Gå til innhold

Hva er viktig å ta med i en eventuell klage på avslag til sykehjemsplass?

Anbefalte innlegg

Gjest Sint barnebarn
Skrevet

Besteforeldrene mine er gamle, mor er 84 og far er 86. Far fikk et lite "hjerneslag" for noen år siden, det har gått bra og han har kunnet bo hjemme. Far er imidlertid blitt så redusert både fysisk og kognitivt. Han kan ikke gå, sitter i rullestol, må ha hjelp til absolutt alt, og får hjemmesykepleie 5 dager i uka på morgenstellet.

Mor er nå blitt så lei og sliten at hun ikke klarer bistå med mer. Far er også blitt veldig slem og vanskelig. Mor må bistå alt utover morgenstellet som kommer. Utover det er det ingenting. De søkte sykehjemsplass 1 gang for 2 år siden, men fikk avslag. Nå har mor søkt igjen, og fikk på nytt avslag. Er det virkelig slik i velstands Norge? Er det virkelig det offentlige som skal avgjøre om far trenger sykehjemsplass? Dette er jo snakk om krenkelse og overkjøring av det menneskeverdet.

Dette skal selvfølgelig klages på, men hvilke faktorer må til før de forstår alvoret?

Skrevet

Jeg har ingen tips.

Men ja, det er slik det er i verdens rikeste land. Vi har visst ikke råd til skikkelig omsorg for våre eldre, syke og funksjonshemmede.

Gjest Frustrert frue
Skrevet

Jeg har ingen tips.

Men ja, det er slik det er i verdens rikeste land. Vi har visst ikke råd til skikkelig omsorg for våre eldre, syke og funksjonshemmede.

... men å heve grensen fra 7 til 12 år for egenandel hos legen, det har vi råd til!!! Grrr...det er det teiteste de har funnet på til nå!

Barna er da ikke så mye syke i den alderen at man ikke har råd til det? Og er de kronikere kommer man fort opp i 1600,- og DET har man vel råd til i året???

Har selv barn på 7 og 8, men likte ikke denne nye "tingen" de har funnet på...

Nei, de pengene skulle heller blitt brukt til gamle- og sykehjemsplasser! Og til barn med CP som vil ppå sommerleir:o)

Skrevet

Jeg synes at du skal få skriv fra legen som du kan legge ved, eller har du det allerede? Jeg vet ikke hvordan man søker, men av det du skriver så ville jeg aldri gitt meg. Er det langt fra andre hjem? Kunne de flyttet på seg?

Skrevet

... men å heve grensen fra 7 til 12 år for egenandel hos legen, det har vi råd til!!! Grrr...det er det teiteste de har funnet på til nå!

Barna er da ikke så mye syke i den alderen at man ikke har råd til det? Og er de kronikere kommer man fort opp i 1600,- og DET har man vel råd til i året???

Nei, de pengene skulle heller blitt brukt til gamle- og sykehjemsplasser! Og til barn med CP som vil ppå sommerleir:o)

Og tilstrekkelig antall timer med spesialundervisning, fysioterapi og annet som er nødvendig for barn med spesielle behov av alle slag.

Og i det hele tatt veldig mye, som folk flest tror er ganske selvsagt, men som folk oppdager at man må slåss for (og kanskje ikke engang da få), hvis man først står der og virkelig trenger det.

Folk som har friske unger og ingen alvorlig syke/funksjonshemmede eller pleietrengende eldre i familien, tror ofte at at "systemet" fungerer så fint.

De fleste får seg et durabelig sjokk den dagen de får behov for hjelp, og ikke får det de faktisk har krav på etter loven...

Skrevet

Enn de barna over 12 år, er de mindre verd eller er de ikke så viktige lengere? Ikke har de mer penger heller enn de under 12 år. Skjønner ikke dette systemet i det hele tatt, er helt enig med deg.

Skrevet

Hva er begrunnelsen for avslaget? En må jo begynne der..

Er saken nok opplyst?

Legeerklæring som noen andre foreslår her er et bra forslag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...