Gå til innhold

Du stemte sosialistisk, og nå kommer regningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har du jo fått en ypperlig mulighet til å se hva de får til nå. Om det er sant det de sier.

Ved neste valg kommer de til å skylde på at de har hatt for dårlig tid, derfor det ikke er bedre. Ventelistene er like lange. Like mange fattige. Og at du må gi de en periode til, for da blir det så bra.

Og når tallene kommer frem, for Norges økonomi, arbeidsplasser, skatt, da sier de det ikke har noe med de å gjøre, det hadde blitt sånn uansett :-)

Så trekker de frem antall sykehjem- og barnehageplasser de har skaffet. Og glemmer å nevne at veksten er i henhold til forrige regjerings fremdrift. For de har nemlig allerede innrømmet at det blir i samme tempo, det gjorde de rett etter valget.

Vent og se ;-)

Ja for der va jo det forrige regjeringen såååå mye bedre......:D Særlig.

Folk må tenke realistisk og ikke tro at alle løftene kan gjennomføres i år. Det er ikke alt som er mulig å realisere på noen få år. Må tenke på at ting skal utredes først for å kartlegge alle konsekvenser, og gjennom bra mye rart før de kan vedtas, og da ta det som regel et eller to eller tre år før de settes i kraft.

Virker som de fleste her i landet tror at regjeringer sitter nede i Oslo og er Gud, og kan forandre alt bare ved en håndvending. Sorry folkens, vær realistisk.

Har registrert mange gode bevegelser i regjeringen den siste tiden. Synkende arbeidsledighet(ved den forrige regjeringen var den økende), de vil stoppe lønnsfesten til de statlige samfunnstoppene,de har strammet inn friskoleloven,de skal gjøre tiltak slik at flere voldtekter oppklares, osv....

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

41

• favn

21

• mil1365380270

21

• Piraye

12

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270
Skrevet

Folk må tenke realistisk og ikke tro at alle løftene kan gjennomføres i år. Det er ikke alt som er mulig å realisere på noen få år. Må tenke på at ting skal utredes først for å kartlegge alle konsekvenser, og gjennom bra mye rart før de kan vedtas, og da ta det som regel et eller to eller tre år før de settes i kraft.

Virker som de fleste her i landet tror at regjeringer sitter nede i Oslo og er Gud, og kan forandre alt bare ved en håndvending. Sorry folkens, vær realistisk.

Har registrert mange gode bevegelser i regjeringen den siste tiden. Synkende arbeidsledighet(ved den forrige regjeringen var den økende), de vil stoppe lønnsfesten til de statlige samfunnstoppene,de har strammet inn friskoleloven,de skal gjøre tiltak slik at flere voldtekter oppklares, osv....

"Synkende arbeidsledighet(ved den forrige regjeringen var den økende),"

Hvilket beregningsgrunnlag bruker du da? Den var fallende med forrige også. Kommer an på hva man tar med. Er det med de som jobber deltid fordi de ikke får fulltid? De som melder seg fordi de ikke får jobb i sommerferien f.eks? De på tiltak?

Hva er beregningsgrunnlaget for å si det?

"de vil stoppe lønnsfesten til de statlige samfunnstoppene,"

De vil gi de lavere lønn sånn at de som er flinke nok forsvinner ut i det private næringsliv?

"de har strammet inn friskoleloven,"

Ja, var noen som ikke fikk skoleplass nå, men det går seg jo til. Hva synes du var bra med innstrammingen? Ikke ment som kritikk, jeg vet ikke nok om det :-)

"de skal gjøre tiltak slik at flere voldtekter oppklares, osv.... "

Veldig bra! De skal gjøre mye alle sammen, venter til resultatene kommer, jeg ;-)

Skrevet

Kan så være. Jeg kan ikke forsvare andres egoisme. Er også ærlig nok til å innrømme at jeg blir irritert over tåpelige økninger i skatter som går ut over de "svakeste" og vil selvfølgelig ha mest mulig av mine tjente penger for megselv. Jeg ER som sagt ikke enig i alt regjeringen gjør, og synes vi burde bruke flere oljepenger.

