Gå til innhold

Er den muslimske tro kvinnefientlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"F eks vil en mannlig kvinnemishandler få respekt i Pakistansk kultur (han har kontroll på sine kvinner), mens han vil bli foraktet i norsk. Kontroll på kvinner er ikke en verdifull egenskap i Norge."

Der har du jo litt av kjernen i kulturforskjellene. En pakistansk mann får status hvis kona og døtrene hannes er svære flodhester - det gir inntrykk av at han har mange penger, og at familien har råd til å spise seg fete. I europeisk sammenheng er en sånn type "status" noe som ligger et par hundre år tilbake i tiden, for det meste.

"..........................................."

tror gubben min må leve med sånn respekt da.....:D

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• flisa

19

• keinstein

19

• petter smart

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg også har forstått det slik at kvinner har like stor rett til å skille seg som menn. Men mannen kan i mange tilfeller nekte kona å ta ut skilsmisse... av ulike grunner.

M.v.h.

*ler* da er det jo ikke frihet for kvinner da!

Gjest girasol
Skrevet

"Jøss... Også vi som lever i et land med 4 1/2 million msk... - vi som har en annen oppfatning av tid, så vel som kultur og religion..."

Uhm...de verdiene og levesettene det er snakk om er da ikke bare norske. Det gjelder stort sett hele den vestlige verden. Og uansett norske eller europeiske - så lenge man kommer til et land, så har man ganske enkelt å innrette seg etter levesettene i det landet. Det er overhodet ikke arrogant, på noen måte, å kreve dette.

"........................................."

"så lenge man kommer til et land, så har man ganske enkelt å innrette seg etter levesettene i det landet. Det er overhodet ikke arrogant, på noen måte, å kreve dette."

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, og jeg har ikke påstått noe annet i denne tråden :-)

Det er uttalelser om muslimsk religion og tradisjon som utspiller seg i muslimske land, jeg er noe skeptisk til ;-)

M.v.h.

Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg - og andre - som forsvarer våre norske verdier med nebb og klør - klart det, noe annet ville være svært dumt - for ikke så snakke om ignorant - fra min side!!

Det jeg derimot kjenner jeg blir provosert av, er når nordmenn og folk fra USA og andre, ser hele verden utelukkende ut fra sitt eget ståsted, kritiserer og harslererer over andre kulturer og deres måte å innrede tilværelsen sin på.

Jeg mener vi har ingen rett til det...

Vi har et sett med verdier og normer som har tradisjon i vårt land og i vår del av verden. Disse ønsker vi å verne om. Hvor vanskelig er det da å innse at de tradisjonene som vernes om i andre deler av verden er viktige for dem det anngår? Bør vi ikke respektere dem - kulturer, religioner, levesett. normer osv. så lenge vi krever at de skal respektere våre?

Jeg tror ikke vi skal være så arrogante at vi ikke kan tørre å løfte litt på sløret - både det vi sjøl har drappert rundt oss, og det som andre har rundt seg - og se hva som skjuler seg under alt det fremmede som vi er så engstelige for...

M.v.h.

Her er det i hovedsak snakk om to kulturer: Den vestlige og det "islamske" (midtøsten, asia etc.) Det er en grov inndeling, men helt relevant. Når den ene av disse er bygget på ikke-demokratiske styresett, og moralske og menneskelige verdier som mesteparten av den andre gikk bort fra for flere hundre år siden, så er det selvfølgelig hverken arrogant eller feil å kritisere den første. Og da snakker jeg selvfølgelig om relevant kritikk av elementer som bryter med grunnleggende menneskerettigheter - ikke detaljer.

".........................................."

mil1365380270
Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg - og andre - som forsvarer våre norske verdier med nebb og klør - klart det, noe annet ville være svært dumt - for ikke så snakke om ignorant - fra min side!!

Det jeg derimot kjenner jeg blir provosert av, er når nordmenn og folk fra USA og andre, ser hele verden utelukkende ut fra sitt eget ståsted, kritiserer og harslererer over andre kulturer og deres måte å innrede tilværelsen sin på.

Vi har et sett med verdier og normer som har tradisjon i vårt land og i vår del av verden. Disse ønsker vi å verne om. Hvor vanskelig er det da å innse at de tradisjonene som vernes om i andre deler av verden er viktige for dem det anngår? Bør vi ikke respektere dem - kulturer, religioner, levesett. normer osv. så lenge vi krever at de skal respektere våre?

Jeg tror ikke vi skal være så arrogante at vi ikke kan tørre å løfte litt på sløret - både det vi sjøl har drappert rundt oss, og det som andre har rundt seg - og se hva som skjuler seg under alt det fremmede som vi er så engstelige for...

M.v.h.

