Gjest sarah bernard Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har lest gjennom innleggene som ble gitt til den dama som lurte på om hun skulle fortelle til sin kjæreste gjennom 1/2-1 år at hun er _litt_ bifil (jfr tråd: "Skal jeg fortelle ham det?). Dama i innlegget sier hun har valgt å leve med menn, og at hun ikke engang da hun var single involverte seg med damer eller hadde sex med dem. Hun anslår sin bifile side til å være 5 % (min vurdering er at den er litt større, men det er jo en annen sak). Så og si alle på dol fraråder henne å fortelle kjæresten (mann) at hun er litt bifil. Hvorfor i all verden er det noe å skjule?? Hun har valgt å leve med menn, og hun har en kjæreste, som det er tydelig at hun er forelsket i, og begjærer. Som jeg svarte henne så er vel det at hun er hetero en større fare å fortelle. Om hun forelsker seg i andre menn enn kjæresten en gang i tiden, så er det dét som er en fare for henne. Hvorfor? Fordi hun sier at hun har valgt å leve med menn. Hun har - pr i dag - valgt å ikke leve med kvinner. Hun kan velge å ha sex med en kvinne, bak hans rygg, kan dere si. Javel ...og på seg selv kjenner man andre? Intet i hennes innlegg tyder på at hun tumler med slike tanker. Tvert i mot! Hvorfor skal denne lille siden hos henne holdes hemmelig? Er ikke følelseslivet vårt noe essensielt hos oss? Har ikke dere andre fortalt litt om hvem dere har vært forelsket i tidligere i livet? Det eneste jeg kan forstå, når jeg ikke forstår hvorfor dere er så negative til at en slik uskyldig, men essensiell info om henne, blir fortalt kjæresten, er at dere er ekstremt trangsynte. Ja, jeg mener det. Har aldri vært hard i ordbruken tidligere her på dol, men nå er det nok. Det er på tide at dere åpner øyna for hva "mennesket" faktisk er. Det er ikke for det... Jeg har jo selv vært ganske sånn indoktrinert med "hvordan ting er", så jeg har vel vært i deres sko, men nå vil jeg bare oppfordre dere til å få øynene opp og lære litt mer om kjønn, kultur, historie ...for å forstå deres egne tankesett litt bedre og forhåpentligvis klare å gjøre litt mer open-minded vurderinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 *Smiler* Jøss - at det innlegget mitt skulle få slike konsekvenser her inne hadde jeg ikke drømt om! ) Har forøvrig ennå ikke bestemt meg for hva jeg gjør, så foreløbig sier jeg ikke noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 *Smiler* Jøss - at det innlegget mitt skulle få slike konsekvenser her inne hadde jeg ikke drømt om! ) Har forøvrig ennå ikke bestemt meg for hva jeg gjør, så foreløbig sier jeg ikke noe. Det er jo med på å vekke meg opp fra den troen om at det er lett å være lesbe i dag. Jeg opplever jo ingen problemer selv, tvertimot er jeg ganske lykkelig!, men etter å ha lest dette så lurer jeg på hvor mange som egentlig er falske eller bare politisk korrekte, når de prater fint om aksept. At så mange skulle svare "ikke si det" til en sånn liten uskyldig, men essensiell ting, forbauser meg mildt sagt. Vel. Kanskje bruker folk her inne for mye tid på dol, istedet for å se hva livet egentlig er out there? Det er ganske enkelt kunnskapsløst, trangsynt og forferdelig irrasjonelt å skulle mene at bifili er noe man skal skjule. Herre, det er da ikke annet enn en evne til å forelske seg i et annet menneske. Det er ikke noe annet for en kvinne enn en evne til å forelske seg i en mann, og en kvinne. Våkne opp, folk! Tenk deg om... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Herregud så du må ha misforstått. Det har da ingenting med at man ikke tolererer bifile eller homofile, tvert i mot. De fleste mente at dette "problemet" var en bagatell og at det derfor ikke var noe poeng i å lage drama ang. det. Og det tyder da på stor aksept? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Herregud så du må ha misforstått. Det har da ingenting med at man ikke tolererer bifile eller homofile, tvert i mot. De fleste mente at dette "problemet" var en bagatell og at det derfor ikke var noe poeng i å lage drama ang. det. Og det tyder da på stor aksept? Lage drama? Det er jo deres tolkninger av det (slik jeg ser det). Hovedinnlegger skrev jo aldri noe om hvordan hun ville fortelle det. Spørsmålet hennes gikk på om hun skulle fortelle det eller ikke. Ja, mange sa at det kan komme frem når det er naturlig. Det så jeg, men fortsatt er det forbausende mange som mener "nei, ikke noe å fortelle". