Gå til innhold

Plutselig kvalme på morgenen

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

I noen uker nå så har jeg vært mye kvalm på morgenen, og kan ofte kaste opp såvidt en gang, og så går det over etter en times tid eller noe sånt. Jeg -vet- jeg ikke er gravid. Jeg går på lamictal (epilepsimedisin) og fontex (tilsvarende prozac), men de har jeg gått på i halvannet år, så det kan det umulig være.

Det pleier å komme rett etter at jeg har stått opp, men jeg prøver alltid å spise litt frokost fordet. Jeg kan bli kvalm både før, under og etter frokosten, så jeg ser ikke noe klart mønster der. Det kommer alltid veldig brått, dvs at jeg føler meg helt fin, men i løpet av noen sekunder blir jeg kjempekvalm og brekker meg.

Er det noen som har noen anelse om hva som kan forårsake en slik kvalme?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde det også sånn en stund etter jeg begynta på Lamictal, så det kan være denne. Det gikk over av seg selv etter noen uker.

Skrevet

Jeg kan også bli sånn noen ganger om morgenen. Hos meg tror jeg kanskje at det har noe med at blodsukkeret noen ganger synker veldig fort etter at jeg står opp. Nå spiser jeg alltid en banan, kjeks e.l. før jeg gjør noe som helst annet. Hvis jeg glemmer det blir jeg kvalm og da er det gjerne for sent å spise... :-p

Gjest Calóni
Skrevet

Hvis du røyker, er det kansjke derfor.

Nope, røyker ikke..

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg hadde det også sånn en stund etter jeg begynta på Lamictal, så det kan være denne. Det gikk over av seg selv etter noen uker.

Jeg har gått på stabil dose Lamictal siden sommer 2004, så det er iallfall ikke snakk om noen begynnelsesbivirkning. Og det har kun vart de siste ukene, som sagt..

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg kan også bli sånn noen ganger om morgenen. Hos meg tror jeg kanskje at det har noe med at blodsukkeret noen ganger synker veldig fort etter at jeg står opp. Nå spiser jeg alltid en banan, kjeks e.l. før jeg gjør noe som helst annet. Hvis jeg glemmer det blir jeg kvalm og da er det gjerne for sent å spise... :-p

Jeg har jo aldri hatt trøbbel med det før...og jeg spiser iallfall alltid innen en halvtime etter at jeg har stått opp, og selv om jeg ikke er kvalm fra før, så kan jeg bli kvalm noen minutter etter frokosten...

Skrevet

Har opplevd noe lignende - det kom av vitamintilskudd som jeg tok før frokost. Har forsøkt flere like typer vitaminer umed samme reslutat. Verst var Victel sine små vitaminpakker. Nå tar jeg bare tran og det går fint :)

Gjest Calóni
Skrevet

Har opplevd noe lignende - det kom av vitamintilskudd som jeg tok før frokost. Har forsøkt flere like typer vitaminer umed samme reslutat. Verst var Victel sine små vitaminpakker. Nå tar jeg bare tran og det går fint :)

Jeg har også lurt på om det kan ha med medisiner å gjøre, men jeg mener bestemt at det skjer uavhengig om jeg tar tablettene før eller etter frokost. Og de jeg går på har jeg som sagt gått på veldig lenge, så jeg kan ikke tro det har noe med det å gjøre...Eneste vitaminen jeg tar er en vitamineraltablett hver morgen, men det har jeg også brukt i lange tider..

Skrevet

jeg vet ikke hva det kan være, men du må begynne å ta viktig medisin senere på dagen, så du ikke spyr den opp igjen.

Gjest Calóni
Skrevet

jeg vet ikke hva det kan være, men du må begynne å ta viktig medisin senere på dagen, så du ikke spyr den opp igjen.

Ja, jeg har tenkt på det. Men stort sett klarer jeg såvidt å holde det nede, heldigvis. Det er bare halve lamictaldosen jeg tar først på dagen. Den andre halvparten, pluss hele fontexdosen tar jeg på kvelden, så det går iallfall greit.

Jeg bør vel vurdere å ta morgendosen med lamictal litt senere, men jeg er fæl til å glemme, så det sikreste jeg gjør er liksom å ta det rett etter at jeg står opp/etter frokost..

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det. Men stort sett klarer jeg såvidt å holde det nede, heldigvis. Det er bare halve lamictaldosen jeg tar først på dagen. Den andre halvparten, pluss hele fontexdosen tar jeg på kvelden, så det går iallfall greit.

Jeg bør vel vurdere å ta morgendosen med lamictal litt senere, men jeg er fæl til å glemme, så det sikreste jeg gjør er liksom å ta det rett etter at jeg står opp/etter frokost..

Ja, keg vet det er lett å glemme tabletter. Selv tar jeg blodtrykkstabletter hver morgen. Tablettene er heldigvis merket med ukedag. Kun en morgen har jeg glemt det; kom først på det etter at jeg kom hjem om kvelden.

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet

Ja, keg vet det er lett å glemme tabletter. Selv tar jeg blodtrykkstabletter hver morgen. Tablettene er heldigvis merket med ukedag. Kun en morgen har jeg glemt det; kom først på det etter at jeg kom hjem om kvelden.

Jeg bruker dosett, så jeg vet iallfall når jeg -har- tatt dem. Men jeg liker ikke å ha dosetten liggende framme på kjøkkenbenken, så jeg har den i en skuff på soverommet. Men 19 av 20 ganger husker jeg å ta dem, da.

Skrevet

Jeg har også lurt på om det kan ha med medisiner å gjøre, men jeg mener bestemt at det skjer uavhengig om jeg tar tablettene før eller etter frokost. Og de jeg går på har jeg som sagt gått på veldig lenge, så jeg kan ikke tro det har noe med det å gjøre...Eneste vitaminen jeg tar er en vitamineraltablett hver morgen, men det har jeg også brukt i lange tider..

Du sier du pleier å ta en vitamineraltablett hver morgen.

Jeg blir skikkelig kvalm av noen typer vitaminpiller. Du har ikke skiftet merke i det siste?

Gjest Calóni
Skrevet

Du sier du pleier å ta en vitamineraltablett hver morgen.

Jeg blir skikkelig kvalm av noen typer vitaminpiller. Du har ikke skiftet merke i det siste?

Nei, jeg har ikke byttet merke, bruker Vitaplex vitamineral hver morgen. Nå har jeg akkurat stått opp og spist frokost, og skal vente med å ta medisiner en times tid, for å se om jeg unngår kvalmen da. Men jeg mener ganske bestemt at jeg har blitt kvalm før jeg har tatt medisinene før også..

Adriana sier at det kan være en følge av lavt blodsukker om morgenen, men ikke vet jeg.

Kvalmen går fort over, så jeg blir aldri forsinket til jobb/skole pga den, så jeg er sånn sett ikke hemmet i det daglige. Men litt plagsomt er det jo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...