Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers
Skrevet

Jeg synes du tar for mye utgangspunkt i hva du ville ha gjort. Hun skrev at arbeidsplassen er byråkratisk. Kanskje utålmodighet ikke er så smart en egenskap å ha der som f. eks. i en selgerjobb i det private næringsliv.

Kanskje søker hun jobb på et sted hvor man må forholde seg til politiske prosesser, hva vet vi.

Man må være forsiktig med å gjøre jobbintervjuet til et innøvd spill.

Hvilket det i stor grad allerede har blitt. Jeg kunne nevne tallrike eksempler på at folk har sust gjennom intervjuet med glans, og i ettertid har oppført seg helt motsatt av det glansbildet de tegnet av seg selv.

F. eks. har spørsmålet kommet opp om hva man ville ha gjort hvis det oppsto en konflikt med en annen ansatt.

Da svarer 10 av 10 at de ville ha tatt opp problemet med vedkommende og renset luften.

Men gjør de det? Neida. De tier og baksnakker og svelger.

"Jeg synes du tar for mye utgangspunkt i hva du ville ha gjort."

Ja, jeg svarte ut fra hva jeg ville gjort.

"Hun skrev at arbeidsplassen er byråkratisk. Kanskje utålmodighet ikke er så smart en egenskap å ha der som f. eks. i en selgerjobb i det private næringsliv."

Det er sant, men jeg mener fortsatt at det blir alt for heftig å si de nevnte tre om seg selv.

"Man må være forsiktig med å gjøre jobbintervjuet til et innøvd spill."

Man bør jo også tenke litt over at man ikke graver sin egen grav.

"Jeg kunne nevne tallrike eksempler på at folk har sust gjennom intervjuet med glans, og i ettertid har oppført seg helt motsatt av det glansbildet de tegnet av seg selv."

Ja, det har du nok veldig rett i.

"Men gjør de det? Neida. De tier og baksnakker og svelger."

Det er sant. Alt blir plutselig vanskeligere i en gitt situasjon med virkelige folk, enn under et intervju og en tenkt situasjon.

Gjest Settlers
Skrevet

Mange gjør den feilen at de sier noe negativt, men som også kan tolkes positivt. Det betyr enten at du ikek har skjønt spørsmålet, eller at du er uærlig. Blir uansett ikek satt pris på.

Men det er jo ofte sånn, at negative egenskaper ikke behøver å være ensidig negativt.

Skrevet

"Jeg synes du tar for mye utgangspunkt i hva du ville ha gjort."

Ja, jeg svarte ut fra hva jeg ville gjort.

"Hun skrev at arbeidsplassen er byråkratisk. Kanskje utålmodighet ikke er så smart en egenskap å ha der som f. eks. i en selgerjobb i det private næringsliv."

Det er sant, men jeg mener fortsatt at det blir alt for heftig å si de nevnte tre om seg selv.

"Man må være forsiktig med å gjøre jobbintervjuet til et innøvd spill."

Man bør jo også tenke litt over at man ikke graver sin egen grav.

"Jeg kunne nevne tallrike eksempler på at folk har sust gjennom intervjuet med glans, og i ettertid har oppført seg helt motsatt av det glansbildet de tegnet av seg selv."

Ja, det har du nok veldig rett i.

"Men gjør de det? Neida. De tier og baksnakker og svelger."

Det er sant. Alt blir plutselig vanskeligere i en gitt situasjon med virkelige folk, enn under et intervju og en tenkt situasjon.

Ja, og derfor kan man lure på om jobbintervju er særlig egnet til å velge ut den rette for jobben.

Nå kan det riktignok variere hvor mye intervjuet tillegges vekt, men jeg synes det blir spesielt betenkelig når såpass mange helt tydelig har lært seg de "rette" svarene. Og å stille de rette spørsmålene.

Så jeg har mange ganger ønsket meg en slags praktisk test der man skal utføre et oppdrag, i stedet for bare intervju.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...