Gå til innhold

Er den muslimske tro kvinnefientlig?

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Det er selvfølgelig våre egne verdier og våre egne referanser vi må og skal bruke når vi svarer på et slikt spørsmål.

Mener du det?

Jøss... Også vi som lever i et land med 4 1/2 million msk... - vi som har en annen oppfatning av tid, så vel som kultur og religion...

Er ikke det litt arrogant? :-)

Bare spør altså... - sier ikke dette for å være bedrevitende sjøl, men jeg blir oppriktig nysjerrig på hvorfor og hvordan og med hvilken rett vi kan bedømme adres liv kun med egne referanserammer til grunn...?

M.v.h.

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• flisa

19

• keinstein

19

• petter smart

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som jeg sa i et innlegg over her:

Jeg forsøkte å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

Hvis muslimske religiøse kvinner ønsker å leve i den innordning Koranen gir, hvem er da vi til å påstå at de undetrykkes? Synes du det er riktig da?

Og nå snakker jeg ikke om all den kulturelle praksis som finnes i mange land og garantert i mange muslimske hjem, men om at vi ikke nødvendigvis har rett til å uttale oss om ting vi generellt bare synser om...

M.v.h.

Nei – jeg ønsker ikke å forså religionen, for den er skapt av mennesker – MENN som for noen hundre år siden måtte finne på måter å holde orden i flokken – kvinner, husdyr, barn og treller. På den måten kom de unna med å være mannsjåvinister – i Herrens navn og med kirkens velsignelse – en kirke de SELV har skapt, og ut fra bøker de selv har skrevet.

Å holde orden på et samfunn i dag, kalles politikk og demokrati og frihet. Noe annet vil jeg ikke forstå.

Gjest girasol
Skrevet

hører du deg selv? :) Så om min identitet og ære er å gå på jobben hver dag - så er jeg ikke noen god muslim - eller kvinne for den saks skyld

#I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene?#

Ja på viktige ting for MENNESKEVERDET så bør kjønnsksillene viskes ut. Man vil uansett være gode mødre, fedre, hustruer, ektemenn - på lik linje.

"om min identitet og ære er å gå på jobben hver dag - så er jeg ikke noen god muslim - eller kvinne"

Er du, eller har lyst til å bli, muslim du da? :-)

M.v.h.

Skrevet

"slå fast at kvinner som enten ikke er gift eller ikke er mor, er helt uten verdi for muslimene. De har altså ingen egenverdi som menneske."

Det er dine ord, ikke mine.

Jeg forsøkte også å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

M.v.h.

Jo vi bør fordømme Islam - men ikke folka som lever i dets lenker - det er forskjellen.

Gjest girasol
Skrevet

Nei – jeg ønsker ikke å forså religionen, for den er skapt av mennesker – MENN som for noen hundre år siden måtte finne på måter å holde orden i flokken – kvinner, husdyr, barn og treller. På den måten kom de unna med å være mannsjåvinister – i Herrens navn og med kirkens velsignelse – en kirke de SELV har skapt, og ut fra bøker de selv har skrevet.

Å holde orden på et samfunn i dag, kalles politikk og demokrati og frihet. Noe annet vil jeg ikke forstå.

OK ;-)

Men da blir du kanskje ikke uteriksminister i Bagdad du heller da ;-)

M.v.h.

Skrevet

Mener du det?

Jøss... Også vi som lever i et land med 4 1/2 million msk... - vi som har en annen oppfatning av tid, så vel som kultur og religion...

Bare spør altså... - sier ikke dette for å være bedrevitende sjøl, men jeg blir oppriktig nysjerrig på hvorfor og hvordan og med hvilken rett vi kan bedømme adres liv kun med egne referanserammer til grunn...?

M.v.h.

Ellers blir man tannlause veklinger - nyttige idioter for mørkemenn og tror vi er snille.

Den frihetene for begge kjønn vi har oppnådd i Norge - den bør vi kjempe for -

Skrevet

"om min identitet og ære er å gå på jobben hver dag - så er jeg ikke noen god muslim - eller kvinne"

Er du, eller har lyst til å bli, muslim du da? :-)

M.v.h.

Nei - men likevel skjønner du dem som vil? - de har ikke noe valg -som vi har - det er hele forskjellen.

Skrevet

OK ;-)

Men da blir du kanskje ikke uteriksminister i Bagdad du heller da ;-)

M.v.h.

hva var det for et svar?

Skrevet

Mener du det?

M.v.h.

Nå er jeg usikker på hva du mener?

