Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå lest igjennom noen av innleggene her for å prøve å finne et lignene problem. For ca 5 år siden flyttet jeg fra min samboer gjennom 14år, og traff like etterpå en mann som jeg ble stormforelsket i. Vi flyttet sammen og hadde det ganske turbolent i en treårs periode. Han traff en annen og flyttet ut og flyttet inn igjen...og flyttet ut igjen for to år siden. Problemet er at vi har hatt et seksuelt forhold oss i mellom i hele denne tiden. Selv om vi begge har hatt forhold. Han har hatt ett forhold disse to årene (de bor ikke sammen), jeg har aldri greid å få til noe skikkelig forhold fordi jeg fortsatt har mange sterke følelser for ham. Fra i sommer og til nå har det hvert veldig ofte. I følge ham...til tider ofter kontakt med meg enn kjæresten hans. Vi har prøvd begge to å ikke ha noe kontakt, men fristelsen kommer, og vi tar opp kontakten igjen. Vi kjenner hverandre veldig godt....siden vi har bodd i lag. Så , og opplevd mye i ig utenfor forhold.Vi er veldig klar over at vi ikke kan ha det slik i lengden. Problemet er at han er redd vi ikke skal få det til om vi bestemmer oss for å prøve en tredje gang. Har du noe råd til hvordan vi skal finne ut av dette? Om det faktisk er følelser...eller om det bare er begjær.

Frustrert

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/220880-medvirkning-til-utroskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er vel både følelser og begjær mellom dere, siden dere ikke klarer å avslutte, selv om forholdet er over. Dessuten har dere vel to ulike problemstillinger, du som singel og han med ny kjæreste. Han er utro og bedrar sin kjæreste. For deg er det annerledes siden du ikke har kjæreste fast.

Å kjøre dobbelt, slik haeksen din gjør, vil før eller siden gå galt. Jo lenger tid det tar, jo sterkere bånd blir det. Og virkningen på de som blir sveket blir større.

Jeg klarer ikke på en kort mail å ta opp alt det du skriver om. Men det virker på meg som om dere begge er noe usikre personer, som ikke klarer å ta valg og konsekvensene av dem.

Selv om man bryter med en kjæreste, vil det alltid være gode minner og mange forhold som er bra med forholdet fortsatt. Men ikke glem hvorfor det gikk i stykker og ble slutt.

Kanskje det er en ide for deg å oppsøke en terapeut, en samtalepartner som du kan snakke gjennom denne vanskelige situasjonen som du sitter oppe i. Så lenge du holder sexkontakten med eksen vil du neppe finne noen ny kjæreste som tåler det.

Hei!

Det er vel både følelser og begjær mellom dere, siden dere ikke klarer å avslutte, selv om forholdet er over. Dessuten har dere vel to ulike problemstillinger, du som singel og han med ny kjæreste. Han er utro og bedrar sin kjæreste. For deg er det annerledes siden du ikke har kjæreste fast.

Å kjøre dobbelt, slik haeksen din gjør, vil før eller siden gå galt. Jo lenger tid det tar, jo sterkere bånd blir det. Og virkningen på de som blir sveket blir større.

Jeg klarer ikke på en kort mail å ta opp alt det du skriver om. Men det virker på meg som om dere begge er noe usikre personer, som ikke klarer å ta valg og konsekvensene av dem.

Selv om man bryter med en kjæreste, vil det alltid være gode minner og mange forhold som er bra med forholdet fortsatt. Men ikke glem hvorfor det gikk i stykker og ble slutt.

Kanskje det er en ide for deg å oppsøke en terapeut, en samtalepartner som du kan snakke gjennom denne vanskelige situasjonen som du sitter oppe i. Så lenge du holder sexkontakten med eksen vil du neppe finne noen ny kjæreste som tåler det.

