Gå til innhold

Katter smittes av fugleinfluensa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer advarslene om å ta katter opp i senga (til unga). Katter har aldri fått komme opp i senger her i huset, og det er en uting. Ref: zoonoser.

Skrevet

Nei, er det sant?

hvor har du lest dette?

Burre sover alltid hos ungene..

Skrevet

Helt enig. Dyr hører overhodet ikke hjemme i senga, det er noe av det ekleste jeg vet. Og jeg er en ekte dyrevenn.. :-)

Skrevet

Skal vi bare ta ditt gode ord for dette, eller skulle det følge med en link?

.

Skrevet

Helt enig. Dyr hører overhodet ikke hjemme i senga, det er noe av det ekleste jeg vet. Og jeg er en ekte dyrevenn.. :-)

Jeg er også en dyrevenn, men dyr har sin plass, både i livet og i huset. Ikke dyr oppi senger, og ikke på kjøkkenet eller der mat tilberedes og spises. Vaske hender.

Skrevet

Skal vi bare ta ditt gode ord for dette, eller skulle det følge med en link?

.

Ikke link enda, da jeg bare har hørt det på TV et par ganger og lest i bøker.

Nærkontakt med alle dyr har alltid bragt med seg zoonoser, så dette er ikke noe nytt. Heller ikke influensa smittet fra fugler eller hygiene i f m med slakt av dyr. Vi opptrer som dette er noe revolusjonernde nytt.

150 000 amerikanere døde av influensa et år, men ingen snakket om det.

Skrevet

Nærkontakt med alle dyr har alltid bragt med seg zoonoser, så dette er ikke noe nytt. Heller ikke influensa smittet fra fugler eller hygiene i f m med slakt av dyr. Vi opptrer som dette er noe revolusjonernde nytt.

Joda. Men noe skal man jo dø av?

;-)

Skrevet

Men her kommer det frem - og på dataforum i tillegg! :o)

Skrevet

Joda. Men noe skal man jo dø av?

;-)

Noen sjanser må man ta. Kjøre bil er -meget- farlig.

Fugleinfluensaen har funnets i nesten 10 år.

Skrevet

Jeg er også en dyrevenn, men dyr har sin plass, både i livet og i huset. Ikke dyr oppi senger, og ikke på kjøkkenet eller der mat tilberedes og spises. Vaske hender.

Kattene våre har matskålene sine på kjøkkenet, er dette også en uting?

Skrevet

Men her kommer det frem - og på dataforum i tillegg! :o)

Du har hørt om datavirus?

Skrevet

Kattene våre har matskålene sine på kjøkkenet, er dette også en uting?

Maten er ikke så ille, men kattene bærer zoonoser.

Du kan være glad at maten vår vaskes, tilberedes, kokes og stekes av meget renslige produsenter, og at mye ligger i engangsemballasje.

I gamle dager døde folk av urenslighet. Spesielt spebarn.

Skrevet

Maten er ikke så ille, men kattene bærer zoonoser.

Du kan være glad at maten vår vaskes, tilberedes, kokes og stekes av meget renslige produsenter, og at mye ligger i engangsemballasje.

I gamle dager døde folk av urenslighet. Spesielt spebarn.

*Overføring av smittestoffer fra dyr til mennesker kan skje på ulike måter.

Overføring ved direkte kontakt med smittebærende dyr forekommer.

Mer vanlig er smitte gjennom maten vi spiser, spesielt via mat som kommer

fra dyr (kjøtt, egg og melkeprodukter), men også via vann og frukt/grønnsaker

som har blitt forurenset av smittestoff fra gjødsel eller kloakk.*

Klippet og limt fra:

http://www.vetinst.no/zoo/index.asp?startID=&topExpand=1000051&strUrl=1000702i

Skrevet

*Overføring av smittestoffer fra dyr til mennesker kan skje på ulike måter.

Overføring ved direkte kontakt med smittebærende dyr forekommer.

Mer vanlig er smitte gjennom maten vi spiser, spesielt via mat som kommer

fra dyr (kjøtt, egg og melkeprodukter), men også via vann og frukt/grønnsaker

som har blitt forurenset av smittestoff fra gjødsel eller kloakk.*

Klippet og limt fra:

http://www.vetinst.no/zoo/index.asp?startID=&topExpand=1000051&strUrl=1000702i

Jess.

Hvis du går 150-200 år tilbake, døde voksne før de var 40 og noen steder overlevde bare hvert 3. spebarn sitt 1. leveår. De fleste av feilærnæring og infeksjoner. Av de som døde av infeksjoner, døde trolig de fleste av matforgiftninger. Svært mye kom trolig fra dyrehold og dårlig hygiene (dårlig sett med våre øyne).

Skrevet

Jess.

Hvis du går 150-200 år tilbake, døde voksne før de var 40 og noen steder overlevde bare hvert 3. spebarn sitt 1. leveår. De fleste av feilærnæring og infeksjoner. Av de som døde av infeksjoner, døde trolig de fleste av matforgiftninger. Svært mye kom trolig fra dyrehold og dårlig hygiene (dårlig sett med våre øyne).

Det er jo fortsatt mer trolig at vi blir smittet av Zoonoser gjennom maten enn at vi får den via dyr, der har det kanskje ikke forandret seg så mye på 2000 år. Det som gjør at dette ikke er dødelig i dag, kan vi nok takke medisinen for.

Skrevet

Jess.

Altså, 200 år skal det stå.

Skrevet

Det er jo fortsatt mer trolig at vi blir smittet av Zoonoser gjennom maten enn at vi får den via dyr, der har det kanskje ikke forandret seg så mye på 2000 år. Det som gjør at dette ikke er dødelig i dag, kan vi nok takke medisinen for.

Og en fyr som fant ut at gravide ikke ble syke når legene vasket hender før de gikk fra obduksjonssalen til fødestua (grøss).

Skrevet

Så lenge det bare er i ungenes seng den ikke må være så ;-)

Katten vår kommer ofte på besøk i sengen vår,- vi lever aldeles fortreffelig med det.

Ingen av oss har allergier heller,- det er ikke bra å være for hysterisk med bakterier og smitte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...