Gå til innhold

Er den muslimske tro kvinnefientlig?

Anbefalte innlegg

Gjest agate16
Skrevet

F.eks. hvorfor kan ikke kvinner bli iman?

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• flisa

19

• keinstein

19

• petter smart

13

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Kvinner er mindre verdt enn menn, de er vel like over husdyr (eller var det under)?. De er menns eiendom. De er urene. De er ikke verdige til å bli imamer.

Gjest girasol
Skrevet

Kvinner er mindre verdt enn menn, de er vel like over husdyr (eller var det under)?. De er menns eiendom. De er urene. De er ikke verdige til å bli imamer.

Tull og tøys fra ende til annen.

Det er da vel virkelig ingen vits i å fyre oppunder uvitenhet rundt muslimer ved å skrive slike våsete og bastante oppfatninger?

Hilsen

petter smart
Skrevet

Det er da vel virkelig ingen vits i å fyre oppunder uvitenhet rundt muslimer ved å skrive slike våsete og bastante oppfatninger?

Hilsen

Dette er sannheten.

Eller kanskje du kan fortelle oss hva sannheten er?

Det er ingen hemmelighet at kvinner ikke står høyt i kurs innen islam.

Skrevet

På den måten den muslimske tro blir fortolket og utlevd i de aller fleste muslimske miljøer så kan man trygt og uten å generalisere si at ja - den er kvinnefientlig.

Gjest Prost-i-taklampa
Skrevet

Det er ikke mer enn 50 år siden at kvinnelige prester var ulovlig i Norge.

Mista nikket
Skrevet

Jeg har ikke så mye greie på islam, men 1.tanken var at de ligger etter i utviklingen. Det er vel ikke så veldig mange år siden det var motstand mot kvinnelige prester her i landet?

Gjest girasol
Skrevet

Dette er sannheten.

Eller kanskje du kan fortelle oss hva sannheten er?

Det er ingen hemmelighet at kvinner ikke står høyt i kurs innen islam.

Det har ingenting med å stå høyt i kurs å gjøre! Kvinners posisjon bestemmes av at de er annerledes enn menn, eller for å snu på det, at menns posisjon bestemmes av at de er annerledes enn kvinner. I følge Islam ligger kvinnens identitet og ære i å være kone og mor. Denne rollen har stor religiøs betydning, og uten den ville ikke mannen være noe som helst... Det fortelles mange historier i den muslimske verden om viktigheten av kvinnens religiøse rolle i hjemmet.

Jeg sier ikke at det er slik ting bør være i vår verden. Videre sier jeg ikke at jeg er enig i denne innordningen av kvinner og menn. Men det jeg sier er at skal man uttale seg om hvorvidt muslimsk tro er kvinnefiendlig, så bør man gjøre det på de rette premissene.

Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?

Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?

Hilsen

Skrevet

Ut fra hva som spesifikt står i Koranen er vel ikke Islam særskilt mer kvinnefiendtlig enn kristendommen.

Men de fortolkninger som er gjort av Koranen, tradisjoner i muslimske land m.m. har medført at Islam har blitt en ekstremt patriarkisk religion; hvor kvinner har få eller ingen rettigheter - og hvor mannen og familien har bestemmelses- og styringsrett over det meste en kvinne foretar seg i løpet av sitt liv.

Gjest girasol
Skrevet

Ut fra hva som spesifikt står i Koranen er vel ikke Islam særskilt mer kvinnefiendtlig enn kristendommen.

Men de fortolkninger som er gjort av Koranen, tradisjoner i muslimske land m.m. har medført at Islam har blitt en ekstremt patriarkisk religion; hvor kvinner har få eller ingen rettigheter - og hvor mannen og familien har bestemmelses- og styringsrett over det meste en kvinne foretar seg i løpet av sitt liv.

Enig i det meste av det du sier her. Men Koranen spesifiserer også at kvinner har e god del "rettigheter". Bl.a.har de med seg en inngiftesum år de går inn i ekteskapet som mannen ikke har noen som helst råderett over. Denne summen skal også kvinnen ha med seg ut igjen ved en eventuell skilsmisse. Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen.

Det som derimot skjer - og det er ikke religiløst betinget, men heller individorientert - eller i beste fall kulturellt betinget - er at mannen nekter kvinnen skilsmisse, nettopp pga.inngiftesummen...

Ja, det var jo bare et stakkarslig lite eksempel... ting er komplisert, slik jeg ser det...

M.v.h.

Skrevet

Det har ingenting med å stå høyt i kurs å gjøre! Kvinners posisjon bestemmes av at de er annerledes enn menn, eller for å snu på det, at menns posisjon bestemmes av at de er annerledes enn kvinner. I følge Islam ligger kvinnens identitet og ære i å være kone og mor. Denne rollen har stor religiøs betydning, og uten den ville ikke mannen være noe som helst... Det fortelles mange historier i den muslimske verden om viktigheten av kvinnens religiøse rolle i hjemmet.