Ja, jeg selv tenk på det. Å ta kontakt med noen som kan faget. Jeg husker veldig godt hvorfor det ble slutt og hva vi slet med. Jeg mener vel at det ikke var noe særlig godt forhold siden det var så turbulent som det var. Og få noe slik tilbake..tja, det er vel helt klart ikke noe særlig. Men det er "noe" som holder meg der. En form for tilhørighet/følelser.Er også helt enig med deg at tredje part her er kanskje den som man sårer mest.Og som er uviten om alt dette.At jo lenger tid det tar jo hardere blir det. Hun er en søt og hyggelig person så langt jeg "kjenner" henne. Er helt klar over at dette ikke kan være slik for bestandig/mye lenger.Det er ingen hemlighet at slikt sliter. At vi er usikkre personer.... Oppfatter vel oss ikke slik egentlig, men det er mulig du har rett, at det er defor vi ikke har greid å avslutte. For som sagt...har prøvd meg med korte bekjentskaper, uten hel. Det var en tid jeg ønsket at jeg skulle finne noen som kunne ta oppmerksomheten fra dette, men så langt har det ikke hvert særlig vellykket.

Men tusen takk...

Gjest Elextra

Mulig du har faktiske følelser for ham, langt utover begjæret. Men vil du noen gang kunne stole på en mann som "kjører dobbelt" på denne måten?

Jeg synes hele forholdet deres høres veldig destruktivt ut, og vil av flere grunner råde deg til å trekke deg helt ut. Da vil du bevare/gjenvinne(?) selvrespekten og kanskje med tiden åpne for å treffe en annen.

Gjest -LeneStol

Ja, jeg selv tenk på det. Å ta kontakt med noen som kan faget. Jeg husker veldig godt hvorfor det ble slutt og hva vi slet med. Jeg mener vel at det ikke var noe særlig godt forhold siden det var så turbulent som det var. Og få noe slik tilbake..tja, det er vel helt klart ikke noe særlig. Men det er "noe" som holder meg der. En form for tilhørighet/følelser.Er også helt enig med deg at tredje part her er kanskje den som man sårer mest.Og som er uviten om alt dette.At jo lenger tid det tar jo hardere blir det. Hun er en søt og hyggelig person så langt jeg "kjenner" henne. Er helt klar over at dette ikke kan være slik for bestandig/mye lenger.Det er ingen hemlighet at slikt sliter. At vi er usikkre personer.... Oppfatter vel oss ikke slik egentlig, men det er mulig du har rett, at det er defor vi ikke har greid å avslutte. For som sagt...har prøvd meg med korte bekjentskaper, uten hel. Det var en tid jeg ønsket at jeg skulle finne noen som kunne ta oppmerksomheten fra dette, men så langt har det ikke hvert særlig vellykket.

Men tusen takk...

Dere har det sikkert veldig bra sammen seksuelt og da er det vanskelig og gjøre det som sikkert er fornuftig,nemlig å bryte kontakten

Lykke til i hvert fall

Dere har det sikkert veldig bra sammen seksuelt og da er det vanskelig og gjøre det som sikkert er fornuftig,nemlig å bryte kontakten

Lykke til i hvert fall

Ja, det er mye som er vanskelig...ellers hadde jeg vel ikke fortsatt med galskapen. Det verste er vel at jeg er fult klar over at det ikke er riktig. Og at det sikkert ikke er det lureste man gjør. Og mulig være medviten om at man kanskje egentlig lurer seg selv. Trodde aldri jeg skulle komme i en slik situasjon. Og har vel aldri forsått at det kan være vanskelig å rive seg løs fra noe som er så håpløst. Men... det er ikke så enkelt. Har nå bestilt time hos en som forhåpentligvis kan hjelpe meg på vei. For det er ikke alltid like enkelt og beholde fatningen. Det varierer på et knivblad..om jeg er oppe eller nede, om det er fornuft eller ikke.

Akkurat nå ser jeg vel fornuften i å stoppe og komme meg ut av dette. For som dere sier "Kan jeg noen gang stole på denne mannen igjen?" Og det har nok jeg også lurt på.

Mer enn en gang... Får bare håpe at jeg greier det denne gangen.

Tusen takk for svar... Hører gjerne fra fler. Det "hjelper" faktisk :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...