Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte inn en Bergans-jakke på butikken der jeg kjøpte den, men den kunne visst ikke repareres og jeg fikk derfor en tilgodelapp/kreditt i butikken.

De sa at de kunne bestille en ny jakke fra Bergans dersom jeg visste hvilken jeg ville ha.

Jeg har sett meg ut en jakke, men siden det er en vinterjakke, har ikke Bergans flere på lager nå i min str.

Ingen andre butikker her jeg bor har den heller i min str.

Derfor lurte jeg på om jeg i stedet for tilgodelapp/kreditt heller kunne få pengene, siden de ikke får inn vinterjakker før til høsten. Men det sa de nei til.

Mitt spørsmål er: Har de lov til det? Jeg trenger en ny jakke, og får ikke tak i en hos dem før til høsten. Da hadde det vært bedre å få pengene og evt kunne kjøpe et annet sted.

Skrevet

Det synes jeg høres rart ut. Så lenge de ikke kan gi deg en ny tilsvarende vare, eller reparere den, ville jeg trodd at du hadde krav på pengene.

".............................................."

Skrevet

Det synes jeg høres rart ut. Så lenge de ikke kan gi deg en ny tilsvarende vare, eller reparere den, ville jeg trodd at du hadde krav på pengene.

".............................................."

Jeg trodde egentlig ikke at det skulle være noe problem å få pengene nei...Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Jeg trodde egentlig ikke at det skulle være noe problem å få pengene nei...Vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Kontakt forbrukerrådet - de bør kunne svare ganske greit på et så enkelt spørsmål.

"..............................................."

Skrevet

Når jeg tenker på det igjen, så blir jeg mer og mer sikker på at de ikke kan gjøre dette. Forhandleren har krav om å gi den den varen du har betalt for, enten det er en ny en eller at de reparerer den du leverer tilbake. Sammenlikner man med det faktum at man kan kreve pengene tilbake hvis varen fortsatt ikke er i fungerende stand hvis de har hatt to eller tre forsøk på å reparere den - og i dette tilfellet kan de jo ikke engang reparere den - så skal man ha pengene tilbake.

Men, som sagt, ring forbrukerrådet og spør.

".........................................."

Gjest Nuppi
Skrevet

Har du kassalappen på den?

Da skal det egentlig ikke være så stort problem å få penger igjen.

Skrevet

Når det er reklamasjon har du krav på retting av mangelen eller tilsvarende jakke. Og det er du som bestemmer hva du vil at de skal gjøre. Hvis de ikke får gjort dette kan du kreve prisavslag eller heving av kjøp, altså penger tilbake.

Se her, og print ut! Gi det til butikk, så skal du se at du får igjen pengene dine - for det har du KRAV på etter norsk lov! :)

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

Gjest liede
Skrevet

Forbrukere kan ved mangelfull vare velge mellom retting og omlevering (ny LIK vare).

Hvis retting eller omlevering er umulig, eller ikke blir foretatt, kan forbrukeren velge mellom prisavslag og heving (levere tilbake varen og få pengene igjen).

Spørsmålet er her hvilken betydning det har at du allerede har fått byttelapp. Butikken vil helt sikkert si at tilgodelappen regnes som omlevering, og i så fall kan du ikke kreve heving.

Jeg tviler sterkt på at det egentlig er riktig. Byttelapp er en "ekstratjeneste" butikkene tilbyr, og er egentlig ment til fordel for kjøperen. Her vil det dog være til skade for deg og det er _ulovlig_ å avtale _dårligere_ løsninger _enn det forbrukerkjøpsloven angir_.

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

Stå på krava!

:)

Skrevet

Har du kassalappen på den?

Da skal det egentlig ikke være så stort problem å få penger igjen.

Har ikke kassalappen. Jakken ble kjøpt i okt- 02 tror jeg, og egentlig tror jeg butikken har vært grei som har tatt inn jakken og sendt den til Bergans uten kvittering fra min side. Men hadde jo ikke regnet med at jeg ikke kom til å få igjen jakken...

Siden jakken er såpass gammel lurer jeg på om reklamasjonsretten er gått ut.

Men at butikken "holder" på pengene mine og krever at jeg bruker kreditten der, synes jeg ikke noe om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...