Gå til innhold

Nostalgisk håndarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg måtte smile litt da jeg fant oppskrift på den gamle lua mi. Sånn hekla hjelm hadde alle på 60-tallet.

http://eva.poppyfield.net/hjelm.htm

Se deg rundt på resten av sidene der inne. Det er en fantastisk samling av gratis håndarbeidsoppskrifter. Veldig mye gammelt og gøy.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å uff av meg ;o) Skikkelig lekre de luene der. Jeg hadde en hvit og en blå jeg hihi

Skrevet

Å uff av meg ;o) Skikkelig lekre de luene der. Jeg hadde en hvit og en blå jeg hihi

SNOBB! hehe

Skrevet

SNOBB! hehe

Mora mi var en handy dame hihi, og jeg med det røde håret fikk ikke lov til å bruke rødt kan du skjønne :o)

Skrevet

Mora mi var en handy dame hihi, og jeg med det røde håret fikk ikke lov til å bruke rødt kan du skjønne :o)

Mora mi heklet og strikker og sydde alt jeg hadde! hehe - Jeg LENGTET etter kjøpaklær. Rart, i dag er det jo mange ganger så dyrt å sy noe sjøl i forhold til å kjøpe konfeksjon.

Skrevet

Fy a meg.. ser ut som å ha ei bleie på huet.

Jeg hadde hjemmestrikka og hjemmesydde klær til Barbie, jeg. hehe :-) Mariusgenser og blå ullbukse med sleng. Og en bomullskjole med blonder og vide armer. Rått!

Skrevet

Mora mi heklet og strikker og sydde alt jeg hadde! hehe - Jeg LENGTET etter kjøpaklær. Rart, i dag er det jo mange ganger så dyrt å sy noe sjøl i forhold til å kjøpe konfeksjon.

Mora mi sydde klær til meg da jeg var liten men da var det vanskelig å få tak i stoff så det var mest omsydde voksne klær. Ellers så strikket og heklet hun hele tida og det har hun gjort til de store ungene også. Ved siden av jobbet hun fullt og tok alt husarbeidet nesten. Jeg skjønner ikke at hun fikk tid, men tror ikke hun sov mere enn tre timer hver natt.

Skrevet

Fy a meg.. ser ut som å ha ei bleie på huet.

Jeg hadde hjemmestrikka og hjemmesydde klær til Barbie, jeg. hehe :-) Mariusgenser og blå ullbukse med sleng. Og en bomullskjole med blonder og vide armer. Rått!

Bleie? he he.

Det var ikke stygt den gangen, men utrolig populært. Luene varmet godt og satt der de skulle, så de var praktiske også.

Veldig rart hvordan smaken forandrer seg.

Skrevet

Det er ikke rart at det står dårlig til med håndarbeidskunnskapene til de unge nå for tiden.. Vi sparte jo penger på å lage ting selv, men dette var slutt en gang på begynnelsen av 80-tallet. Da kom postordre og billigkjeder, og man måtte faktisk betale vel så mye for materialer til selvproduksjon som det kostet for alt ferdig.

Det er mye sant i det om at "nød lærer naken kvinne å spinne"

Skrevet

Husker mamma sydde grønn boblebukse og tilhørende boblejakke til meg. Hun var ikke mye blid da jeg kom hjem etter kort tid og hadde revet opp hele jakkeryggen på et piggtrådgjerde... Det var forøvrig ikke den eneste jakken som gikk istykker på det gjerdet...

Skrevet

Det er ikke rart at det står dårlig til med håndarbeidskunnskapene til de unge nå for tiden.. Vi sparte jo penger på å lage ting selv, men dette var slutt en gang på begynnelsen av 80-tallet. Da kom postordre og billigkjeder, og man måtte faktisk betale vel så mye for materialer til selvproduksjon som det kostet for alt ferdig.

Det er mye sant i det om at "nød lærer naken kvinne å spinne"

Jeg ble skikkelig overrasket da jeg oppdaget at dattera mi på 20 ikke kunne strikke.

Jeg trodde alle kunne strikke, hekle og hakke jeg, jeg trodde faktisk at man lærte det på skolen enda.

Skrevet

Mora mi sydde klær til meg da jeg var liten men da var det vanskelig å få tak i stoff så det var mest omsydde voksne klær. Ellers så strikket og heklet hun hele tida og det har hun gjort til de store ungene også. Ved siden av jobbet hun fullt og tok alt husarbeidet nesten. Jeg skjønner ikke at hun fikk tid, men tror ikke hun sov mere enn tre timer hver natt.

Min mor var hjemmeværende og strikket selbuvotter for husfliden i 60-åra. Hun fikk 5 kr for et par herrevotter, og det var streng kvalitetskontroll. At hun orket! 5 kr var jo mer verd den gangen, men jeg hadde ikke gjort det for en 50-lapp i dag heller.

Skrevet

Jeg ble skikkelig overrasket da jeg oppdaget at dattera mi på 20 ikke kunne strikke.

Jeg trodde alle kunne strikke, hekle og hakke jeg, jeg trodde faktisk at man lærte det på skolen enda.

Samme her, men det er null interesse for håndarbeid. Jeg husker at dattera mi på 20 måtte både strikke og hekle på skolen, men det var vanskelig. Jeg hadde store problemer med å vise henne, siden hun er venstrehendt.

Skrevet

Sånn med mora mi også - tror ikke dem sov engang - de hadde nok sex.

Skrevet

Husker mamma sydde grønn boblebukse og tilhørende boblejakke til meg. Hun var ikke mye blid da jeg kom hjem etter kort tid og hadde revet opp hele jakkeryggen på et piggtrådgjerde... Det var forøvrig ikke den eneste jakken som gikk istykker på det gjerdet...

Jeg hadde rød sånn dress - og knappen nederst var formet som et skruehode med mutter - det var drittøft! :)

Skrevet

Sånn med mora mi også - tror ikke dem sov engang - de hadde nok sex.

Hihi, jeg hadde trengt litt lærdom om hvordan ikke sove. Jeg sover gjerne 12-15 timer i døgnet men jeg har hatt mine år med 3-4 timer i døgnet jeg også da.

Sex, hva er det??? Driver ikke med slike ting jeg vet du ;o)

Skrevet

Hihi, jeg hadde trengt litt lærdom om hvordan ikke sove. Jeg sover gjerne 12-15 timer i døgnet men jeg har hatt mine år med 3-4 timer i døgnet jeg også da.

Sex, hva er det??? Driver ikke med slike ting jeg vet du ;o)

Sant det!

og som gubben sa her om kvelden;"hadde jeg fått like mye god sex som mat, så hadde jeg ikke hatt skinn igjen på kuken!"

...bare hans måte å si at maten var fortreffelig :)

Skrevet

Samme her, men det er null interesse for håndarbeid. Jeg husker at dattera mi på 20 måtte både strikke og hekle på skolen, men det var vanskelig. Jeg hadde store problemer med å vise henne, siden hun er venstrehendt.

Jeg nekter å lære dem det! hehe - det og klokka og knyte sløyfer - har ikke tålmodighet - så det må de lære av mormor og pappa.

Skrevet

Sant det!

og som gubben sa her om kvelden;"hadde jeg fått like mye god sex som mat, så hadde jeg ikke hatt skinn igjen på kuken!"

...bare hans måte å si at maten var fortreffelig :)

LOL, hils ham da :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...