Gå til innhold

Sykemeldig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kom opprinelig fra Russland og jobber som tannlegeassistent.1 uke siden jeg har fått beskjed at faren min (som bor i Russland)er veldig syk.Han ble funnet på gulvet bevisstløs.Han spydde med blod noe forferdelig.Han ble kjørt til hovedstad Moskva og innlagt på intesivterapi avdeling.Siden da kunne jeg verken sove eller spise.Jeg klærer ikke konsentrere meg på jobben og gråter hele tiden. I går bestemte jeg meg for å reise til Moskva for å pleie faren og støtte mor.Jeg har prøvd å få sykemelding hos min fast lege fordig jeg hørte at jeg krav på det når det gjelder omsorg.Men hun sa at hun kan ikke gi meg sykemelding fordi jeg skal reise!? Betyr det at hvis jeg skulle ha norske foreldre i Norge og trengte ikke å reise da skulle jeg få sykemelding?Takk på forhånd.Med vennlig hilse Nadja.

• 2 uker senere...
Gjest gamlesøster
Skrevet

Nei, i Norge får vi ikke sykemelding dersom våre egne foreldre blir syke/dør. Men det er noe som heter velferdspermisjon - altså permisjon med lønn - som slike tilfeller kommer inn under, opptil 10 dager pr. år. Det vanlige i staten, der jeg jobber, er feks. at det gis noen dager fri med lønn til f.eks. å ordne med gamle og syke foreldre som skal flytte på sykehjem, eller noe lign., eller for å arrangere og delta i begravelse. Ellers må man ta av egen ferie.

Sykemelding gjelder altså kun egen sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...