Vet du hva - jeg tror ikke fremmedfrykt er saken lenger. Folk begynner å bli rimelig opplyste. Og veldig lei av å bli stigmatisert med "rasisme". Det biter ikke lenger, for de vet de stort sett er snille og tolerante, de gidder ikke tie stille om det de ikke liker lenger.

Det kan fare helt galt av sted, de som virkelig er rasister får vann på mølla og støtte. Men det måtte komme.

Skrevet

"så lenge man kommer til et land, så har man ganske enkelt å innrette seg etter levesettene i det landet. Det er overhodet ikke arrogant, på noen måte, å kreve dette."

Dette er jeg selvfølgelig helt enig i, og jeg har ikke påstått noe annet i denne tråden :-)

Det er uttalelser om muslimsk religion og tradisjon som utspiller seg i muslimske land, jeg er noe skeptisk til ;-)

M.v.h.

"Det er uttalelser om muslimsk religion og tradisjon som utspiller seg i muslimske land, jeg er noe skeptisk til ;-)"

Joda - jeg skjønner hvor du vil, men det blir ikke helt riktig i denne sammenhengen. En muslimsk kultur som er avhengig av diktatorstyrer, prestestyrer med jihad og fatwa som grunnsteiner, som bryter med alle menneskerettigheter, er ikke noe vi trenger å respektere.

Gjest girasol
Skrevet

*ler* da er det jo ikke frihet for kvinner da!

Jeg har heller ikke påstått at kvinner har mye frihet i islamsk tradsisjon...

Skrevet

Vet du hva - jeg tror ikke fremmedfrykt er saken lenger. Folk begynner å bli rimelig opplyste. Og veldig lei av å bli stigmatisert med "rasisme". Det biter ikke lenger, for de vet de stort sett er snille og tolerante, de gidder ikke tie stille om det de ikke liker lenger.

Det kan fare helt galt av sted, de som virkelig er rasister får vann på mølla og støtte. Men det måtte komme.

Enig med deg der - å skylde på fremmedfrykt begynner å bli ganske så utvannet.

".............................................."

mil1365380270
Skrevet

Om jeg erindrer rett, må mannen gi sitt samtykke til skilsmisse om kvinnen ønsker å skille seg.

Men ikke omvendt.

Ok. Tror det er sånn at mannen også må ha tillatelse fra noen. Trodde det samme gjaldt for kvinner, at det ikke skal være fritt frem for husbonden. I teorien.

Skrevet

"Mannen får inngen tilsvarende stor giftekasse av sie foreldre, og ofte lider han mere økonomisk tap ved en skilsmisse enn kvinnen. "

Har forstått det litt annerledes enn deg. Summen trenger ikke være stor, den kan godt bestå av noen duker og sengetøy.

Mannens jobb er å tjene penger til forbruk og eiendeler resten av livet. Alt ervervet har han full råderett over for all fremtid. Ved skilsmisse kan han dog velge å gi en del til kvinnen.

I praksis har kvinnen som regel ingen mulighet til å skille seg av økonomiske grunner. De som blir kastet ut, havner hos foreldre eller en bror. Som forøvrig ofte har det trangt nok fra før av, i tillegg er de ikke spesielt interessert i å få nærkontakt med skammen skilsmissen medfører for kvinnen og hennes familie.

Godt mulig jeg har misforstått, men mener å ha lest at kvinner har like stor rett til å skille seg som menn???? :-)

Du har en religiøs rett til det, men ikke en kulurell rett til det - og dette er helt avhengig av hvordan man velger å tolke koranen.

Akkurat som med Mohammed tegningene. Det står intet i koranen om at det ikke er lov å avbilde Mohammed, men likevel går imamer ut og krever død og fordervelse over de som gjør det (i hvert fall på en for dem krenkende måte).

Det "latterlige" er at det imamene da gjør strider helt mot hva koranen og Mohammed står for.

Men slike brister i logikken synes ikke å påvirke hverken imamene eller deres tilhengere......

Skrevet

tror gubben min må leve med sånn respekt da.....:D

Heh-heh :-)

"....................................."

Skrevet

Nei -men du "forstår" så veldig :)

Å forstå er bra - det mangler de aller fleste (her og andre steder) som skriker og hyler. Men man trenger ikke akseptere eller respektere alt man forstår.

"................................................"

Skrevet

Som jeg sa i et innlegg over her:

Jeg forsøkte å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

Hvis muslimske religiøse kvinner ønsker å leve i den innordning Koranen gir, hvem er da vi til å påstå at de undetrykkes? Synes du det er riktig da?

Og nå snakker jeg ikke om all den kulturelle praksis som finnes i mange land og garantert i mange muslimske hjem, men om at vi ikke nødvendigvis har rett til å uttale oss om ting vi generellt bare synser om...

M.v.h.

"Hvis muslimske religiøse kvinner ønsker å leve i den innordning Koranen gir, hvem er da vi til å påstå at de undetrykkes? Synes du det er riktig da?"

