harjo Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hei. Jeg er en bekymret mann som er sammen med en utenlansk kvinne, hun er 32 år og har en sønn på 9 år fra et tidlegere forhold. For ca.10 uker siden tok ho en abort,da var ho ca.8uker på vei. Etter det så starta ho med p-piller(ukjent for meg hvilket merke). Jeg var å besøkte ho for 6 uker siden, vi hadde da normal samleie siden hun tok p-pillere så skulle det gå greit, men mensturasjon uteble da og fram til no med unntak av litt sporadisk blødning. Ho ringde meg no på fredag glad for at no hadde ho fått mensen, men i går når ho ringde meg så blei eg heilt skrekkslagen, ho fortalte at mens ho var på vei hjem fra butikken så kjende ho at ho blei våt og varm ned etter føttene og ho såg blod etter seg. Etter at ho kom heim så kom der noe ut av skjeden hennes som liknet et geleaktig egg, sa ho, ho reiste på sykehuset og der kunne dei bekrefte at ho hadde blitt gravid mens ho brukte p-piller, og ultralyden viste også at der var mer resta av fosteret inni henne så dei måtte ta ut. Spørsmålet mitt er:Hvordan er det for henne å bli gravid ved en senere anledning, samtidig som jeg er bekymret for sykehus kvaliteten/utsyret i et for meg ukjent land, i dette tilfellet, Ukraina? På forhond takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220631-bekymret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Du besøkte henne for seks uker siden? Da ville fosteret/embryoet i så fall være noen millimeter langt nå, og det er sjeldent det er nødvendig med utskraping etter en så tidlig spontanabort. Men dersom det er en vanlig SA (spontanabort) så er det ganske vanlig, og det skulle ikke være noe i veien for at hun skulle kunne bli gravid på et senere tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220631-bekymret/#findComment-1641656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 P-pillen er den tryggeste formen for prevensjon som finnes på markedet i dag, vel og merke hvis den tas riktig (daglig, til riktig tidspunkt etc). Likevel kan man altså, som din venninne, oppleve å bli gravid likevel. Det er ingen grunn til å tro at hun skal få problemer med å bli gravid ved en senere anledning. Hun har barn fra før og hun ble altså gravid denne gangen. Infeksjoner, som clamydia, er den vanligste grunnen til å få redusert fruktbarhet. Man har hørt om kvinner som får infeksjoner i forbindelse med abortinngrep, men det er sjelden, og selv i tidligere østblokkland har de hygieniske prinsipper som blir fulgt ved slike inngrep. Skulle hun mot formodning bli syk med feber og smerter i magen etter denne episoden, må hun selvsagt kontakte lege. Jeg ønsker dere lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220631-bekymret/#findComment-1644516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.