Gå til innhold

Celleforandring inkl virusforandring Humant Papilloma Virus

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos min gynekolog ifb med at jeg har fått påvist hpv virus, og jeg får i dag følgende tilbakemelding: Celleprøven din viser lette celleforandringer og du har fremdeles virusforandringer. Patalogen vil derfor at vi skal ta nye utvidede prøver av deg for å utelukke alvorlige celleforandringer. Jeg er nå alvorlig bekymret, har jeg grunn til det?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

HPV er et virus med mange undertyper hvorav noen kan frembringe forandringer i ivmorhalsen av typen dysplasi som i ca 10% kan utvikle sge til kreft. Hensikten med celleprøve er å påvise dysplasi-forandringer og behandle så det ikke utvikler seg til kreft. Det er bare ved å ta ut en liten vevsprøve at man kan stille diagnosen dysplasi, og det er den undersøkelse du skal få utført. Det gjøres ofte i lokalbedøvelse, men kan også gjøres uten da det er lite smertefullt. Foreligger dysplasi vil man foreta en konisreing hvor det fjernes litt av livmorhalsen (med laser i lokalbedøvelse. Det betyr ikke noe for ev senere graviditet. Du skal altså ikke være bekymret så lenge du er under kontroll.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS veldig mange tester positivt for HPV noen gang i livet (ca 50%, og langt de fleste utvikler ikke dysplasi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...