Gå til innhold

Du stemte sosialistisk, og nå kommer regningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det må vel bli noe lettvint. Regner med mye koselig besøk fra naboene, de var jo så frivole før :-) Ikke noe eiendomstrang og sjalusi, kun hulepuling.

Hm, frivole naboer høres interessant ut. Jeg så straks for meg spennende pakker, besøk på rare tider og unevnelige spor etter orgier og... ja, i det hele tatt. Hoho.

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

41

• favn

21

• mil1365380270

21

• Piraye

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet at det er på moten (dessverre), men jeg har problemer med den der dyrevinklingen når man snakker om mennesket, hva enten det er ment bokstavelig eller metaforisk.

Det som kjennetegner det moderne mennesket er jo nettopp at vi har jobbet ræva av oss for å heve oss over naturen og å følge alle slags mulige og umulige impulser, at vi har utviklet fornuft og refleksjon, at vi handler og organiserer oss ut fra visse formål, at vi har idealer å strekke oss mot, at vi har etikk, at vi kan vurdere oss selv og trekke lærdom osv...

Ellers er vi selvsagt også individer selv om vi skaper kultur ved å samarbeide. I alle fall i vesten.

"vi har jobbet ræva av oss for å heve oss over naturen og å følge alle slags mulige og umulige impulser, at vi har utviklet fornuft og refleksjon"

Du tenker på slikt:

http://www.glumbert.com/media/rave.html

(Beklager - jeg klarte ikke å la være:-)

Men du har rett i at det er en meget sammensatt problemstilling. Dog er det jo menneskets natur som gjør at ulike teorier (politiske) så vanskelig lar seg omsette i fornuftig praksis.

Og svaret er nok ikke enten eller, men heller både og - der utfordringen er å finne den rette ballansen mellom "kapitalisme og sosialisme". For ingen av dem utelukker den andre.

mil1365380270
Skrevet

Hm, frivole naboer høres interessant ut. Jeg så straks for meg spennende pakker, besøk på rare tider og unevnelige spor etter orgier og... ja, i det hele tatt. Hoho.

Litt 70-tallsaktig ;-)

Skrevet

"vi har jobbet ræva av oss for å heve oss over naturen og å følge alle slags mulige og umulige impulser, at vi har utviklet fornuft og refleksjon"

Du tenker på slikt:

http://www.glumbert.com/media/rave.html

(Beklager - jeg klarte ikke å la være:-)

Men du har rett i at det er en meget sammensatt problemstilling. Dog er det jo menneskets natur som gjør at ulike teorier (politiske) så vanskelig lar seg omsette i fornuftig praksis.

Og svaret er nok ikke enten eller, men heller både og - der utfordringen er å finne den rette ballansen mellom "kapitalisme og sosialisme". For ingen av dem utelukker den andre.

Nei, jeg tenkte ikke på islam-rave (har sett den før), men på hva sivilisasjon simpelthen er, altså at sivilisasjonens menneske ikke lar seg styre av det dyriske og kroppslige, at vi ikke vingler formålsløst rundt og følger impulser og instinkter.

'Dog er det jo menneskets natur som gjør at ulike teorier (politiske) så vanskelig lar seg omsette i fornuftig praksis.'

Som jeg sa til mil et annet sted... de aller fleste politiske teorier begrunnes i 'menneskets natur'. Det som skiller teoriene er selvsagt hva denne 'naturen' består i.

For Hobbes feks, er det redselen for alle mot alle som får oss til å (stilltiende) enes om en samfunnskontrakt. Hobbes mener at mennesket av natur er grusomt og amoralsk, men at en streng, men rettferdig despot kan sikre samfunnsordenen.

Locke derimot, sier at mennesket er godt av natur, at vi er naturlig moralske - og at dersom statens rolle reduseres til å beskytter den enkelte, vil rettmessige plikter og goder kunne tilfalle alle.

'Og svaret er nok ikke enten eller, men heller både og - der utfordringen er å finne den rette ballansen mellom "kapitalisme og sosialisme". For ingen av dem utelukker den andre.'

Tenker du på sosialdemokratiet? Det må vel være det nærmeste systemet som implementerer det beste fra sosialisme og kapitalisme, men også lilberalisme. Ja, og så har vi jo fått litt sunt bondevett i Norge også, da :)

Skrevet

Nei, jeg tenkte ikke på islam-rave (har sett den før), men på hva sivilisasjon simpelthen er, altså at sivilisasjonens menneske ikke lar seg styre av det dyriske og kroppslige, at vi ikke vingler formålsløst rundt og følger impulser og instinkter.