Men når alt kommer til alt vet jeg ikke hva -min- morgendag vil bringe meg, og jeg vil uansett ha et sterkt sosialistisk samfunn som vil ta vare på meg og mine uansett hvordan posisjon vi er i.

Jeg vil også ha et slikt samfunn, men tror ikke det er sosialistene som er i stand til å legge det til rette.

Skrevet

Jeg vil også ha et slikt samfunn, men tror ikke det er sosialistene som er i stand til å legge det til rette.

Vel, for meg virker sannsynligheten for å få det ved å velge sosialistisk enn å velge kapitalistisk.

Skrevet

Vel, for meg virker sannsynligheten for å få det ved å velge sosialistisk enn å velge kapitalistisk.

Og da gjentar jeg hva jeg tidligere har skrevet her - se rundt om i verden ellers.

Hvilke grunnleggende sosialistiske land har noen sinne klart å skape et slikt samfunn?

De har kun klart å skape fattigdom, fordi teorien ikke holder mål i praksis.

Hvis man ikke legger vekt på hvordan mennesket faktisk "fungerer", men heller velger å legge vekt på hvordan mennesket burde ha fungert, så blir forutsetningene for å skape et slikt samfunn lagt på urealistiske forutsetninger.

med andre ord - en øsnkedrøm som er nettopp det - en drøm som aldri vil kunne oppfylles, fordi forutsetningene for drømmen ikke har rot i virkeligheten.

Skrevet

"Synkende arbeidsledighet(ved den forrige regjeringen var den økende),"

Hvilket beregningsgrunnlag bruker du da? Den var fallende med forrige også. Kommer an på hva man tar med. Er det med de som jobber deltid fordi de ikke får fulltid? De som melder seg fordi de ikke får jobb i sommerferien f.eks? De på tiltak?

Hva er beregningsgrunnlaget for å si det?

"de vil stoppe lønnsfesten til de statlige samfunnstoppene,"

De vil gi de lavere lønn sånn at de som er flinke nok forsvinner ut i det private næringsliv?

"de har strammet inn friskoleloven,"

Ja, var noen som ikke fikk skoleplass nå, men det går seg jo til. Hva synes du var bra med innstrammingen? Ikke ment som kritikk, jeg vet ikke nok om det :-)

"de skal gjøre tiltak slik at flere voldtekter oppklares, osv.... "

Veldig bra! De skal gjøre mye alle sammen, venter til resultatene kommer, jeg ;-)

-arbeidsledighet:

Vel,jeg ser på nyheter......kanskje ikke grunnlag nok, men holder for meg. Hvertfall når jeg også vet at industrien er økende.

-Lønnsfest

Vel, lønnsøkning på 400 000 for lederne men alle sykepleierne må sloss om 80 000. Demotiverende.

-friskoler:

det er ikke synd i de som ikke fikk plass på friskoler, det er massevis av skoleplasser i det oppfentlige. Grunnen til at jeg er imot friskoler er at de krever støtte, støtte som går ut over det offentlige tilbudet(altså penger som burdet vært brukt på offentlige skoler som by the way holder på å falle sammen!). I tillegg koster det penger for studenter å gå på private skoler, dette favoriserer de med midler i forhold til middelklassen og under. Det vil i praksis si at rike unger vil ha mulighet til å gå på en bedre skole enn de som ikke er rike.

-voldtekt

Kan ikke huske jeg hørte et ord om det fra den forrige regjeringen. Det er bra det blir satt fokus på det, selv om ikke noe blir gjort umidelbart.

Skrevet

Og da gjentar jeg hva jeg tidligere har skrevet her - se rundt om i verden ellers.

Hvilke grunnleggende sosialistiske land har noen sinne klart å skape et slikt samfunn?

De har kun klart å skape fattigdom, fordi teorien ikke holder mål i praksis.

