Gå til innhold

tanncyste

Anbefalte innlegg

Gjest salar

Jeg finner ikke spørsmål vedr. dette, så jeg håper på svar.

Jeg opererte en cyste ved 22."Lå mot det palatinale, buccale coetex måtte gjennombores."(Hva betyr det?)

Ny tann er tidligere sett på stift, og roten er tidligere blitt rotfyllt.(20 år siden)

Operasjonen ble foretatt for vel 1 mnd. siden Jeg benyttet antibiotika i 14. dager. Jeg har siden hatt vedvarende problem i form av ubehag som en følelse av press, trykk på tanna/området rundt. Som det hele står i spenn! Dessuten er området/tannkjøttet ovenfor tanna følelsesløst. En nerve ble skadet sier tannlegen. Er dette normale konsekvenser, og hvor lenge må jeg regne med det går før det "roer"/ordner seg? 5 sting ble foretatt. Tannen er også litt øm når jeg banker på den, særlig undersiden. Det hele er svært lite behagelig og irriterende for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22061-tanncyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Når tannlegen skriver at han har borret seg gjennom " Corticalis buccalis" betyr det at han har fulgt vanlig prosedyre for slikt inngrep og borret seg "gjennom benveggen som er forran roten". Dette har han gjort for å kunne fjerne årsaken til den kroniske betennelsen som var der.

Man føler naturlig nok ubehag etter et slik inngrep. Kanskje først og fremst fordi det er foretatt i et sensibelt område "midt i fjeset".

Sensibilitet, ømhet og følelse av og være uten følelse i området er naturlig i en tid fremover.

Jeg synes du skal prøve å avfinne deg med at små kirurgiske inngrep kan ha ubehagelige konsekvenser i noen tid.

Når dette er sagt så må jeg få tilføye at jeg synes du skal plage tannlegen din med de spørsmål du måtte ha. For en ting er de naturlige problemer man har etter et slikt inngrep, noe annet er uroen man har og alle tankene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22061-tanncyste/#findComment-94957
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...