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lass Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 simpleste og mest amatørmessige formen for hersketeknikk og selge sine egne meninger er å putte alle som er uenige i en bås som er litt "fæl" trangsynt, rasist, sjåvinist osv. ) hadde vært deilig å kunne trekke i trådene ang. andres meninger og hatt fasiten på sånt, gitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 simpleste og mest amatørmessige formen for hersketeknikk og selge sine egne meninger er å putte alle som er uenige i en bås som er litt "fæl" trangsynt, rasist, sjåvinist osv. ) hadde vært deilig å kunne trekke i trådene ang. andres meninger og hatt fasiten på sånt, gitt. hehe Eventuelt så er det en måte å skape debatt på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 *Smiler* Jøss - at det innlegget mitt skulle få slike konsekvenser her inne hadde jeg ikke drømt om! ) Har forøvrig ennå ikke bestemt meg for hva jeg gjør, så foreløbig sier jeg ikke noe. Jeg ville sagt det om jeg var deg. Jeg har jo sagt det sjøl da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1644985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Lage drama? Det er jo deres tolkninger av det (slik jeg ser det). Hovedinnlegger skrev jo aldri noe om hvordan hun ville fortelle det. Spørsmålet hennes gikk på om hun skulle fortelle det eller ikke. Ja, mange sa at det kan komme frem når det er naturlig. Det så jeg, men fortsatt er det forbausende mange som mener "nei, ikke noe å fortelle". Men det er jo fordi det ikke er noen big deal. Det er en detalj for de fleste. Å se på dette som noe man må bekjenne, må jo være å gå bakover i utviklingen? En homofil venn av meg synes det aller verste med å være homofil er alle han må fortelle det til. At man automatisk går ut i fra at alle er hundre prosent heterofile og alt annet må opplyses om. Da synes jeg det er flott å se hvor mange det er som mener at det ikke er viktig, all den tid Lillemus er sammen med en mann. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest betasuppe Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 *Smiler* Jøss - at det innlegget mitt skulle få slike konsekvenser her inne hadde jeg ikke drømt om! ) Har forøvrig ennå ikke bestemt meg for hva jeg gjør, så foreløbig sier jeg ikke noe. Jeg svarte ikke i tråden du startet for noen dager siden, men slenger inn et svar her; Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor i all verden dette er noe å fortelle. Du bruke ærlighet som et argument. Man skal være ærlige mot hverandre, men alle har private rom som ingen kommer inn i. Og så lenge dette ikke er en stor sak synes jeg du burde holde det for seg selv. Hva skal han med den informasjonen?? Hva skal han bruke den til? Dette er noe du heller kan komme tilbake til dersom det skulle bli aktuelt, og du forelsker deg i en kvinne. DA bør han vite det. Akkurat som om han bør få vite det hvis du forelsker deg i en annen mann. Jeg synes forøvrig du har mange interessante innlegg som jeg gjerne leser. Jeg liker deg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Tror ikke at du har lest alle svarene godt nok, eller forstått dem godt nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Tja, jeg ville nok ikke uttrykt med så sterkt som det du gjør her. For min del hander det mer om dette med å være ærlig ovenfor seg selv og ovenfor partner. Og at man deler med partner hvem man er, på godt og vondt, til venstre og høyre. At et forhold bygges på fundamentet "hvem vi er" fremfor "hvilke sider av oss velger vi å dele med partner". Absolutt alt skal selvsagt ikke deles - erfaringer man har gjort seg og hendelser man har opplevd behøver ikke nødvendigvis deles fullt ut. Men personlighet, prinsippielle standpunkter og holdninger bør deles om man skal ha et trygt fundament for forholdet - etter min oppfatning i alle fall. En del annerledes formulert enn hva du ga til uttrykk - men tror at dette er innenfor de baner du tenker og...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Tja, jeg ville nok ikke uttrykt med så sterkt som det du gjør her. For min del hander det mer om dette med å være ærlig ovenfor seg selv og ovenfor partner. Og at man deler med partner hvem man er, på godt og vondt, til venstre og høyre. At et forhold bygges på fundamentet "hvem vi er" fremfor "hvilke sider av oss velger vi å dele med partner". Absolutt alt skal selvsagt ikke deles - erfaringer man har gjort seg og hendelser man har opplevd behøver ikke nødvendigvis deles fullt ut. Men personlighet, prinsippielle standpunkter og holdninger bør deles om man skal ha et trygt fundament for forholdet - etter min oppfatning i alle fall. En del annerledes formulert enn hva du ga til uttrykk - men tror at dette er innenfor de baner du tenker og...? *Smask* Der fikk du sagt det - akkurat sånn er det! Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 *Smask* Der fikk du sagt det - akkurat sånn er det! Tusen takk! Bare hyggelig at mine små tankespinn er til nytte for noen av og til *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg leste innlegget ditt i går, og tenkte litt over det etterpå. Jeg mener at det å være 5 eller 10 prosent bifil, kan sammenlignes (altså med hensyn på det å skulle fortelle det til partner) med om man (som kvinne f.eks.) skulle ha en forkjærlighet for en type mann som var svært forskjellig fra partneren. Altså hvis jeg for eksempel er gift med en liten, mørk mann, og hadde en spesiell interesse for høye, lyse menn, så tror jeg ikke jeg ville ha sagt det til mannen min? Det ville da ha gjort ham usikker, ville det ikke det? Tror ikke dette går på homofobi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1645885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Jeg leste innlegget ditt i går, og tenkte litt over det etterpå. Jeg mener at det å være 5 eller 10 prosent bifil, kan sammenlignes (altså med hensyn på det å skulle fortelle det til partner) med om man (som kvinne f.eks.) skulle ha en forkjærlighet for en type mann som var svært forskjellig fra partneren. Altså hvis jeg for eksempel er gift med en liten, mørk mann, og hadde en spesiell interesse for høye, lyse menn, så tror jeg ikke jeg ville ha sagt det til mannen min? Det ville da ha gjort ham usikker, ville det ikke det? Tror ikke dette går på homofobi. "(...) hvis jeg for eksempel er gift med en liten, mørk mann, og hadde en spesiell interesse for høye, lyse menn, så tror jeg ikke jeg ville ha sagt det til mannen min? Det ville da ha gjort ham usikker, ville det ikke det?" Jeg mener at sammenlikningen din ikke holder helt vann: 1) hun foretrekker menn (jfr sammenlikningen om å foretrekke noe annet enn det man har). Hennes interesse for kvinner er særdeles liten, ift hennes interesse for menn. 2) Hun har valgt å leve med menn. 3) ...ergo er hans grunnlag for å være usikker falt bort. Jeg lurer på hvor mange kvinner og menn det sitter der ute, som har lyst til å fortelle sin partner at de er litt bifile, men som forhindrer seg selv i å gjøre det, "fordi han ikke trenger å vite det". Hva pokker skulle være farlig med å vite noe sånt? Det er vel like stor fare for utroskap eller whatever man frykter, om man er bi, hetero eller homo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1646622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Tja, jeg ville nok ikke uttrykt med så sterkt som det du gjør her. For min del hander det mer om dette med å være ærlig ovenfor seg selv og ovenfor partner. Og at man deler med partner hvem man er, på godt og vondt, til venstre og høyre. At et forhold bygges på fundamentet "hvem vi er" fremfor "hvilke sider av oss velger vi å dele med partner". Absolutt alt skal selvsagt ikke deles - erfaringer man har gjort seg og hendelser man har opplevd behøver ikke nødvendigvis deles fullt ut. Men personlighet, prinsippielle standpunkter og holdninger bør deles om man skal ha et trygt fundament for forholdet - etter min oppfatning i alle fall. En del annerledes formulert enn hva du ga til uttrykk - men tror at dette er innenfor de baner du tenker og...? "At et forhold bygges på fundamentet "hvem vi er" fremfor "hvilke sider av oss velger vi å dele med partner"." Ja, det er akkurat hva jeg mener. Du sier det med diplomatiske ord og vendinger, jeg setter det i min alvorspreken litt mer på spissen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1646630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Men det er jo fordi det ikke er noen big deal. Det er en detalj for de fleste. Å se på dette som noe man må bekjenne, må jo være å gå bakover i utviklingen? En homofil venn av meg synes det aller verste med å være homofil er alle han må fortelle det til. At man automatisk går ut i fra at alle er hundre prosent heterofile og alt annet må opplyses om. Da synes jeg det er flott å se hvor mange det er som mener at det ikke er viktig, all den tid Lillemus er sammen med en mann. "Å se på dette som noe man må bekjenne, må jo være å gå bakover i utviklingen?" Ingen har sagt noe om bekjennelser. Dama sa aldri noe om hvordan