Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært noen nyhetsoppslag om at det visse kjøkkenredskaper i svart plast kan avgi giftsstoffer i maten, men jeg finner ikke igjen noen.

Har det blitt offentliggjort en oversikt over hvilke produsenter som har laget svarte redskaper UTEN slik gift i?

Skrevet

Vi ble vel rådet til å kaste alle. F eks Jernias utvalg er giftfrie.

Den gangen jeg kjøpte slike, da luktet de strerkt, og da kokte jeg dem et par timer i vann, vannet ble brunt. De kunne kanskje vært en ide å sende det til analyse. Jeg har alltid mistenkt plastredskaper for å inneholde skumle stoffer.

Det burde være en selvfølge for produsenter å sjekke innhold i matredskaper.

Skrevet

Den gangen jeg kjøpte slike, da luktet de strerkt, og da kokte jeg dem et par timer i vann, vannet ble brunt. De kunne kanskje vært en ide å sende det til analyse. Jeg har alltid mistenkt plastredskaper for å inneholde skumle stoffer.

Europris har også plastredskaper i et merke som er giftfritt. Det het noe på C...Cornelia eller noe sånn?!

Skrevet

Jeg gikk gjennom de vi har og fant noen redskaper uten merke. De gikk rett i søpla.

Men så har vi dem fra Hammarplast (sikkert kjøpt på Jernia) og atter nien fra Formsprutarna, Sweden, Gastromax.

Skrevet

Jeg gikk gjennom de vi har og fant noen redskaper uten merke. De gikk rett i søpla.

Men så har vi dem fra Hammarplast (sikkert kjøpt på Jernia) og atter nien fra Formsprutarna, Sweden, Gastromax.

De skandinaviske er sikkert greie, men umerka syns jeg bør kastes. Problemet er når varmen blir mer enn 100 grader, f eks i stekepanna. Det samme gjelder mikroen, at fettet blir mye varmere enn vann (2-300 gr), og da avgis mye mer stoffer fra plastboller og folie enn ved 100 gr.

Skrevet

De skandinaviske er sikkert greie, men umerka syns jeg bør kastes. Problemet er når varmen blir mer enn 100 grader, f eks i stekepanna. Det samme gjelder mikroen, at fettet blir mye varmere enn vann (2-300 gr), og da avgis mye mer stoffer fra plastboller og folie enn ved 100 gr.

Her fant jeg noe, men ikke mye info å hente her nei....

http://www.p4.no/story.asp?id=173821

Skrevet

Her fant jeg noe, men ikke mye info å hente her nei....

http://www.p4.no/story.asp?id=173821

Jeg har fulgt litt med på det, og de har sagt at de kjente merkene er trygge alle sammen. Det var noen billige kinesiske umerka som REMA 1000 og noen andre solgte som ikke var bra.

Skrevet

Vi får kaste og kjøpe nytt i treverk

Jeg kjøpte mange ting i tre nylig! ;-)

men fint om jeg slipper å kaste dem av kjente merker, da.

Skrevet

Usj!!!

Takk for info. Ser ut til at jeg må kaste noen flere enn redskapene av ukjent merke.... :-(

Det kan jo hende det glir over, som andre advarsler ofte gjør. Husker du den tynne plastfilmen? Den ble fort friskmeldt.

Men jeg leste i et ukeblad om forebyggende tiltak mot brystkreft. Der sto det at man burde holde seg unna neglelakk og ditto fjerner. Det har jeg aldri hørt før. Men jeg bruker det aldri.

Skrevet

Det kan jo hende det glir over, som andre advarsler ofte gjør. Husker du den tynne plastfilmen? Den ble fort friskmeldt.

Men jeg leste i et ukeblad om forebyggende tiltak mot brystkreft. Der sto det at man burde holde seg unna neglelakk og ditto fjerner. Det har jeg aldri hørt før. Men jeg bruker det aldri.

Har også hørt at man bør holde seg unna deo med anti-perspirant av samme grunn....

Ikke lett å finne ut av alle anbefalinger og frarådinger!

Skrevet

Har også hørt at man bør holde seg unna deo med anti-perspirant av samme grunn....

Ikke lett å finne ut av alle anbefalinger og frarådinger!

Det med deo ble så vidt jeg husker senere avkreftet (hehe, treffende uttrykk), skrev ikke det seg fra den tullemailen som ble påstått å stamme fra Universitetssykehuset i Tromsø, men som var bare oppkok?

Skrevet

Det med deo ble så vidt jeg husker senere avkreftet (hehe, treffende uttrykk), skrev ikke det seg fra den tullemailen som ble påstått å stamme fra Universitetssykehuset i Tromsø, men som var bare oppkok?

Ja, jeg husker ikke lenger. Og dessuten så er det jo ofte slik at advarslene slås mye mer opp enn avkreftinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...