Gå til innhold

alkohol-mulig gravid ?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei

Jeg lurer på om jeg kan være gravid. Siste menstruasjons første dag var 7. feb. Jeg er mao. ca. 1 uke over tiden. Når vil en test gi meg et "sikkert" svar ?. Siden siste menustrasjon har jeg nytt både alkohol og sigarillos i festlige lag, kan dette ha skadet det evntuelle barnet ?

Hilsen bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22081-alkohol-mulig-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

En gravitest vil kunne gi deg et sikkert svar omtrent fra uteblitt menstruasjon, altså 14 dager etter eggløsning. Hvis du er en uke over mens, synes jeg du skal ta en test nå. Du kan med meget stor sikkerhet stole på resultatet. Når det gjelder alkohol og tobakksbruk i denne perioden, er det fint lite du kan gjøre med det nå. De aller fleste har faktisk opplevd den samme, litt gnagende følelsen, men som oftest har ingen skade skjedd. Dessuten er det umulig å tilbakevise hva som gikk galt hvis man mot formodning skulle abortere. Det er selvfølgelig aller best om man holder seg helt borte fra både tobakk og alkohol i svangerskapet, og så lenge man er klar over graviditeten, burde det være et selvfølge at man prøver å være avholdende fra begge deler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22081-alkohol-mulig-gravid/#findComment-94596
Del på andre sider

Gjest bekymret-men glad !

En gravitest vil kunne gi deg et sikkert svar omtrent fra uteblitt menstruasjon, altså 14 dager etter eggløsning. Hvis du er en uke over mens, synes jeg du skal ta en test nå. Du kan med meget stor sikkerhet stole på resultatet. Når det gjelder alkohol og tobakksbruk i denne perioden, er det fint lite du kan gjøre med det nå. De aller fleste har faktisk opplevd den samme, litt gnagende følelsen, men som oftest har ingen skade skjedd. Dessuten er det umulig å tilbakevise hva som gikk galt hvis man mot formodning skulle abortere. Det er selvfølgelig aller best om man holder seg helt borte fra både tobakk og alkohol i svangerskapet, og så lenge man er klar over graviditeten, burde det være et selvfølge at man prøver å være avholdende fra begge deler.

Takk skal du ha for svar !.

Jeg tok testen i går og den viste 2 blå streker. Sluttet med pillen i januar etter 10 års bruk. Hadde trodd at det ville ta 6-12 mnd før det var realistisk for meg å bli gravid. Så nå er vi veldig glade og litt "sjokkerte". Etter DOL har jeg da altså termin 14. novemer, befruktet ca. 21. feb. Det vil vel si at jeg er ca. 3-4 uker på vei nå. Når bør jeg oppsøke lege/jordmor ?. Er det vanlig å gå til begge deler under graviditeten ? Bør jeg ha med noe annet enn urinprøve, feks. sjekke opp hvilken blodtype min mann har ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22081-alkohol-mulig-gravid/#findComment-95147
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...