Gå til innhold

Du stemte sosialistisk, og nå kommer regningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skatteletter Høyre innførte i forrige regjeringsperiode medførte STØRRE skatteinntekter for staten.

Det er selvfølgelig ikke bare størrelsen på skatten, men en rekke andre faktorer som er med på å avgjøre hva statens samlede skatteinntekter blir.

Dette er ikke mer avansert enn barnebokens abc i bedrifts- og sosialøkonomi.

Men selv det ser ut til å være for avansert for de rødgrønne.

Det er jo når Norge AS går bra at skatteinntektene blir størst. Og for at Norge AS skal gå bra, så må skattetrykket være på en slik måte at det stimulerer næringslivet.

En arbeidsledig betaler f.eks ikke mye i skatt.

Et firma som ikke går med overskudd betaler svært lite i skatt

Etc.....

Ja, sånn er teorien. Jeg har ikke særlig tru på den. Og hvis det faktisk er sånn at skatteinntektene var større under forrige regjering, noe jeg ikke kjenner til, så har det nok som du sier, en stor og kompleks forklaring. Og kan ikke bare forklares med skattelette eller ikke.

Uansett, hovedpoenget mitt er at en borgerlig regjering skaper et kaldere og mer egoistisk samfunn. Slik blir det når det er om å gjøre å få melt sin egen kake, og enhver må være seg sjøl nærmest.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

41

• favn

21

• mil1365380270

21

• Piraye

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du skal ha honnør for å orke å bringe slike banaliteter, selvfølgeligheter for de fleste som kan en smule om økonomien i et samfunn.

Selv folk som man skulle tro visste bedre, anser skatt og avgift som en ren overføring mellom folks lommebøker og statskassen, og uten noen som helst annen effekt.

Man har ikke fått med seg at velferdsstaten og statsbudsjettets inntektsside er avhengig av økonomisk vekst og god lønnsomhet i næringslivet. Gode tider i næringsliv, lavere skatter for bedrifter og personer samt gode rammebetingelser ellers, sikrer økt skatteinngang...selv om satsene reduseres.

Det er vel avdekt at selv vår "finansminister" ikke skjønner dette, og da kan man ikke forvente så mye av røde dolere heller.

Men takk for innsatsen, anyway.

Banaliteter og selvfølgeligheter.... Javel. Kanskje til og med så banalt og selvfølgelig at det blir en forenkling som rett og slett er feil:-)

Skrevet

Ja, sånn er teorien. Jeg har ikke særlig tru på den. Og hvis det faktisk er sånn at skatteinntektene var større under forrige regjering, noe jeg ikke kjenner til, så har det nok som du sier, en stor og kompleks forklaring. Og kan ikke bare forklares med skattelette eller ikke.

Uansett, hovedpoenget mitt er at en borgerlig regjering skaper et kaldere og mer egoistisk samfunn. Slik blir det når det er om å gjøre å få melt sin egen kake, og enhver må være seg sjøl nærmest.

Det er ikke bare teori, for det har vist seg korrekt også i praksis.

Kommunismen skulle i teorien være et sosialt og varmt samfunn.....

Men det er så enkelt at når det ikke finnes noen kake, så er det heller ingen kakestykker å dele ut....

Før man kan ivareta de vanskligst stillte, så MÅ det være et økonomisk grunnlag for det.

Se deg om rundt om i verden. I et virkelig fattig land har tilnærmet ingen det bra - for det finnes ikke kapital til å betale de sosiale utgifter.

Eksempler på slike land finner du blant de som sverget til sosialismen og kommunismen tidligere.

De land der flest har det bra, er land som har satset på markedsøkonomien - for de har kapital nok til også å kunne ta vare på de fattige, selv om det alltid kunne vært gjort bedre.

Men legger man ikke til rette for markedsøkonomien, så blir det bare verre for alle.

mil1365380270
Skrevet

"Visst faen er jeg villig til å betale for at jeg skal ha sosiale tilbud til en overkommelig pris! "

Les den setningen en gang til... ;-)

Skulle kanskje vært:

"Visst faen er jeg villig til å satse på at de får noen andre til å betale sånn at jeg skal ha sosiale tilbud til en overkommelig pris!" ???

;-)

Skrevet

Banaliteter og selvfølgeligheter.... Javel. Kanskje til og med så banalt og selvfølgelig at det blir en forenkling som rett og slett er feil:-)

Svært få benekter at skattereduksjoner vil ha positiv effekt på lønnsomhet og vekst, og gjennom dette bidra til å øke de totale skatteinntektene.

Selv sosialister vet dette (innerst inne), men sosialisters iboende misunnelse overskygger dette enkle faktum.

Man forsøker å bygge opp en "argumentasjon" omkring begreper som "ta fra de rike", "solidaritet", "rettferdighet" osv.