Men herregud da, nå må du se litt på hva du sier her. De som lever i en slik kultur, blir født inn i det, og har ikke noe valg. De tviholder også på verdiene, fordi de vet at de blir drept eller utstøtt hvis de protesterer - de tviholder ikke på verdiene fordi de heller vil ha det slik enn annerledes.

"............................................"

petter smart
Skrevet

Jeg har ikke så mye greie på islam, men 1.tanken var at de ligger etter i utviklingen. Det er vel ikke så veldig mange år siden det var motstand mot kvinnelige prester her i landet?

Det er vel fortsatt de som er mot kvinnelige prester, og i alle fall kvinnelige biskoper.

Men de er i mindretall. De har verken folkelig eller politisk støtte.

Islam ligger nok en del etter og da må vi stille krav til dem, ikke tillate hva som helst.

Skrevet

M.v.h.

Da forstår jeg hva du mener, og er delvis enig i det.

Dog er det visse grunnleggende menneskerettigheter man ikke kommer bort fra når man skal vurdere andre kulturers verdier i eget land.

Men ingen kan kreve eller forvente respekt fra meg for hvordan de velger å leve sitt liv i eget land.

Men de kan forvente at jeg respekterer deres rett til å leve slik (du ser forskjellen?).

Det samme gjelder for religion. Ingen kan kreve eller forvente av meg at jeg respekterer deres religion og deres utlevelse av den.

Men de kan forvente at jeg respekterer deres rett til å leve etter denne religionen - i sitt eget land.

Med den begrensingen som de grunnleggende menneskerettighetene setter selvfølgelig.

petter smart
Skrevet

Det er ikke mer enn 50 år siden at kvinnelige prester var ulovlig i Norge.

Og derfor er det greit at muslimer undertrykker kvinner?

Gjest girasol
Skrevet

"Det er uttalelser om muslimsk religion og tradisjon som utspiller seg i muslimske land, jeg er noe skeptisk til ;-)"

Joda - jeg skjønner hvor du vil, men det blir ikke helt riktig i denne sammenhengen. En muslimsk kultur som er avhengig av diktatorstyrer, prestestyrer med jihad og fatwa som grunnsteiner, som bryter med alle menneskerettigheter, er ikke noe vi trenger å respektere.

Nei, vi trenger ikke å hverken respektere eller være enige i undertrykkende og diktatoriske styresett.

Men synes du ikke at vi til tider har en tendens til å "sette opp et gjerde mellom oss og "de andre"" der vi er de gode og de er de onde...?

Det er i den meningen jeg hevder vi kan være arrogante til tider...

M.v.h.

Gjest girasol
Skrevet

Du har en religiøs rett til det, men ikke en kulurell rett til det - og dette er helt avhengig av hvordan man velger å tolke koranen.

Akkurat som med Mohammed tegningene. Det står intet i koranen om at det ikke er lov å avbilde Mohammed, men likevel går imamer ut og krever død og fordervelse over de som gjør det (i hvert fall på en for dem krenkende måte).

Det "latterlige" er at det imamene da gjør strider helt mot hva koranen og Mohammed står for.

Men slike brister i logikken synes ikke å påvirke hverken imamene eller deres tilhengere......

På dette punktet må jeg si jeg er helt enig med deg. Og det er et levende bevis på den kulturelle motsetningen som til tider krysser den religiøse hensiktens vei.

M.v.h.

Skrevet

Nei, vi trenger ikke å hverken respektere eller være enige i undertrykkende og diktatoriske styresett.

Men synes du ikke at vi til tider har en tendens til å "sette opp et gjerde mellom oss og "de andre"" der vi er de gode og de er de onde...?

Det er i den meningen jeg hevder vi kan være arrogante til tider...

M.v.h.

"Men synes du ikke at vi til tider har en tendens til å "sette opp et gjerde mellom oss og "de andre"" der vi er de gode og de er de onde...?"

Joda. Som f.eks i muhammed-saken - og det er jaggu ikke rart at vi setter opp ett "gjerde" der. Når det er ting som strider, ikke bare mot våre verdisett, men grunnleggende prinsipper for menneskeverd og menneskerettigheter, så er det naturlig å bygge gjerde.

".........................................."

petter smart
Skrevet

M.v.h.

Vi har både rett og plikt til å protestere mot overgrep. Både menn og kvinner har visse menneskerettigheter. I muslimske miljøer blir spesielt kvinner fratatt mange av disse rettighetene.

Vi bør ikke respektere ukultur, der kvinner ikke får gå utendørs alene, ikke får kjøre bil, ikke får jobbe, der mannen kan slå henne om han vil osv osv.

Vi kan ikke respektere en ukultur der kvinner anses som mindre verdt enn mannen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...