Gå til innhold

Hjerneslag

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg mener å ha hørt/lest et sted at hvis en stortå peker oppover kan det bety at man har hatt/kommer til å få hjernedrypp eller hjerneslag. Jeg søker og søker på nettet, men finner ingenting om det. Er det noen som har hørt om noe lignende? Jeg har et par eksempler på at noen som har hatt hjerneslag har slike karakteristiske stortær (på den foten som er lammet), men finner ingenting på nettet om det.

Skrevet

Søk på ordet Babinski.

Det er en nevrologisk test og viser positivt resultat ved slag og ryggmargsskader.

Skrevet

Du tenker på en positiv Babinski's test. Det er en av refleksene man tester under en nevrologisk undersøkelse. Man stryker midt under fotsålen samt på begge sider med noe spisst. Hos normale og hos folk med skader i det perifere nervesystemet vil stortåen rykke litt nedover. Hos folk med en skade i sentralnervesystemet oppover. Ikke den enkleste refleksen å utløse, medfører gjerne litt sprelling, eller som man kaller det: "avverge"... ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Du tenker på en positiv Babinski's test. Det er en av refleksene man tester under en nevrologisk undersøkelse. Man stryker midt under fotsålen samt på begge sider med noe spisst. Hos normale og hos folk med skader i det perifere nervesystemet vil stortåen rykke litt nedover. Hos folk med en skade i sentralnervesystemet oppover. Ikke den enkleste refleksen å utløse, medfører gjerne litt sprelling, eller som man kaller det: "avverge"... ;)

Nja, ikke akkurat...jeg tenker på en stortå som peker oppover hele tiden. Altså at den lamme foten har låst seg i den stillingen..

Gjest Calóni
Skrevet

Søk på ordet Babinski.

Det er en nevrologisk test og viser positivt resultat ved slag og ryggmargsskader.

Takk for svar! Men som jeg skrev til Nemesis så er det nok ikke akkurat det jeg er ute etter. Men fikk et søketips av Gemini, så da skal jeg finlese i morgen :)

Skrevet

Takk for svar! Men som jeg skrev til Nemesis så er det nok ikke akkurat det jeg er ute etter. Men fikk et søketips av Gemini, så da skal jeg finlese i morgen :)

Hvis du tenker på at tærne krøller seg, så er det ofte et resultat av dårlig balanse når man går og at man dermed kniper tærne nedover.

Gjest Calóni
Skrevet

Hvis du tenker på at tærne krøller seg, så er det ofte et resultat av dårlig balanse når man går og at man dermed kniper tærne nedover.

Nei..jeg tenker på at stortåa liksom peker oppover permanent. Jeg har sett det på et par stykker som har -hatt- slag, at stortåa på den lammede foten peker opp. Derfor må de passe godt på når de skal ta på sko og sånt.

Men jeg lurer på om det har noen direkte sammenheng, og om det er slik at dersom en "frisk" person plutselig får en slik tå, at det kan være forvarsel på slag/drypp?

Skrevet

Nei..jeg tenker på at stortåa liksom peker oppover permanent. Jeg har sett det på et par stykker som har -hatt- slag, at stortåa på den lammede foten peker opp. Derfor må de passe godt på når de skal ta på sko og sånt.

Men jeg lurer på om det har noen direkte sammenheng, og om det er slik at dersom en "frisk" person plutselig får en slik tå, at det kan være forvarsel på slag/drypp?

Nå er jeg på dypt vann for dette har jeg ikke sett men jeg vil likevel tro at dette er noe som skjer etter slaget og ikke i forkant.

Min erfaring er at føtter som ikke er gått på på noen år blir litt runde dvs at tærne peker nedover fordi senene under føttene blir for korte. Men det er oftest folk som har hatt lammelser i flere tiår.

Gjest Calóni
Skrevet

Nå er jeg på dypt vann for dette har jeg ikke sett men jeg vil likevel tro at dette er noe som skjer etter slaget og ikke i forkant.

Min erfaring er at føtter som ikke er gått på på noen år blir litt runde dvs at tærne peker nedover fordi senene under føttene blir for korte. Men det er oftest folk som har hatt lammelser i flere tiår.

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner ei gammel dame som plutselig har fått en slik tå, uten å ha hatt slag. Om det er slik at det kan være et forvarsel, så er det jo en god grunn til å komme seg til lege..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...