Gå til innhold

Blir gal av at de andre slår av lysene i oppholdsrommene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å ha mye lys på, men når jeg sover må det være helt mørkt.

Heldigvis er vi enige om både lys og varme her hjemme :-)

å ikke snakk - jeg vil helst ha "kuldegrader" på soverommet - han vil helst ha tropevarme - så det blir noe midt i mellom - men jeg får ofte vilja mi :)

Skrevet

å ikke snakk - jeg vil helst ha "kuldegrader" på soverommet - han vil helst ha tropevarme - så det blir noe midt i mellom - men jeg får ofte vilja mi :)

Du får kjøpe han et varmeteppe :-) Jeg vil ha vinduet åpent slik at det er frisk og god luft på soverommet. Men idet jeg legger meg nå når det er kaldt bør det være varmt under dyna. Har teppet på ca en halv time før jeg legger meg - og det er så deilig!

Skrevet

Du får kjøpe han et varmeteppe :-) Jeg vil ha vinduet åpent slik at det er frisk og god luft på soverommet. Men idet jeg legger meg nå når det er kaldt bør det være varmt under dyna. Har teppet på ca en halv time før jeg legger meg - og det er så deilig!

Da har jeg idé til bursdagspresang til han - eller kanskje som en morsom markering av 12-års dagen vår - nå den 31.mars! hehe

Skrevet

Da har jeg idé til bursdagspresang til han - eller kanskje som en morsom markering av 12-års dagen vår - nå den 31.mars! hehe

Ikke dumt :-) Jeg har et som er litt ekstra langt - med fotvarme og 4 trinn.

Mannen min sa han holdt på å fryse seg ihjel i natt, så før han la seg nå var han og hentet fram sitt varmeteppe.

Noen jeg kjenner flyttet nylig fra hverandre pga at de kranglet så mye om innetemperaturen. Han går i t-skjorte i 16-17 grader, mens hun trives i 25 grader. Uff uff - 16-17 grader *Brrr*

Skrevet

Jeg liker ikke masse lys. Jeg koser meg om kvelden med at en gulvlampe står på (veksler mellom 60 w og 25 w, kommer an på hva jeg gjør, 60 watts om jeg leser, feks.). Også pleier lampa over komfyren å stå på. (har ettromsleilighet med kjøkken i stua). Skal jeg se film pleier jeg å slå av minst en av disse to. Gjerne begge, med mindre jeg spiser samtidig. Eller om jeg skal se noe spennende på tv (f.eks. lost). Da skal det være mørkt!

Gjest Hanneline
Skrevet

Skjønner deg godt! jeg liker også å ha mye lys, spesielt i stua.

Han "får vondt i huet" av så mye lys så jeg må dempe meg litt lissom. Men jeg får jo vondt i huet om lyset er så svakt.

Vi har funnet en middelvei. Ikke for mye lys, men ikke for lite.

Men det tok noen runder med megling for å finne middelveien *ler*

Skrevet

Uhm...25W = 0.025kW. Ett år har 8760 timer. Dette blir 219 kWh (kilowatt timer). Den billigste strømmen ligger vel omtrent på 40 øre pr. kWh, noe som skulle bety at den pæren vil koste 876 kroner i året hvis den står på 24 timer i døgnet.

".............................................."

Blir vel kr 87,60 og ikke 876,-

Gjest mallet
Skrevet

Uhm...25W = 0.025kW. Ett år har 8760 timer. Dette blir 219 kWh (kilowatt timer). Den billigste strømmen ligger vel omtrent på 40 øre pr. kWh, noe som skulle bety at den pæren vil koste 876 kroner i året hvis den står på 24 timer i døgnet.

".............................................."

Det regnestykket får jeg ikke til å gå opp. Summen blir 87,60. Jeg husket feil, det var vel 4 kr måneden, ikke i året. Det er noen år siden dette her :) Men uansett lommerusk...

Gjest mallet
Skrevet

Sånn har vi det også. Han fikk varmeteppe til jul og beskjed om at nå hadde han ingen grunn til å klage lenger :D

Skrevet

Ikke dumt :-) Jeg har et som er litt ekstra langt - med fotvarme og 4 trinn.

Mannen min sa han holdt på å fryse seg ihjel i natt, så før han la seg nå var han og hentet fram sitt varmeteppe.

Noen jeg kjenner flyttet nylig fra hverandre pga at de kranglet så mye om innetemperaturen. Han går i t-skjorte i 16-17 grader, mens hun trives i 25 grader. Uff uff - 16-17 grader *Brrr*

Jøss!? Hadde det ikke vært for at eksen min er lykkelig med sin samboer så hadde jeg jaggu trodd du snakket om ham! Han pleide i alle fall å gå i t-skjorte hele året. Vinterstid hadde han litt utenpå når han skulle ut da.

illuminatum
Skrevet

Dersom dere har temperaturstyrte ovner til oppvarming er det ikke stort han sparer heller.

Nær 100% av energien fra lyspærer er varme.

Skrevet

Hvis årsaken til å slukke lysene ligger i at han vil spare strøm så bør han nok konsentrere seg om andre tiltak.

Jeg regner med at dere har varmet opp rommene og da sparer han ikke noe. 95 % av energien til ei lyspære går over til varme. Det er kun 5 % som går til lys.

Det er nok noe din kjære har misforstått kraftig.

Jeg er enig med deg, lys er trivsel:-)

Skrevet

Det regnestykket får jeg ikke til å gå opp. Summen blir 87,60. Jeg husket feil, det var vel 4 kr måneden, ikke i året. Det er noen år siden dette her :) Men uansett lommerusk...

Det var åpenbart en kommafeil der, ja.

"..........................................."

Skrevet

Har samme problemet!! Samboeren min liker at det er så mørkt som mulig. Jeg synes det må være helt mørkt når man skal se film o.l., men ikke ellers! Jeg blir lett trøtt av mørke rom. Han er også helt fastlåst på dette med å trekke for gardinene. Får han viljen sin er de trukket for døgnet rundt. Greit nok å være redd for innsyn, men dette er bare fordi han er så lyssky! *Sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...