hun ville si det. For alt vi vet kan hun ha ønske om å bekjenne det ELLER hun kan la det gli naturlig inn i en samtale. Etter min oppfattelse av dama, tror jeg hun vil gå for det siste, men det er da bare en hurtig predikering. "En homofil venn av meg synes det aller verste med å være homofil er alle han må fortelle det til. At man automatisk går ut i fra at alle er hundre prosent heterofile og alt annet må opplyses om. Da synes jeg det er flott å se hvor mange det er som mener at det ikke er viktig, all den tid Lillemus er sammen med en mann." Kan det ikke tenkes at din kamerat og Lillemus tumler litt med samme tanker. De folk som din kamerat møter antar at han er hetero. Han føler for å si at han er homo. Lillemus' kjæreste at hun er hetero. Lillemus føler for å fortelle hvem hun egentlig er. Hun er jo så utrolig mye, og de følelsene hun har hatt for damer, er en liten, men essensiell del av henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1646645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 "(...) hvis jeg for eksempel er gift med en liten, mørk mann, og hadde en spesiell interesse for høye, lyse menn, så tror jeg ikke jeg ville ha sagt det til mannen min? Det ville da ha gjort ham usikker, ville det ikke det?" Jeg mener at sammenlikningen din ikke holder helt vann: 1) hun foretrekker menn (jfr sammenlikningen om å foretrekke noe annet enn det man har). Hennes interesse for kvinner er særdeles liten, ift hennes interesse for menn. 2) Hun har valgt å leve med menn. 3) ...ergo er hans grunnlag for å være usikker falt bort. Jeg lurer på hvor mange kvinner og menn det sitter der ute, som har lyst til å fortelle sin partner at de er litt bifile, men som forhindrer seg selv i å gjøre det, "fordi han ikke trenger å vite det". Hva pokker skulle være farlig med å vite noe sånt? Det er vel like stor fare for utroskap eller whatever man frykter, om man er bi, hetero eller homo. Hmm. Du sier "Hennes interesse for kvinner er særdeles liten" Hvis denne interessen er særdeles liten, anser jeg det ikke for noe tema å snakke om heller? Jeg har sikkert noen særdeles små interesser (av helt annen art) som jeg ikke ville tenkt på å fortelle mannen min, om du skjønner. Hun sier - så vidt jeg husker -at hun hvis hun var single kunne tenkt seg å prøve det ut. I så fall kan jeg jo forstå at noen ville ha blitt bekymret over en slik bemerkning... Min vinkel her gikk på at det ikke hadde noe med homo/bi/heterofili å gjøre, men at man er nysgjerrig på noe som er rimelig motsatt av det man har... Jeg er egentlig ganske opptatt av homofobi,- har en i nær familie som kom ut av skapet,- og blir nok lettere opprørt av diskriminering etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1646662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sarah bernard Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hmm. Du sier "Hennes interesse for kvinner er særdeles liten" Hvis denne interessen er særdeles liten, anser jeg det ikke for noe tema å snakke om heller? Jeg har sikkert noen særdeles små interesser (av helt annen art) som jeg ikke ville tenkt på å fortelle mannen min, om du skjønner. Hun sier - så vidt jeg husker -at hun hvis hun var single kunne tenkt seg å prøve det ut. I så fall kan jeg jo forstå at noen ville ha blitt bekymret over en slik bemerkning... Min vinkel her gikk på at det ikke hadde noe med homo/bi/heterofili å gjøre, men at man er nysgjerrig på noe som er rimelig motsatt av det man har... Jeg er egentlig ganske opptatt av homofobi,- har en i nær familie som kom ut av skapet,- og blir nok lettere opprørt av diskriminering etc. Jeg tolker ikke dette som bevisst homofobi. Jeg tolker det som et internalisert heteronormativitet. Denne kultur er så innarbeidet i folk at de ikke engang ser poenget med å diskutere dette spørsmålet, eller kanskje forstås heller ikke poenget med den. At hun kunne prøvd å være sammen med en dame da hun var single. Javel. So what? Hva er vel det å bekymre seg for, for hennes nye kjæreste? Jeg forstår tanken din om å tiltrekkes noe som er forskjellig fra det man har, men honestly, ikke alle tiltrekkes av det man ikke har eller motsetningen til det man har. Ikke alle benytter seg av anledninger til å være utro. Mange står ved de valgene de har tatt, mange velger å bli hos kjæresten, selv om fristelser dukker opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/220888-alvorspreken-til-alle/#findComment-1646685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.