Hvis man ikke legger vekt på hvordan mennesket faktisk "fungerer", men heller velger å legge vekt på hvordan mennesket burde ha fungert, så blir forutsetningene for å skape et slikt samfunn lagt på urealistiske forutsetninger.

med andre ord - en øsnkedrøm som er nettopp det - en drøm som aldri vil kunne oppfylles, fordi forutsetningene for drømmen ikke har rot i virkeligheten.

Også kan vi jo se til det kapitalistisk styrte USA da, der fattige og middelklassen ikke har råd behandling om de ikke har forsikring.

Skrevet

MÅ bare kommentere det du sier om ledighetstallene.

Grunnen til at de (fremdeles) er synkende, er jo nettopp fordi grunnlaget for det ble lagt av den forrige regjering!

Dette er en prosess der resultatet først kommer etter noen år med en politikk som gir firmaer gode arbeidsvilkår.

Bruk hodet litt. Hvor lang tid tror du det tar før et firma ser at det faktisk går den rette veien rent økonomisk i sine regnskapstall, og så bestemmer seg for å øke antall ansatte?

Det er først til neste år og året deretter at vi vil se resultatet av den nåværende regjerings finans- og avgiftspolitikk.

Heldigvis har de gått tilbake på en del av løftene de gav før valget, men det skjer likevel en gradvis endring til det verre.

Og jeg kunne ha veddet mange penger med deg, på at arbeidsledigheten om to år kommer til å være økende....

Skrevet

Også kan vi jo se til det kapitalistisk styrte USA da, der fattige og middelklassen ikke har råd behandling om de ikke har forsikring.

Ja - se gjerne til USA når det gjelder levestandard.....og sammenlikn det f.eks med Cuba.

Cuba har et mye bedre statlig helsevesen, og det er mye i USA som burde vært gjort annerledes.

Likevel så strømmer flyktningene fra Cuba til USA.

Og det er helt sikkert fordi de har det så mye verre i USA......?

mil1365380270
Skrevet

-arbeidsledighet:

Vel,jeg ser på nyheter......kanskje ikke grunnlag nok, men holder for meg. Hvertfall når jeg også vet at industrien er økende.

-Lønnsfest

Vel, lønnsøkning på 400 000 for lederne men alle sykepleierne må sloss om 80 000. Demotiverende.

-friskoler:

det er ikke synd i de som ikke fikk plass på friskoler, det er massevis av skoleplasser i det oppfentlige. Grunnen til at jeg er imot friskoler er at de krever støtte, støtte som går ut over det offentlige tilbudet(altså penger som burdet vært brukt på offentlige skoler som by the way holder på å falle sammen!). I tillegg koster det penger for studenter å gå på private skoler, dette favoriserer de med midler i forhold til middelklassen og under. Det vil i praksis si at rike unger vil ha mulighet til å gå på en bedre skole enn de som ikke er rike.

-voldtekt

Kan ikke huske jeg hørte et ord om det fra den forrige regjeringen. Det er bra det blir satt fokus på det, selv om ikke noe blir gjort umidelbart.

"Hvertfall når jeg også vet at industrien er økende."

Det er i alle fall noe de IKKE kan ta æren for! Så dumme er de vel ikke heller...

"-Lønnsfest Vel, lønnsøkning på 400 000 for lederne men alle sykepleierne må sloss om 80 000. Demotiverende."

Ja, klart det. Mange yrkesgrupper skulle hatt andre lønninger.

Men det er et stort problem når lederne blir demotiverte, for de blir borte.

-friskoler:

Hvis tilbudet ikke er tilsvarende i offentlig skole, synes jeg det er synd på de som mistet muligheten sin. Dessuten må man varsle sånt i god tid, ikke slå bena under de som har planlagt fremtiden sin. Ledig på teknisk tegning hjelper ikke en som vil ta almennfag f.eks. Ellers prinsipielt enig.

-voldtekt

Jo, varslet ønske om høyere straffer. Flere voldtektmottak og opplæring av politi og helsepersonell i hvordan takle det.

Politibudsjettet ble i 2005 økt med hele 465 mill. kr. Ble også vedtatt å opprette totalt 125 nye studieplasser ved Politihøyskolen.

