Gå til innhold

40 dager med faste, det blir hardt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja...blasfemisk? Kanskje. Men hvis du ikke tåler at religionen din gjøres narr av enn andre, så begynner vi å nærme oss islam her.

I just call 'em as I see 'em, for å si det på godt norsk. Og jeg står ved min mening om at fasting i en slik sammenheng er fjollete - veldig fjollete, faktisk. Hva med den noe spesielle katolske "sekten" Opus Dei, som pisker seg selv til blods i sin blinde tro-galskap? Får jeg ikke kalle det fjollete heller?

"............................................"

Jeg synes bare at du ikke burde si at fasting er fjollete, dersom du ikke vet hvorfor folk gjør det. Du skrev "tenker jeg", ergo konkluderer jeg med at du ikke vet dette helt sikkert.

Skrevet

"Tenker du? Javel, så har du kanskje ikke peiling på dette."

Neivel? For all del, jeg ser gjerne at du forklarer meg hvordan det er, hvis jeg tar feil.

"Da bør du heller ikke skrive at det er fjollete."

Jeg skriver at fasting i seg selv er fjollete, og det står jeg ved. Akkurat som annen selvskading.

"........................................."

Faste innenfor den Katolske Kirke, kan du lese her: http://www.katolsk.no/ hvis du vil.

De fleste ritualer har da en hensikt :-)

Skrevet

Jeg synes bare at du ikke burde si at fasting er fjollete, dersom du ikke vet hvorfor folk gjør det. Du skrev "tenker jeg", ergo konkluderer jeg med at du ikke vet dette helt sikkert.

Jeg sa jo hvorfor det gjøres. Detaljene er uinteressante. Om man tørker seg med høyrehånden fordi st.peter gjorde det, eller om man drikker øl med venstre fordi david gjorde det, er uinteressant så lenge man _må_ gjøre det slik.

Skrevet

Faste innenfor den Katolske Kirke, kan du lese her: http://www.katolsk.no/ hvis du vil.

De fleste ritualer har da en hensikt :-)

Ja, de har en hensikt. En hensikt som jeg personlig kaller fjollete.

Skrevet

Ja, de har en hensikt. En hensikt som jeg personlig kaller fjollete.

Deg om det.

Skrevet

Deg om det.

Ja, selvfølgelig. Og deg om det. Så lenge det ikke har noen mening for meg, og det i tillegg er skadelig, så synes jeg det er fjollete. Hvis det finnes en kristen gud et eller annet sted, så bryr han seg sikkert katten om hvorvidt du eller andre faster eller ei :-)

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Og deg om det. Så lenge det ikke har noen mening for meg, og det i tillegg er skadelig, så synes jeg det er fjollete. Hvis det finnes en kristen gud et eller annet sted, så bryr han seg sikkert katten om hvorvidt du eller andre faster eller ei :-)

Han bryr seg selvfølgelig om at folk faster. Hvis ikke, hadde vi ikke gjort det.

Finito.

Skrevet

Han bryr seg selvfølgelig om at folk faster. Hvis ikke, hadde vi ikke gjort det.

Finito.

"Han bryr seg selvfølgelig om at folk faster. Hvis ikke, hadde vi ikke gjort det. Finito."

Hah! Den typen blind, irrasjonell tro synes jeg er fryktelig fascinerende. "Hvis ikke hadde vi ikke gjort det"

Det som er tilfellet er: Dere _tror_ selvfølgelig at "han" bryr seg om det - hvis ikke hadde dere ikke gjort det.

Religiøse regler er stort sett skapt for å undertrykke og å kontrollere folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...