I Norge har vi et sett med verdier og en kultur som er utviklet gjennom alle år.

Dette er verdier som våre forfedre har kjempet og gitt livet for.

Og det er disse verdier som våre lover og regler er basert på.

Selvfølgelig er det da disse verdier vi skal legge til grunn når vi ytrer vår mening om dette.

Hvis jeg skal tolke deg rett (men det er mulig at jeg ikke gjør det?), så mener du at vi også skal legge andre kulturers verdier til grunn når vi svarer på slikt?

Hvorfor skal vi da ikke f.eks legge nazisters verdier også til grunn?`Eller andre ekstremisters syn på verdier?

Hvis vi ikke skal legge våre egne referanseverdier til grunn, hvor mener du da vi skal sette grensen?

Gjest girasol
Skrevet

Ellers blir man tannlause veklinger - nyttige idioter for mørkemenn og tror vi er snille.

Den frihetene for begge kjønn vi har oppnådd i Norge - den bør vi kjempe for -

"Den frihetene for begge kjønn vi har oppnådd i Norge - den bør vi kjempe for"

Amen til det!

Men jeg ser ikke poenget ditt...

Har jeg på noe tidspunkt sagt at jeg ønsker meg en muslimsk tilnærming til vår norske hverdag?

M.v.h.

mil1365380270
Skrevet

Enig i det meste av det du sier her. Men Koranen spesifiserer også at kvinner har e god del "rettigheter". Bl.a.har de med seg en inngiftesum år de går inn i ekteskapet som mannen ikke har noen som helst råderett over. Denne summen skal også kvinnen ha med seg ut igjen ved en eventuell skilsmisse. Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen.

Det som derimot skjer - og det er ikke religiløst betinget, men heller individorientert - eller i beste fall kulturellt betinget - er at mannen nekter kvinnen skilsmisse, nettopp pga.inngiftesummen...

Ja, det var jo bare et stakkarslig lite eksempel... ting er komplisert, slik jeg ser det...

M.v.h.

"Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen. "

Har forstått det litt annerledes enn deg. Summen trenger ikke være stor, den kan godt bestå av noen duker og sengetøy.

Mannens jobb er å tjene penger til forbruk og eiendeler resten av livet. Alt ervervet har han full råderett over for all fremtid. Ved skilsmisse kan han dog velge å gi en del til kvinnen.

I praksis har kvinnen som regel ingen mulighet til å skille seg av økonomiske grunner. De som blir kastet ut, havner hos foreldre eller en bror. Som forøvrig ofte har det trangt nok fra før av, i tillegg er de ikke spesielt interessert i å få nærkontakt med skammen skilsmissen medfører for kvinnen og hennes familie.

Godt mulig jeg har misforstått, men mener å ha lest at kvinner har like stor rett til å skille seg som menn???? :-)

Skrevet

"Den frihetene for begge kjønn vi har oppnådd i Norge - den bør vi kjempe for"

Amen til det!

Men jeg ser ikke poenget ditt...

Har jeg på noe tidspunkt sagt at jeg ønsker meg en muslimsk tilnærming til vår norske hverdag?

M.v.h.

Nei -men du "forstår" så veldig :)

Skrevet

Det har ingenting med å stå høyt i kurs å gjøre! Kvinners posisjon bestemmes av at de er annerledes enn menn, eller for å snu på det, at menns posisjon bestemmes av at de er annerledes enn kvinner. I følge Islam ligger kvinnens identitet og ære i å være kone og mor. Denne rollen har stor religiøs betydning, og uten den ville ikke mannen være noe som helst... Det fortelles mange historier i den muslimske verden om viktigheten av kvinnens religiøse rolle i hjemmet.

Jeg sier ikke at det er slik ting bør være i vår verden. Videre sier jeg ikke at jeg er enig i denne innordningen av kvinner og menn. Men det jeg sier er at skal man uttale seg om hvorvidt muslimsk tro er kvinnefiendlig, så bør man gjøre det på de rette premissene.

Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?

Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?

Hilsen

"Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?"

Kvinnefientlig i den betydning at menn har frihet til å gjøre som de vil, mens kvinner ikke har det. Enkelt og greit.

"..........................................."

Skrevet

I Norge har vi et sett med verdier og en kultur som er utviklet gjennom alle år.

Selvfølgelig er det da disse verdier vi skal legge til grunn når vi ytrer vår mening om dette.

Hvis jeg skal tolke deg rett (men det er mulig at jeg ikke gjør det?), så mener du at vi også skal legge andre kulturers verdier til grunn når vi svarer på slikt?