De fleste vet etterhvert hva sosialisme har skapt av fanskap for alminnelige folk over hele verden, og vet også at dersom staten skal øke sine inntekter gjennom økte skattesatser, er det vanlige arbeidsfolk som må blø.

Men noen liker jo å fremstå som sosialist og poserer med sin "solidaritet" villig vekk i salongene rundt om :-)

Gjest kalendria
Skrevet

Vi har det så bra her i landet, de aller fleste av oss. Og for de som ikke har det bra, er det bedre med en soialistisk regjering enn en borgerlig.

Finn noe viktig å skrive om!

mil1365380270
Skrevet

"Ja, sånn er teorien."

Jeg er dypt sjokkert over at så mange voksne mennesker ikke gidder sette seg inn i hvordan samfunnet fungerer!

"Uansett, hovedpoenget mitt er at en borgerlig regjering skaper et kaldere og mer egoistisk samfunn. Slik blir det når det er om å gjøre å få melt sin egen kake, og enhver må være seg sjøl nærmest."

Det er dypt forankret i mennesket å mele sin egen kake. Seg og sine først. Sånn har vi overlevd siden tidenes morgen. Det kommer man ikke unna med noen politikk, det være seg sosialisme, kapitalisme eller kommunisme.

Forskjellen er at kapitalisme genererer midler, så det faktisk er noe å dele.

Hvis du tror Høyrevelgere er de slemme og SVvelgere snille, da....ja, jeg trenger vel ikke si noe...

Gjest resett
Skrevet

"Ja, sånn er teorien."

Jeg er dypt sjokkert over at så mange voksne mennesker ikke gidder sette seg inn i hvordan samfunnet fungerer!

"Uansett, hovedpoenget mitt er at en borgerlig regjering skaper et kaldere og mer egoistisk samfunn. Slik blir det når det er om å gjøre å få melt sin egen kake, og enhver må være seg sjøl nærmest."

Det er dypt forankret i mennesket å mele sin egen kake. Seg og sine først. Sånn har vi overlevd siden tidenes morgen. Det kommer man ikke unna med noen politikk, det være seg sosialisme, kapitalisme eller kommunisme.

Forskjellen er at kapitalisme genererer midler, så det faktisk er noe å dele.

Hvis du tror Høyrevelgere er de slemme og SVvelgere snille, da....ja, jeg trenger vel ikke si noe...

Gi deg nå med dette tøvpratet.

mil1365380270
Skrevet

Ditto!

Skrevet

he-he...dagens dummeste:-)

Skrevet

Svært få benekter at skattereduksjoner vil ha positiv effekt på lønnsomhet og vekst, og gjennom dette bidra til å øke de totale skatteinntektene.

Selv sosialister vet dette (innerst inne), men sosialisters iboende misunnelse overskygger dette enkle faktum.

Man forsøker å bygge opp en "argumentasjon" omkring begreper som "ta fra de rike", "solidaritet", "rettferdighet" osv.

De fleste vet etterhvert hva sosialisme har skapt av fanskap for alminnelige folk over hele verden, og vet også at dersom staten skal øke sine inntekter gjennom økte skattesatser, er det vanlige arbeidsfolk som må blø.

Men noen liker jo å fremstå som sosialist og poserer med sin "solidaritet" villig vekk i salongene rundt om :-)

:-)

Skrevet

"Visst faen er jeg villig til å betale for at jeg skal ha sosiale tilbud til en overkommelig pris! "

Les den setningen en gang til... ;-)

Finner ikkeno feil på den. Jeg er villig til å betale når jeg har penger for å få sosiale tjenester den dagen jeg trenger det (og kanskje ikke lenger har like mye penger)! Man blir ikke akkrat rik av å være sjuk!

Skrevet

De høytlønte har et langt høyere skattetrykk enn lavtlønte. Er det mulig at du ikke har fått med deg dette?

Dessuten; Som lønnstaker med relativt høy inntekt har jeg aldri fått så mye skattelette på en gang som jeg fikk nå når de røde tok over. Jeg fikk redusert skatten med 10-12.000.

Den fattige, uføretrygdede som leier i naboens portnerbolig, fikk økt egenandelen på tvingende nødvendig fysioterapi fra 0 til 2.500 kroner pr. år.

Så du må gjerne fremheve hensynet til ubemidlede, men hvis du legger vekt på dette, er det ulogisk å stemme på sosialister. Sosialisme har alltid gått ut over fattigfolk.

Helt ærlig gripp - jeg forstår ikke hvorfor så mange ikke ser det du her setter fingeren på?

Det er jo etterprøvbare fakta, som de det gjelder også føler på kroppen og ser på lønnsslippen eller i lommeboka.

Er folk flest virkelig så dumme (naive blir for "snilt") at de fremdeles tror på hva politikerne sier - og ikke heller legger vekt på hva de gjør?

