Gjest PandaMiranda Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Leste i Dagbladet idag om en kvinne som ble avvist fra fødestuen og sendt et annet sted - med bare tre minutter mellom riene. Sånt går da ikke an??? Er ikke selv gravid, men prøver å bearbeide angst for bl.a. det å føde, for å se om jeg skal våge meg på det å prøve å stifte familie. Men å lese om sånt hjelper ikke akkurat på fødselsangst... Jeg trodde liksom man skulle være mer eller mindre "garantert" å få en ordentlig og trygg hjelp som fødende i dette landet. Joda, jeg vet at det skjer feil selv på dette området - men ærlig talt, var ikke denne her litt vel drøy?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Det synes jeg definitivt er laaaangt over grensen. Skjønner ikke at det går an! Hvordan kan det ha seg at slikt ikke foregikk før helsereformen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1649436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PandaMiranda Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Det synes jeg definitivt er laaaangt over grensen. Skjønner ikke at det går an! Hvordan kan det ha seg at slikt ikke foregikk før helsereformen? Nei, si det... Føler at vi etter hvert lever i galskapens land - at enda vi burde ha råd til et ordentlig velferdssystem, så bare skjærer man ned overalt. Norge skal vel bli u-land igjen, tenker jeg... Men jeg håper i hvert fall de tar en skikkelig oppvask i forhold til det med fødeavdelingene, for hvis jeg skal våge å ta steget en dag og prøve å bli gravid, vil jeg i hvert fall føle at man blir godt tatt vare på i en sånn situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1649948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Nei, si det... Føler at vi etter hvert lever i galskapens land - at enda vi burde ha råd til et ordentlig velferdssystem, så bare skjærer man ned overalt. Norge skal vel bli u-land igjen, tenker jeg... Men jeg håper i hvert fall de tar en skikkelig oppvask i forhold til det med fødeavdelingene, for hvis jeg skal våge å ta steget en dag og prøve å bli gravid, vil jeg i hvert fall føle at man blir godt tatt vare på i en sånn situasjon. Skjønner deg godt. Jeg er så heldig at jeg bor på en forholdsvis liten plass, der det alltid er plass til en fødende på sykehuset! Det er ikke så mange år siden det ikke var noe problem for fødende i Oslo å komme til sykehuset heller. Merkelige ting som skjer, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1650141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krepsen34 Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hvis det ikke var for langt til neste sykehus så hadde jeg faktisk blitt glad for å bli sendt videre. Hva er alternativet? Skal man føde på gangen? Det er da ikke mulig å kaste ut en eller annen som ligger med 30 sekunder mellom riene eller noen som ligger med press rier. Er det fullt så er det ikke fødestuer, det er heller ikke bemanning og hvis det er bemanning så må du føde på gangen - uten sjanse til å få hjelpemidler. Synes faktisk det er veldig ansvarlig av sykehuset å henvise videre. Har selv født og ble sendt hjem med 1 minutt mellom riene, men kom fort tilbake.........jeg fikk siste fødestuen og er veldig glad for at jeg fikk god hjelp og medisinsk assistanse. Fødsel er fantastisk (og vondt) og jeg synes du skal konsentrere deg om de "gode historiene" kontra det motsatte. De fleste fødsler går kjempefint men det er jo nå en gang slik at det er de "værste fødslene" som tydeligvis blir den mest omtalte historien. Lykke til, det er det fineste og sterkeste jeg har vært med på som kvinne! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1651930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Det er vel bedre å komme til et annet sykehus, enn å måtte føde på korridoren, uten at det finnes en ledig jordmor til å hjelpe? Når sykehusene gjør dette, er det fordi det ville være uansvarlig å ta imot flere fødende enn man har kapasitet til. De fødende skal jo ikke bare være der, de skal også ha en jordmor og en fødestue. Ikke alle sykehus har barneavdeling, sånn at f.eks Ullevål har ansvar for å prioritere å ta imot kvinner som føder prematurt, eller der det er økt risiko. Da kan man ikke bare ta inn rubbel og bit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1651966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PandaMiranda Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hvis det ikke var for langt til neste sykehus så hadde jeg faktisk blitt glad for å bli sendt videre. Hva er alternativet? Skal man føde på gangen? Det er da ikke mulig å kaste ut en eller annen som ligger med 30 sekunder mellom riene eller noen som ligger med press rier. Er det fullt så er det ikke fødestuer, det er heller ikke bemanning og hvis det er bemanning så må du føde på gangen - uten sjanse til å få hjelpemidler. Synes faktisk det er veldig ansvarlig av sykehuset å henvise videre. Har selv født og ble sendt hjem med 1 minutt mellom riene, men kom fort tilbake.........jeg fikk siste fødestuen og er veldig glad for at jeg fikk god hjelp og medisinsk assistanse. Fødsel er fantastisk (og vondt) og jeg synes du skal konsentrere deg om de "gode historiene" kontra det motsatte. De fleste fødsler går kjempefint men det er jo nå en gang slik at det er de "værste fødslene" som tydeligvis blir den mest omtalte historien. Lykke til, det er det fineste og sterkeste jeg har vært med på som kvinne! Når det gjelder