Gå til innhold

Du stemte sosialistisk, og nå kommer regningen

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

'Nei, det er der folk driter seg ut. Å diskutere hvordan vi "egentlig" er, er meningsløst. Mennesket er akkurat sånn vi oppfører oss i dag. Siden det er varisasjoner, må man se hvordan flertallet er i gitte situasjoner. Da er nyere historie et bra verktøy.'

Ja, det er underlig at endel henviser til huleboeren som nesten gikk på alle fire, ignorerer sivilisasjonsprosessen og at mennesket har utviklet fornuft, kontroll, formål, idealer osv.

Hehe, det morsomme er at det store flertallet av huleboer-reduksjonismen ser ut til å bestå av sexfrustrerte menn som ikke får seg nok fremmed. Det er i alle fall temaet pule-som-dyrene som er det genuint interessante ;-)

Akkurat samme tenkte jeg ;-)

Det er interessant hvordan mange fremstiller forhistorien vår. Hulemannen med klubba som drar kvinnen etter håret. Hvorfor sier de det var sånn? Jeg mener, relatert til fri puling, unger hadde da ikke bedre odds for å overleve uten far den gang? Mennesket er jo en art som krever omfattende yngelpleie i forhold til antall fødte for å overleve.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

41

• favn

21

• mil1365380270

21

• Piraye

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Akkurat samme tenkte jeg ;-)

Det er interessant hvordan mange fremstiller forhistorien vår. Hulemannen med klubba som drar kvinnen etter håret. Hvorfor sier de det var sånn? Jeg mener, relatert til fri puling, unger hadde da ikke bedre odds for å overleve uten far den gang? Mennesket er jo en art som krever omfattende yngelpleie i forhold til antall fødte for å overleve.

Nå gjør du det for vanskelig og komplekst. Ungene er ikke interessante (på tross av argumentet om å spre til så mange som mulig osv). Kun pulinga.

:)

mil1365380270
Skrevet

Nå gjør du det for vanskelig og komplekst. Ungene er ikke interessante (på tross av argumentet om å spre til så mange som mulig osv). Kun pulinga.

:)

Ja, jeg er fæl til å trekke inn uvesentligheter.

Skrevet

Ikke i sin alminnelighet, tvert om vil jeg si.

Men for huleborermennenene, er nok barn og forplantning uvesentlig :)

Skrevet

Huleboermennenenenenene skulle det stå.

Skrevet

Neida, hullborermennenenenenene. Ne.

mil1365380270
Skrevet

Ikke i sin alminnelighet, tvert om vil jeg si.

Men for huleborermennenene, er nok barn og forplantning uvesentlig :)

I dag skal jeg meddele husbonden at jeg heretter ikke kommer til å forlate hulen. Jeg vil maks gå litt unna for å plukke bær når det er sesong for det. Husarbeidet kan strekke seg til litt feiing (hvis han lager en kost), muligens fyre litt i peisen. Her skal jeg sitte og vente på at han kommer hjem med steika.

mil1365380270
Skrevet

Neida, hullborermennenenenenene. Ne.

he-he!

Skrevet

I dag skal jeg meddele husbonden at jeg heretter ikke kommer til å forlate hulen. Jeg vil maks gå litt unna for å plukke bær når det er sesong for det. Husarbeidet kan strekke seg til litt feiing (hvis han lager en kost), muligens fyre litt i peisen. Her skal jeg sitte og vente på at han kommer hjem med steika.

I luftige gevanter selvsagt.

mil1365380270
Skrevet

I luftige gevanter selvsagt.

Kommer an på temperaturen. Blir sikkert luftigere mot sommeren. De dusjet ikke så mye den gangen tror jeg, kanskje skitten isolerer litt? Vi får se.

Skrevet

Tja, mitt ringe politiske og elektiske ståsted som sosialist-liberalist-anarkist har ikke har endret seg som sådan, jeg er bare betydelig latere og mindre engasjert enn tidligere.

Noe som sikkert også har med alder og livserfaring å gjøre :-)

Skrevet

Det perfekte samfunn er en utopi.

Grådighet vil alltid være et element hos menneskene, men likevel har jeg troen på at vi trenger noen grunnverdier i vårt samfunn som vil gavne mange, også dem med minst penger og status :o)

Det er jeg enig med deg i.

Men disse verdier finner du ikke bare hos sosialistene.

Du finner de også hos de partier som kanskje er i bedre stand til å flette de inn i den mer realistiske virkelighet...:-)

Skrevet

Kommer an på temperaturen. Blir sikkert luftigere mot sommeren. De dusjet ikke så mye den gangen tror jeg, kanskje skitten isolerer litt? Vi får se.

Jeg tenkte nå mest på tilgjengeligheten... :)

Skrevet

Hm, her tror jeg du tar feil.

Alt tyder på at den sterkeste faktoren som har skapt kultur og sivilisasjon, er behovet for samhold, at man deltar og at man hjelper hverandre. Mennesker som klumper seg sammen og enes om orden og rettferdig fordeling av goder og plikter, står alltid sterkere enn den som er alene.

Den som velger å være alene og karre til seg, faller utenfor fellesskapet og dør, sannsynligvis også bokstavelig.

Det har også med instinktene å gjøre.

Vi er et flokkdyr, med de egenskaper det bringer med seg av behov for samhold og styrke i fellesskapet.

Men vi er også individualister som lar egne og våre nærmestes behov gå foran de andre - og flokkens behov gå forann andre flokket etc.

Skrevet

Noe som sikkert også har med alder og livserfaring å gjøre :-)

Ganske sikkert. Men er det bra?

Skrevet

Ganske sikkert. Men er det bra?

Både og vil jeg tro.

Vi har nok behov for både den yngre idealisme, og den litt mer erfarne og kanskje noe mer strategisk tilbaketrukne realisme....?

Skrevet

Vel. Det er nok den grunnleggende forskjellen på deg og meg. Jeg trur på det gode i mennesket. Sjøl om jeg noen ganger lurer på hvorfor.

Det er vel ikke enten eller, men både og.

Og forskjellene ligger vel kanskje mest i hvor man mener å finne det beste "ballansepunktet".

mil1365380270
Skrevet

Jeg tenkte nå mest på tilgjengeligheten... :)

Ja, det må vel bli noe lettvint. Regner med mye koselig besøk fra naboene, de var jo så frivole før :-) Ikke noe eiendomstrang og sjalusi, kun hulepuling.

Skrevet

Det har også med instinktene å gjøre.

Vi er et flokkdyr, med de egenskaper det bringer med seg av behov for samhold og styrke i fellesskapet.

Men vi er også individualister som lar egne og våre nærmestes behov gå foran de andre - og flokkens behov gå forann andre flokket etc.

Jeg vet at det er på moten (dessverre), men jeg har problemer med den der dyrevinklingen når man snakker om mennesket, hva enten det er ment bokstavelig eller metaforisk.

Det som kjennetegner det moderne mennesket er jo nettopp at vi har jobbet ræva av oss for å heve oss over naturen og å følge alle slags mulige og umulige impulser, at vi har utviklet fornuft og refleksjon, at vi handler og organiserer oss ut fra visse formål, at vi har idealer å strekke oss mot, at vi har etikk, at vi kan vurdere oss selv og trekke lærdom osv...

Ellers er vi selvsagt også individer selv om vi skaper kultur ved å samarbeide. I alle fall i vesten.

Skrevet

Både og vil jeg tro.

Vi har nok behov for både den yngre idealisme, og den litt mer erfarne og kanskje noe mer strategisk tilbaketrukne realisme....?

Det er sant. Livsfaser er 'riktige', hvis man kan si det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...