Jeg gremmes over den naivismen og idiotien som en del fremviser her på DOL......

Gjest resett
Skrevet

he-he...dagens dummeste:-)

Et forventet oppgulp fra deg som går rundt med ørevoks i jekslene.

Skrevet

Finner ikkeno feil på den. Jeg er villig til å betale når jeg har penger for å få sosiale tjenester den dagen jeg trenger det (og kanskje ikke lenger har like mye penger)! Man blir ikke akkrat rik av å være sjuk!

Alle sosialister som ikke har penger er villige til å betale penger til fellesskapet når de en gang får det.

Det er en påstand som for de aller fleste sosialister er gyldig helt til de får penger.

Da gjelder den plutselig ikke lenger......

Merkelig det der

Skrevet

Et forventet oppgulp fra deg som går rundt med ørevoks i jekslene.

he-he....mere!

:-)

Skrevet

Alle sosialister som ikke har penger er villige til å betale penger til fellesskapet når de en gang får det.

Det er en påstand som for de aller fleste sosialister er gyldig helt til de får penger.

Da gjelder den plutselig ikke lenger......

Merkelig det der

og du vet selvfølgelig alt om hvor mye skatt jeg betaler???

Riktignok er jeg student, men jeg har både formue og inntekt jeg skatter av!

Faens irriterende bedrevitere som lissom vet alt om alle, jeg prater hvertfall bare for megselv og hva jeg gjør..

Skrevet

og du vet selvfølgelig alt om hvor mye skatt jeg betaler???

Riktignok er jeg student, men jeg har både formue og inntekt jeg skatter av!

Faens irriterende bedrevitere som lissom vet alt om alle, jeg prater hvertfall bare for megselv og hva jeg gjør..

Jeg prater om sosialister generelt, og vet intet om deg.

Du kan være unntaket for alt jeg vet.

Men jeg tror jeg har levd en del år lenger enn deg, og jeg ble kjent med mange "hardbarkede" sosialister i min egen studietid.

De fleste av dem sluttet å være sosialist når de begynte å tjene gode penger.

Og de som ikke sluttet, er de som aldri har tjent særlig med penger, men som gjerne lever av andres.

Som sagt - merkelig det der. Tilfeldig er det i hvert fall ikke :-)

Skrevet

Jeg prater om sosialister generelt, og vet intet om deg.

Du kan være unntaket for alt jeg vet.

Men jeg tror jeg har levd en del år lenger enn deg, og jeg ble kjent med mange "hardbarkede" sosialister i min egen studietid.

De fleste av dem sluttet å være sosialist når de begynte å tjene gode penger.

Og de som ikke sluttet, er de som aldri har tjent særlig med penger, men som gjerne lever av andres.

Som sagt - merkelig det der. Tilfeldig er det i hvert fall ikke :-)

Kan så være. Jeg kan ikke forsvare andres egoisme. Er også ærlig nok til å innrømme at jeg blir irritert over tåpelige økninger i skatter som går ut over de "svakeste" og vil selvfølgelig ha mest mulig av mine tjente penger for megselv. Jeg ER som sagt ikke enig i alt regjeringen gjør, og synes vi burde bruke flere oljepenger.

Men når alt kommer til alt vet jeg ikke hva -min- morgendag vil bringe meg, og jeg vil uansett ha et sterkt sosialistisk samfunn som vil ta vare på meg og mine uansett hvordan posisjon vi er i.

mil1365380270
Skrevet

Kan så være. Jeg kan ikke forsvare andres egoisme. Er også ærlig nok til å innrømme at jeg blir irritert over tåpelige økninger i skatter som går ut over de "svakeste" og vil selvfølgelig ha mest mulig av mine tjente penger for megselv. Jeg ER som sagt ikke enig i alt regjeringen gjør, og synes vi burde bruke flere oljepenger.

Men når alt kommer til alt vet jeg ikke hva -min- morgendag vil bringe meg, og jeg vil uansett ha et sterkt sosialistisk samfunn som vil ta vare på meg og mine uansett hvordan posisjon vi er i.

Da har du jo fått en ypperlig mulighet til å se hva de får til nå. Om det er sant det de sier.

Ved neste valg kommer de til å skylde på at de har hatt for dårlig tid, derfor det ikke er bedre. Ventelistene er like lange. Like mange fattige. Og at du må gi de en periode til, for da blir det så bra.

Og når tallene kommer frem, for Norges økonomi, arbeidsplasser, skatt, da sier de det ikke har noe med de å gjøre, det hadde blitt sånn uansett :-)

Så trekker de frem antall sykehjem- og barnehageplasser de har skaffet. Og glemmer å nevne at veksten er i henhold til forrige regjerings fremdrift. For de har nemlig allerede innrømmet at det blir i samme tempo, det gjorde de rett etter valget.

Vent og se ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...