For ikke å glemme gruppesøksmål. Det er en ting som kan korte ned saksbehandlingstiden mye i rettssystemet.

Skrevet

"Hvertfall når jeg også vet at industrien er økende."

Det er i alle fall noe de IKKE kan ta æren for! Så dumme er de vel ikke heller...

"-Lønnsfest Vel, lønnsøkning på 400 000 for lederne men alle sykepleierne må sloss om 80 000. Demotiverende."

Ja, klart det. Mange yrkesgrupper skulle hatt andre lønninger.

Men det er et stort problem når lederne blir demotiverte, for de blir borte.

-friskoler:

Hvis tilbudet ikke er tilsvarende i offentlig skole, synes jeg det er synd på de som mistet muligheten sin. Dessuten må man varsle sånt i god tid, ikke slå bena under de som har planlagt fremtiden sin. Ledig på teknisk tegning hjelper ikke en som vil ta almennfag f.eks. Ellers prinsipielt enig.

-voldtekt

Jo, varslet ønske om høyere straffer. Flere voldtektmottak og opplæring av politi og helsepersonell i hvordan takle det.

Politibudsjettet ble i 2005 økt med hele 465 mill. kr. Ble også vedtatt å opprette totalt 125 nye studieplasser ved Politihøyskolen.

For ikke å glemme gruppesøksmål. Det er en ting som kan korte ned saksbehandlingstiden mye i rettssystemet.

"-Lønnsfest

Det skal vel godt gjøres før lederne blir demotiverte......de har jo ikke akkurat dårlig lønn som den er.....trenger virkelig ikke spy på mer. Mens vi på samme tid mangler sykepleiere..HER trenger vi penger så vi får flere til å bli sykepleiere.

-friskoler:

Alle visste jo om valget da, og det sosialistiske standpunktet til friskoler. SÅ noe bedre kan det vel strengt tatt ikke varsles, selv om de sikkert kunne utsatt det i 1 år. Mange bygdeskoler blir lagt ned fordi de får for lite støtte. De må jo ha samme antall lærere og ha like mye strøm selv om elevtallet synker(les:bedre stilte elever begynner på privatskole), dermed er utgiftene de samme selv om elevtallet er mindre, noe som svir når skolene får støtte basert på elevantall. Dermed sliter distriktsskolene, og vi må tenke på at de som skal gå på vgs strengt tatt er unger enda, og skal ha tilbud i sitt nærmiljø og kunne bo hjemme. De offentlige skolene sliter av denne pengemangelen, og må redusere sine tilbud samtidig som de skal ha et bredt tilbud siden de er offentlige skoler. De private skolene får støtte, kan ta betalt av elevene for skolegangen og kan velge bort de dyre studieretningene og bare tilby de billige, på den måten har de penger til et godt tilbud.

-voldtekt

Mer politi er forsåvidt et veldig godt tiltak(misforstå meg rett, er veldig fornøyd med det), men i forhold til voldtekt trengs så mye mer. Voldsmottak fx. Politiet er bare en liten del av det.

Skrevet

Ja - se gjerne til USA når det gjelder levestandard.....og sammenlikn det f.eks med Cuba.

Cuba har et mye bedre statlig helsevesen, og det er mye i USA som burde vært gjort annerledes.

Likevel så strømmer flyktningene fra Cuba til USA.

Og det er helt sikkert fordi de har det så mye verre i USA......?

Det er vel streng tatt fordi de blir forfulgt for ikke å støtte Castro da...

De eller fleste får jo ikke akkrat et strålende liv i Usa da. De ender i fattigdom.

Skrevet

Skulle kanskje vært:

"Visst faen er jeg villig til å satse på at de får noen andre til å betale sånn at jeg skal ha sosiale tilbud til en overkommelig pris!" ???

;-)

Ikke i nærheten engang.

mil1365380270
Skrevet

"-Lønnsfest

Det skal vel godt gjøres før lederne blir demotiverte......de har jo ikke akkurat dårlig lønn som den er.....trenger virkelig ikke spy på mer. Mens vi på samme tid mangler sykepleiere..HER trenger vi penger så vi får flere til å bli sykepleiere.