'Dog er det jo menneskets natur som gjør at ulike teorier (politiske) så vanskelig lar seg omsette i fornuftig praksis.'

Som jeg sa til mil et annet sted... de aller fleste politiske teorier begrunnes i 'menneskets natur'. Det som skiller teoriene er selvsagt hva denne 'naturen' består i.

For Hobbes feks, er det redselen for alle mot alle som får oss til å (stilltiende) enes om en samfunnskontrakt. Hobbes mener at mennesket av natur er grusomt og amoralsk, men at en streng, men rettferdig despot kan sikre samfunnsordenen.

Locke derimot, sier at mennesket er godt av natur, at vi er naturlig moralske - og at dersom statens rolle reduseres til å beskytter den enkelte, vil rettmessige plikter og goder kunne tilfalle alle.

'Og svaret er nok ikke enten eller, men heller både og - der utfordringen er å finne den rette ballansen mellom "kapitalisme og sosialisme". For ingen av dem utelukker den andre.'

Tenker du på sosialdemokratiet? Det må vel være det nærmeste systemet som implementerer det beste fra sosialisme og kapitalisme, men også lilberalisme. Ja, og så har vi jo fått litt sunt bondevett i Norge også, da :)

Dette er et meget interessant tema, som jeg gjerne skulle diskutert videre med deg om - men ikke skriftlig....(har for dårlig tid).

Ikke sikkert vi er så uenige, men jeg hadde satt pris på en meningsutveksling om dette med noen som har tenkt en del om emnet - hvilket du tydligvis har.

Gjerne over en øl eller vin eller tre....:-)

Men det er vanskelig å få til her - desverre....og det er ikke ment som en invitasjon til en "blind date"....he-he....men bare en ærlig mening:-)

Skrevet

Dette er et meget interessant tema, som jeg gjerne skulle diskutert videre med deg om - men ikke skriftlig....(har for dårlig tid).

Ikke sikkert vi er så uenige, men jeg hadde satt pris på en meningsutveksling om dette med noen som har tenkt en del om emnet - hvilket du tydligvis har.

Gjerne over en øl eller vin eller tre....:-)

Men det er vanskelig å få til her - desverre....og det er ikke ment som en invitasjon til en "blind date"....he-he....men bare en ærlig mening:-)

Ja, det blir jo sånn... man finner noe spennende å snakke om - og så går det bare ikke på nett fordi sammensatte emner krever for mye tid samtidig som det skal gå fort og ting blir uklare og neste gang man kan svare har det ramlet litt bort liksom...

Det hadde i det hele tatt vært mye hyggeligere og mer givende å prate over en kaffe eller et glass eller noe :)

Skrevet

Ja, det blir jo sånn... man finner noe spennende å snakke om - og så går det bare ikke på nett fordi sammensatte emner krever for mye tid samtidig som det skal gå fort og ting blir uklare og neste gang man kan svare har det ramlet litt bort liksom...

Det hadde i det hele tatt vært mye hyggeligere og mer givende å prate over en kaffe eller et glass eller noe :)

Det hadde det! :-)

Gjest kalendria
Skrevet

"Og for de som ikke har det bra, er det bedre med en soialistisk regjering enn en borgerlig."

Nevn i fleng hva som har blitt bedre. Jeg venter spent.

Kan ikke nevne i fleng hva som har blitt bedre på det siste halve året, nei. Ikke hva som har blitt så forbaska mye verre heller.

Derimot kan jeg nevne i fleng utviklingen etter 2. verdenskrig og oppbyggingen av velferdsstaten, som gir en temmelig stor grad av trygghet for de fleste. Siden AP hadde enevelde omtrent, de første 35 årene, må de nok få en viss andel av æren for det.

De siste 25 årene har høyre-reggjeringer og sentrum hatt like mye regjeringsmakt som AP, sånn omtrent, og det er i disse årene forskjellene har begynt å øke i samfunnet. Jeg sporer en viss sammenheng...

Jeg tjener flere hundre tusen i året. Jeg trenger ikke det skattelettet som FrP og Høyre vil gi meg - ta pengene mine og bruk det til fellesskapet! Mye viktigere! Det vil SV og AP gjøre (SP orker jeg ikke å forholde meg til...dessverre), og jeg tror det i det lange løp gir et bedre samfunn for flertallet.

Uansett - slutt å syte, finn noe viktigere å prate om. Vi har det så godt at vi ikke en gang greier å sette pris på det - de aller aller fleste av oss. Vi blir komplett blinde for hvordan andre deler av verden ser ut, og fatter ikke en pøkk av hvor kvalmende egoistisk og selvopptatt Norge må se ut fra utsiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...