis ikke på noen av de jeg så de

sto noe om at jeg måtte kontakte lege , og det står noe om at når melatomen et eller annen i føflekken er over 1 mm tykk er dødeligheten stor.

Trøsten er at om du får fjernet føflekken rast, så er det ingen fare, selv om det er kreft i den.

Det farlige er når føflekkreft sprer seg, da er dødeligheten dessverre veldig stor.

Ring og be om en hastetime hos legen din, så du slipper å gå og bekymre deg lenge.

Gjest LucySky
Skrevet

Eksploderende føflekker??!!

Kult!

:-D

Spør legen. det var min lege som for mange år siden kalte det "eksploderer" og det var vel for at jeg, ulærde sjel, skulle fatte det.

Det er veldig mye forskjellig vi kaller føflekker, men som kanskje er kerastaser o.l

Det er antakelig ikke så uvanlig med den "oppførselen" jeg beskrev som man tror.

Jeg gjør ikke noe forsøk på medisinsk forklaring!

Skrevet

Det trenger slett ikke være kreft, så prøv ikke å ta sorgene på forskudd.

Jeg har hatt flere sånne føflekker som har blitt irriterte og blødd, og det har ikke vært noe farlig med noen av dem. Men sjekkes bør de. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...