-friskoler:

Alle visste jo om valget da, og det sosialistiske standpunktet til friskoler. SÅ noe bedre kan det vel strengt tatt ikke varsles, selv om de sikkert kunne utsatt det i 1 år. Mange bygdeskoler blir lagt ned fordi de får for lite støtte. De må jo ha samme antall lærere og ha like mye strøm selv om elevtallet synker(les:bedre stilte elever begynner på privatskole), dermed er utgiftene de samme selv om elevtallet er mindre, noe som svir når skolene får støtte basert på elevantall. Dermed sliter distriktsskolene, og vi må tenke på at de som skal gå på vgs strengt tatt er unger enda, og skal ha tilbud i sitt nærmiljø og kunne bo hjemme. De offentlige skolene sliter av denne pengemangelen, og må redusere sine tilbud samtidig som de skal ha et bredt tilbud siden de er offentlige skoler. De private skolene får støtte, kan ta betalt av elevene for skolegangen og kan velge bort de dyre studieretningene og bare tilby de billige, på den måten har de penger til et godt tilbud.

-voldtekt

Mer politi er forsåvidt et veldig godt tiltak(misforstå meg rett, er veldig fornøyd med det), men i forhold til voldtekt trengs så mye mer. Voldsmottak fx. Politiet er bare en liten del av det.

"-Lønnsfest Det skal vel godt gjøres før lederne blir demotiverte......de har jo ikke akkurat dårlig lønn som den er.....trenger virkelig ikke spy på mer."

Hvis du er flink og får tilbud om bedre lønn et annet sted, vil ledere også bytte. Akkurat som andre folk.

"Mens vi på samme tid mangler sykepleiere..HER trenger vi penger så vi får flere til å bli sykepleiere."

Enig! LO har fått opp lønningene for sine. Det har igjen vært lønnsdrivende for resten. Sykepleierne er en av flere viktige grupper som ikke har blitt dratt med i denne spiralen. (Som jeg skulle ønsket vi ikke hadde)

" -friskoler: Alle visste jo om valget da, og det sosialistiske standpunktet til friskoler. SÅ noe bedre kan det vel strengt tatt ikke varsles, selv om de sikkert kunne utsatt det i 1 år"

Valgresultatet var ikke gitt, da hadde vi ikke trengt overholde det ;-) De skulle så klart ventet 1 år.

-voldtekt Voldtektsmottak nevnte jeg. Men mer ressurser til politiet er også veldig viktig. Nå har jeg ikke undersøkelsen to politiansatte gjorde, men den viste at ressursmangel i kombinasjon med vanskelig bevisbyrde, ofte gjorde at saker som generelt var enklere å løse ble bedre etterforsket. De trenger tid, de trenger penger :-)

Skrevet

Vi har det så bra her i landet, de aller fleste av oss. Og for de som ikke har det bra, er det bedre med en soialistisk regjering enn en borgerlig.

Finn noe viktig å skrive om!

"Og for de som ikke har det bra, er det bedre med en soialistisk regjering enn en borgerlig."

Nevn i fleng hva som har blitt bedre. Jeg venter spent.

Gjest Sier ei mer!
Skrevet

De høytlønte har et langt høyere skattetrykk enn lavtlønte. Er det mulig at du ikke har fått med deg dette?

Dessuten; Som lønnstaker med relativt høy inntekt har jeg aldri fått så mye skattelette på en gang som jeg fikk nå når de røde tok over. Jeg fikk redusert skatten med 10-12.000.

Den fattige, uføretrygdede som leier i naboens portnerbolig, fikk økt egenandelen på tvingende nødvendig fysioterapi fra 0 til 2.500 kroner pr. år.

Så du må gjerne fremheve hensynet til ubemidlede, men hvis du legger vekt på dette, er det ulogisk å stemme på sosialister. Sosialisme har alltid gått ut over fattigfolk.

"Den fattige, uføretrygdede som leier i naboens portnerbolig, fikk økt egenandelen på tvingende nødvendig fysioterapi fra 0 til 2.500 kroner pr. år."