Jeg sier ikke at det er slik ting bør være i vår verden. Videre sier jeg ikke at jeg er enig i denne innordningen av kvinner og menn. Men det jeg sier er at skal man uttale seg om hvorvidt muslimsk tro er kvinnefiendlig, så bør man gjøre det på de rette premissene.

Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?

Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?

Hilsen

Kvinnefiendlig var kanskje ikke rette ordet - men kvinneUNDERTRYKKENDE kan vi ihvertfall slå fast at islam er.

Og etter det du skriver om kvinnens viktige rolle i islam som kone og mor, kan vi jo også slå fast at kvinner som enten ikke er gift eller ikke er mor, er helt uten verdi for muslimene. De har altså ingen egenverdi som menneske.

Skrevet

Hilsen

hører du deg selv? :) Så om min identitet og ære er å gå på jobben hver dag - så er jeg ikke noen god muslim - eller kvinne for den saks skyld

#I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene?#

Ja på viktige ting for MENNESKEVERDET så bør kjønnsksillene viskes ut. Man vil uansett være gode mødre, fedre, hustruer, ektemenn - på lik linje.

Skrevet

Kristendommen er også kvinnefiendtlig - ingen har vel sagt noe annet - Derfor er det også viktig å skille Kirke og stat - så Kirken slipper innblanding når det gjelder kvinner og hoofile og sex før ekteskap etc. og staten slipper å mene stort om slike religiøse manneskapte måter å organisere folk og fe.

Skrevet

Enig i det meste av det du sier her. Men Koranen spesifiserer også at kvinner har e god del "rettigheter". Bl.a.har de med seg en inngiftesum år de går inn i ekteskapet som mannen ikke har noen som helst råderett over. Denne summen skal også kvinnen ha med seg ut igjen ved en eventuell skilsmisse. Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen.

Det som derimot skjer - og det er ikke religiløst betinget, men heller individorientert - eller i beste fall kulturellt betinget - er at mannen nekter kvinnen skilsmisse, nettopp pga.inngiftesummen...

Ja, det var jo bare et stakkarslig lite eksempel... ting er komplisert, slik jeg ser det...

M.v.h.

Så du sund det er frihet i å ikke FÅ LOV til å skille seg`?

Skrevet

Kvinnefiendlig var kanskje ikke rette ordet - men kvinneUNDERTRYKKENDE kan vi ihvertfall slå fast at islam er.

Og etter det du skriver om kvinnens viktige rolle i islam som kone og mor, kan vi jo også slå fast at kvinner som enten ikke er gift eller ikke er mor, er helt uten verdi for muslimene. De har altså ingen egenverdi som menneske.

helt enig med deg

Skrevet

Hilsen

Det er selvfølgelig våre egne verdier og våre egne referanser vi må og skal bruke når vi svarer på et slikt spørsmål.

Gjest girasol
Skrevet

"slå fast at kvinner som enten ikke er gift eller ikke er mor, er helt uten verdi for muslimene. De har altså ingen egenverdi som menneske."

Det er dine ord, ikke mine.

Jeg forsøkte også å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

M.v.h.

Gjest girasol
Skrevet

hører du deg selv? :) Så om min identitet og ære er å gå på jobben hver dag - så er jeg ikke noen god muslim - eller kvinne for den saks skyld

#I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene?#

Ja på viktige ting for MENNESKEVERDET så bør kjønnsksillene viskes ut. Man vil uansett være gode mødre, fedre, hustruer, ektemenn - på lik linje.

Som jeg sa i et innlegg over her:

Jeg forsøkte å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

Hvis muslimske religiøse kvinner ønsker å leve i den innordning Koranen gir, hvem er da vi til å påstå at de undetrykkes? Synes du det er riktig da?

Og nå snakker jeg ikke om all den kulturelle praksis som finnes i mange land og garantert i mange muslimske hjem, men om at vi ikke nødvendigvis har rett til å uttale oss om ting vi generellt bare synser om...

M.v.h.

Gjest girasol
Skrevet

Så du sund det er frihet i å ikke FÅ LOV til å skille seg`?

Neimen du da, hvorfor må du kverrulere med meg da? :-)

Jeg sier jo at mannen kan - enten fordi det er individuellt betinget, eller kulturellt, altså ikke religiøst, stoppe kvinnen fra å skille seg fra ham.

Det er egentlig ikke islam! Det er det jeg vil fram til...

Gjest agate16
Skrevet

Hilsen

Leser ofte at muslimske menn er overrepresentert når det gjelder voldtekter og mishandling av kvinner, også her til lands.

Er blitt veldig skeptisk til innvandrere fra muslimske land jeg, og her jeg bor florerer det ev dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...