Gå til innhold

rehabilitetspenger + jobb ved siden av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært 100% sykemeldt i nesten et år. Har fått tilbud om å gå over til attføring eller rehabilitering. Ser at man kun får ca. 60% av de pengene man fikk tidligere, og det er ikke levbart for min del. Kan man motta 100%rehabiliterings- eller attføringspenger og likevel jobbe litt ved siden av? Så man tilsammen tjener det samme som man gjorde med vanlig sykemelding?

Skrevet

Nei, man kan ikke jobbe ved siden av. Da er man jo ikke 100% arbeidsudyktig. Kanskje du kunne prøve med 50% rehab og 50% jobb. Det blir litt mere penger i hvert fall.

petter smart
Skrevet

Hvis du kan jobbe litt så er det jo ren svindel at du er 100% sykemeldt.

Gjest pernickus
Skrevet

*måper*

Jaggu svindles vi skattebetalere fælt rundt omkring i Norge.

Skrevet

Hvis du kan jobbe litt så er det jo ren svindel at du er 100% sykemeldt.

Mente det ikke slik. Jeg er 100% sykemeldt nå, men regner med jeg snart kan begynne å jobbe noe, f.eks. 50%. Men innen jeg får begynt å jobbe har jeg allerede gått 1 år sykemeldt og må over på enten rehab/attfør.penger. Og ettersom 100% rehab/attfør. er kun 60% av inntekten, tenkte jeg man kanskje kunne supplere med en jobb ved siden av så man får samme inntekt som da man gikk sykemeldt. Er man sykemeldt kan man jo være 50% sykemeldt og jobbe 50% og tjene vanlig lønn. Nå blir jeg jo straffet fordi jeg vil ut i 50% jobb. Det er ikke levbart for meg med 50% jobb og 50% rehab. så antagelig må jeg jobbe 100% selvom jeg ikke er frisk nok til det.

petter smart
Skrevet

Mente det ikke slik. Jeg er 100% sykemeldt nå, men regner med jeg snart kan begynne å jobbe noe, f.eks. 50%. Men innen jeg får begynt å jobbe har jeg allerede gått 1 år sykemeldt og må over på enten rehab/attfør.penger. Og ettersom 100% rehab/attfør. er kun 60% av inntekten, tenkte jeg man kanskje kunne supplere med en jobb ved siden av så man får samme inntekt som da man gikk sykemeldt. Er man sykemeldt kan man jo være 50% sykemeldt og jobbe 50% og tjene vanlig lønn. Nå blir jeg jo straffet fordi jeg vil ut i 50% jobb. Det er ikke levbart for meg med 50% jobb og 50% rehab. så antagelig må jeg jobbe 100% selvom jeg ikke er frisk nok til det.

Ok, da skjønner jeg.

Du vil med 50% sykemelding kun få 60% av pengene du ville fått med det gamle systemet, altså 30% av full sykemelding før.

Du vil da kun få 80% av pengene du fikk før. Kjenner ikke din økonomi, men det bør være mulig å overleve med 80% av inntekten.

Hva om du tar en 50% jobb og jobber en del overtid? Eller evt tar mange småjobber som betaler under 1000 kr stykket, da er de ikke skattepliktige.

Du blir jo ikke straffet for at du vil jobbe 50%. Du får mer ved å jobbe 50% enn ved ikke å jobbe i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...