Jepp, men med Frp i spissen risikerer din uføretrygdede nabo å miste trygda, og da hjelper det så lite med skattelette, sukk!

"Sosialisme har alltid gått ut over fattigfolk."

Wow, den var ny!Og lite troverdig!

Skrevet

"Ja, sånn er teorien."

Jeg er dypt sjokkert over at så mange voksne mennesker ikke gidder sette seg inn i hvordan samfunnet fungerer!

"Uansett, hovedpoenget mitt er at en borgerlig regjering skaper et kaldere og mer egoistisk samfunn. Slik blir det når det er om å gjøre å få melt sin egen kake, og enhver må være seg sjøl nærmest."

Det er dypt forankret i mennesket å mele sin egen kake. Seg og sine først. Sånn har vi overlevd siden tidenes morgen. Det kommer man ikke unna med noen politikk, det være seg sosialisme, kapitalisme eller kommunisme.

Forskjellen er at kapitalisme genererer midler, så det faktisk er noe å dele.

Hvis du tror Høyrevelgere er de slemme og SVvelgere snille, da....ja, jeg trenger vel ikke si noe...

Ikke slemme får jeg håpe, velger å se på det som uvitende.

Og jeg trur jeg skjønner mer enn mine motdebattanter. Deg inkludert. Hvorfor skulle dere ellers komme med slike holdninger og dårlige argumenter?

Skrevet

Svært få benekter at skattereduksjoner vil ha positiv effekt på lønnsomhet og vekst, og gjennom dette bidra til å øke de totale skatteinntektene.

Selv sosialister vet dette (innerst inne), men sosialisters iboende misunnelse overskygger dette enkle faktum.

Man forsøker å bygge opp en "argumentasjon" omkring begreper som "ta fra de rike", "solidaritet", "rettferdighet" osv.

De fleste vet etterhvert hva sosialisme har skapt av fanskap for alminnelige folk over hele verden, og vet også at dersom staten skal øke sine inntekter gjennom økte skattesatser, er det vanlige arbeidsfolk som må blø.

Men noen liker jo å fremstå som sosialist og poserer med sin "solidaritet" villig vekk i salongene rundt om :-)

For meg virker det som om du prøver å rettferdiggjøre dine grumsete holdninger.

Det sosialistiske systemet kan fungere veldig fint, men det er avhengig av at folk er solidariske. I det øyeblikk enkelte ser muligheten til å lure til seg litt ekstra begynner problemene. DET er sosialismens største problem. Heldigvis mister jeg ikke trua på mennesket for det. Og uheldigvis vil det alltid finnes folk som ønsker å komme seg fram på andres bekostning. Også kjent som Høyre- og Frp-velgere.

Skrevet

Det er vel streng tatt fordi de blir forfulgt for ikke å støtte Castro da...

De eller fleste får jo ikke akkrat et strålende liv i Usa da. De ender i fattigdom.

Det viser jo bare hvor mye verre det er i sosialistiske Cuba....

Skrevet

For meg virker det som om du prøver å rettferdiggjøre dine grumsete holdninger.

Det sosialistiske systemet kan fungere veldig fint, men det er avhengig av at folk er solidariske. I det øyeblikk enkelte ser muligheten til å lure til seg litt ekstra begynner problemene. DET er sosialismens største problem. Heldigvis mister jeg ikke trua på mennesket for det. Og uheldigvis vil det alltid finnes folk som ønsker å komme seg fram på andres bekostning. Også kjent som Høyre- og Frp-velgere.

"Det sosialistiske systemet kan fungere veldig fint, men det er avhengig av at folk er solidariske."

Og det er jo nettopp det "men'et" som gjør det fullstendig urealistisk.

Folk flest er IKKE solidariske, for det ligger ikke i folks natur.

Nettopp derfor viser all erfaringer at politikk bygd på slike premisser vil misslykkes.

Så hvorfor gjøre samme feil som så mange har gjort tidligere - og som får så ødeleggende konsekvenser for hele samfunnet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...