fødeavdelingene, så mener jeg de burde kunne planlegge bedre - for de vet jo hvor mange som er meldt dit. Selvsagt føder ikke alle på termin, men likevel burde de ha gode nok marginer til at de kan varsle kommende fødende når det ser ut til å "hope seg opp". Når det gjelder det å føde - jo, jeg tror du har et poeng i forhold til å konsentrere seg om de positive historiene. Har lest noen fødselshistorier på nettet, det er egentlig ganske nyttig. Faktisk bare det å lese om ulike erfaringer, både gode og mindre gode, er nyttig, kjenner jeg. Tror faktisk jeg trenger en del kunnskap på dette området. Men angst kan jo også være nokså irrasjonelt, så jeg må nok jobbe med dette med flere innfallsvinkler. Godt å høre at det kan oppleves som noe utrolig positivt. Håper jeg kommer dit en dag, også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1652175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Nei, si det... Føler at vi etter hvert lever i galskapens land - at enda vi burde ha råd til et ordentlig velferdssystem, så bare skjærer man ned overalt. Norge skal vel bli u-land igjen, tenker jeg... Men jeg håper i hvert fall de tar en skikkelig oppvask i forhold til det med fødeavdelingene, for hvis jeg skal våge å ta steget en dag og prøve å bli gravid, vil jeg i hvert fall føle at man blir godt tatt vare på i en sånn situasjon. Herregud, slike ting skjer _ekstremt_ sjelden! Og det er ikke mulig å garantere at slikt aldri skal skje. Nå må vi slutte å syte i dette landet og tenke litt over hvordan tilstanden er andre steder i verden. Som fødende blir vi tatt vare på etter alle kunstens regler, selv om det selvsagt kan skje ubehagelige ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1652199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PandaMiranda Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Herregud, slike ting skjer _ekstremt_ sjelden! Og det er ikke mulig å garantere at slikt aldri skal skje. Nå må vi slutte å syte i dette landet og tenke litt over hvordan tilstanden er andre steder i verden. Som fødende blir vi tatt vare på etter alle kunstens regler, selv om det selvsagt kan skje ubehagelige ting. Jeg tror det jeg reagerer mest på, er at det de siste årene har skjedd en stadig drøyere nedskjæring i kommuneøkonomien i Oslo. Det virker som om det ikke er grenser. Og når til og med fødeavdelingene blir utsatt, blir det litt voldsomt. Det verste med nedskjæringene er ikke alltid for den jevne mann i gata. Oftest er det de svakeste gruppene som blir rammet - som eldre, barnevernsklienter osv. Så når man snakker om syting og klaging, tilhører man kanskje ikke selv den gruppa som blir rammet og kjenner hvor skoen trykker. For enkelte sektorer her i Oslo er det faktisk krise. Viktige tilbud til svake grupper som virkelig trenger det, blir lagt ned. Forhåpentligvis skjer det en endring i årene framover, i år skal det ha kommet et tilskudd til kommuneøkonomien som liksom er et første trinn i opptrappingen. Tiden får vise... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1652227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg tror det jeg reagerer mest på, er at det de siste årene har skjedd en stadig drøyere nedskjæring i kommuneøkonomien i Oslo. Det virker som om det ikke er grenser. Og når til og med fødeavdelingene blir utsatt, blir det litt voldsomt. Det verste med nedskjæringene er ikke alltid for den jevne mann i gata. Oftest er det de svakeste gruppene som blir rammet - som eldre, barnevernsklienter osv. Så når man snakker om syting og klaging, tilhører man kanskje ikke selv den gruppa som blir rammet og kjenner hvor skoen trykker. For enkelte sektorer her i Oslo er det faktisk krise. Viktige tilbud til svake grupper som virkelig trenger det, blir lagt ned. Forhåpentligvis skjer det en endring i årene framover, i år skal det ha kommet et tilskudd til kommuneøkonomien som liksom er et første trinn i opptrappingen. Tiden får vise... Joda, det er mange oppgaver som gjenstår og mange tilbud som ikke er gode nok. Men for fødende kvinner har vi et godt tilbud her i landet. Man må ikke trekke slutninger ut fra en enkelt hendelse som definitivt _ikke_ er representativ. Gravide kvinner trenger absolutt ikke ha angst for å ikke bli behandlet på en forsvarlig og god måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1656161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PandaMiranda Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Joda, det er mange oppgaver som gjenstår og mange tilbud som ikke er gode nok. Men for fødende kvinner har vi et godt tilbud her i landet. Man må ikke trekke slutninger ut fra en enkelt hendelse som definitivt _ikke_ er representativ. Gravide kvinner trenger absolutt ikke ha angst for å ikke bli behandlet på en forsvarlig og god måte. Jeg håper du har rett. Jeg vil gjerne kjenne meg trygg hvis den dagen kommer. Men jeg synes det er bekymringsverdig at de la ned Aker fødeavdeling. Og hvis jeg ikke husker feil, tror jeg den artikkelen i Dagbladet sprang ut ifra det - at de som uttalte seg mente dette var ringvirkninger av den nedleggelsen. (er ikke så god på dette med linker og sånn, derfor har jeg ikke knyttet artikkelen til innlegget mitt.) Noen har foreslått å gjenopprette den, skal jo bli spennende å se om det skjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/221008-avvist-fra-f%C3%B8destuen/#findComment-1656207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.