Zipi Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Jeg er 34 år gammel og ganske straks fullstendig utbrent i jobben min (serviceyrke/salg). Nå ønsker jeg å flytte til en annen by hvor familien min bor for å få støtte fra mitt nettverk. Jeg har 3 måneders oppsigelsestid. Hva er mest lønnsomt for meg økonomisk? Skal jeg presse meg til å jobbe oppsigelsestiden og så melde meg arbeidsledig eller sykemelde meg, eller skal jeg heller straks oppsøke fastlegen min og få sykemelding? Og hvor stor sannsynlighet er det for å få en sykemelding på dette grunnlaget (utbrenthet, og det holder ikke med 14 dager...)? Kan jeg sykemelde meg når jeg vet at jeg ikke vil klare å gå tilbake til den "gamle" jobben? Kan jeg omskolere meg mens jeg er sykemeldt? Hva er deres erfaringer? Er som dere skjønner ikke helt i stand til å ta en god avgjørelse nå, det er for mye å tenke på for meg... 0 Siter
Gjest Thekla84 Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Jeg har et svært slitsom yrke selv, og på toppen av alt er jeg gravid. Jeg ble trakassert og diverse på arbeidsplassen, men prøvde likevel å presse meg alt jeg kunne. Jeg anbefaler at du ikke gjør det samme som meg. Jeg foreslår at du går til fastlegen og sykemelder deg fullt. På grunn av at jeg presset meg selv og stod på mer enn jeg burde, så går jeg nå jevnlig til psykiatrisk sykepleier. Og med en sykemelding er du jo "lovlig" syk. Hvis du føler du ikke har en lege som forstår deg, syns jeg du skal skifte til en som faktisk tar deg på alvor. For utbrenthet er direkte helseskadelig! Du vil sannsynligvis få mellom 2 og 4 uker sykemelding til å begynne med, slik at du går tilbake og fornyer den etterhvert. Det er helt greit. Så ikke press deg, men sykemeld deg med god samvittighet! 0 Siter
Gjest også sykmeldt Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Gå til legen og forklar hvordan du har det, og få en sykemelding. Når du er så sliten at du kjenner det ikke er lenge før du møter veggen fullstendig, så er det MYE bedre at du får en sykemelding og får tid på deg til å bli frisk. Det er aldri i livet verdt å presse seg på jobb for å være fornuftig. En dag sier kroppen stopp selv. Believe me - SÅ LANGT NED I KJELLEREN VIL DU IKKE!!!!! Så vidt meg bekjent er det ingenting i veien for at du kan flytte mens du er sykemeldt, og etterhvert si opp jobben som du merker at du nærmer deg friskmelding. Lykke til! 0 Siter
Gjest mrs mei Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Du må for all del ikke si opp når du er syk/i ferd med å bli syk pga jobben. Da mister du mange rettigheter i trygdesystemet.Utbrenthet er faktisk en form for depresjon. Blir du sykemeldt fra 100% stilling vil du kunne få den lønna du har hatt i opptil et år. Er du fortsatt ikke frisk vil du kunne få rehabiliteringspenger i et år. Dette er 66% av lønna du hadde året før du ble sykemeldt.Istedet for rehabilitering el etter et halvt år på rehab. vil det kunne bli tatt opp til vurdering om attføring kan være aktuelt. Når legen sykemelder deg er det en rubrikk hvor legen krysser ja/nei på om personen antas å kunne gjenoppta nåværende arbeid.Ingen kan tvinge deg til å være på en arbeidsplass som gjør deg syk, men det er viktig at legen kan begrunne dette overfor trygdekontoret. Nå er det jo et krav om å komme tidlig tilbake i aktivitet, men også her er legen sentral i å begrunne medisinske årsaker til at at "arbeidsrelatert aktivitet" ikke er igangsatt. Har vært gjennom dette selv og går nå på rehabilitering. Har arbeidsutprøving på annet arbeidssted. Prøver etter som kreftene kommer tilbake å finne veien videre. Kanskje blir det attføring til noe helt annet enn det jeg har jobbet med tidligere og som gjorde meg utslitt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.