Hvorfor skal vi da ikke f.eks legge nazisters verdier også til grunn?`Eller andre ekstremisters syn på verdier?

Hvis vi ikke skal legge våre egne referanseverdier til grunn, hvor mener du da vi skal sette grensen?

Et godt eksempel på grunnverdier er ordet "respekt".

Respekt i Pakistan er noe helt annet enn respekt i Norge.

F eks vil en mannlig kvinnemishandler få respekt i Pakistansk kultur (han har kontroll på sine kvinner), mens han vil bli foraktet i norsk. Kontroll på kvinner er ikke en verdifull egenskap i Norge.

Skrevet

Mener du det?

M.v.h.

"Jøss... Også vi som lever i et land med 4 1/2 million msk... - vi som har en annen oppfatning av tid, så vel som kultur og religion..."

Uhm...de verdiene og levesettene det er snakk om er da ikke bare norske. Det gjelder stort sett hele den vestlige verden. Og uansett norske eller europeiske - så lenge man kommer til et land, så har man ganske enkelt å innrette seg etter levesettene i det landet. Det er overhodet ikke arrogant, på noen måte, å kreve dette.

"........................................."

Skrevet

F eks vil en mannlig kvinnemishandler få respekt i Pakistansk kultur (han har kontroll på sine kvinner), mens han vil bli foraktet i norsk. Kontroll på kvinner er ikke en verdifull egenskap i Norge.

"F eks vil en mannlig kvinnemishandler få respekt i Pakistansk kultur (han har kontroll på sine kvinner), mens han vil bli foraktet i norsk. Kontroll på kvinner er ikke en verdifull egenskap i Norge."

Der har du jo litt av kjernen i kulturforskjellene. En pakistansk mann får status hvis kona og døtrene hannes er svære flodhester - det gir inntrykk av at han har mange penger, og at familien har råd til å spise seg fete. I europeisk sammenheng er en sånn type "status" noe som ligger et par hundre år tilbake i tiden, for det meste.

"..........................................."

Gjest girasol
Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg - og andre - som forsvarer våre norske verdier med nebb og klør - klart det, noe annet ville være svært dumt - for ikke så snakke om ignorant - fra min side!!

Det jeg derimot kjenner jeg blir provosert av, er når nordmenn og folk fra USA og andre, ser hele verden utelukkende ut fra sitt eget ståsted, kritiserer og harslererer over andre kulturer og deres måte å innrede tilværelsen sin på.

Jeg mener vi har ingen rett til det...

Vi har et sett med verdier og normer som har tradisjon i vårt land og i vår del av verden. Disse ønsker vi å verne om. Hvor vanskelig er det da å innse at de tradisjonene som vernes om i andre deler av verden er viktige for dem det anngår? Bør vi ikke respektere dem - kulturer, religioner, levesett. normer osv. så lenge vi krever at de skal respektere våre?

Jeg tror ikke vi skal være så arrogante at vi ikke kan tørre å løfte litt på sløret - både det vi sjøl har drappert rundt oss, og det som andre har rundt seg - og se hva som skjuler seg under alt det fremmede som vi er så engstelige for...

M.v.h.

Skrevet

"Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen. "

Har forstått det litt annerledes enn deg. Summen trenger ikke være stor, den kan godt bestå av noen duker og sengetøy.

Mannens jobb er å tjene penger til forbruk og eiendeler resten av livet. Alt ervervet har han full råderett over for all fremtid. Ved skilsmisse kan han dog velge å gi en del til kvinnen.

I praksis har kvinnen som regel ingen mulighet til å skille seg av økonomiske grunner. De som blir kastet ut, havner hos foreldre eller en bror. Som forøvrig ofte har det trangt nok fra før av, i tillegg er de ikke spesielt interessert i å få nærkontakt med skammen skilsmissen medfører for kvinnen og hennes familie.

Godt mulig jeg har misforstått, men mener å ha lest at kvinner har like stor rett til å skille seg som menn???? :-)

Om jeg erindrer rett, må mannen gi sitt samtykke til skilsmisse om kvinnen ønsker å skille seg.

Men ikke omvendt.

Gjest girasol
Skrevet

Ja, jeg også har forstått det slik at kvinner har like stor rett til å skille seg som menn. Men mannen kan i mange tilfeller nekte kona å ta ut skilsmisse... av ulike grunner.

M.v.h.

Skrevet

Til og med selve ordet respekt betyr noe annet - som favn la ut en link til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...