Gå til innhold

Er den muslimske tro kvinnefientlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har ingenting med å stå høyt i kurs å gjøre! Kvinners posisjon bestemmes av at de er annerledes enn menn, eller for å snu på det, at menns posisjon bestemmes av at de er annerledes enn kvinner. I følge Islam ligger kvinnens identitet og ære i å være kone og mor. Denne rollen har stor religiøs betydning, og uten den ville ikke mannen være noe som helst... Det fortelles mange historier i den muslimske verden om viktigheten av kvinnens religiøse rolle i hjemmet.

Jeg sier ikke at det er slik ting bør være i vår verden. Videre sier jeg ikke at jeg er enig i denne innordningen av kvinner og menn. Men det jeg sier er at skal man uttale seg om hvorvidt muslimsk tro er kvinnefiendlig, så bør man gjøre det på de rette premissene.

Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?

Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?

Hilsen

"Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?"

Spørsmål:

To kvinner blir slått gjentatte ganger uprovosert, den ene har etnisk norsk mann med norsk darbantbyoppvekst fra Tveita, den andre en arabisk mann med muslimsk kultur og oppvekst fra lndsbygda i Pakistan. Alle bor i Norge.

Hvilken av disse to menn skal ha strengest straff, og hvorfor?

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• flisa

19

• keinstein

19

• petter smart

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest girasol
Skrevet

"Kvinnefiendlig i forhold til den gjengse muslimske oppfatning? Eller vår vestlige?"

Spørsmål:

To kvinner blir slått gjentatte ganger uprovosert, den ene har etnisk norsk mann med norsk darbantbyoppvekst fra Tveita, den andre en arabisk mann med muslimsk kultur og oppvekst fra lndsbygda i Pakistan. Alle bor i Norge.

Hvilken av disse to menn skal ha strengest straff, og hvorfor?

Jeg skjønner at du og andre ser behovet for å sette mine meninger på prøve ;-)

Det eneste jeg har sagt nedigjennom tråden her er at vi i vesten er så innmari flinke til å sette oss opp på hesten og være herolder for den vestlige sak, som alltid foregår på VÅRE premisser!...

Jeg har da vel aldri noe sted her sagt at jeg betviler vestens holdning til - og straff av - vold - være seg mot en norsk kvinne eller en muslimsk kvinne. Hva tror du om meg?

Det er de bastante påstandenene som slenges ut om at islam per def.er kvinnefiendlig som jeg setter spørsmålstegn ved.

Hilsen

Skrevet

"Kvinnefiendlig i forhold til hva? I forhold til oss vestlige som til dels har utvasket alle skiller mellom kjønnene? Eller fiendlig i forhold til islamsk praksis, skikk og religiøsitet?"

Kvinnefientlig i den betydning at menn har frihet til å gjøre som de vil, mens kvinner ikke har det. Enkelt og greit.

"..........................................."

"Kvinnefientlig i den betydning at menn har frihet til å gjøre som de vil, mens kvinner ikke har det. Enkelt og greit."

Et eksempel: i et arabisk land var jeg vitne til at to voksne kvinner ikke fikk lov av mennene å se på TV. Jeg spør hvorfor, og får ikke svar. Men til slutt: "Vantro forstår ikke slikt".

Siden det har jeg lurt på hva årsaken er, som vantro ikke forstår.

At vantro ikke blir bedt i muslimske bryllup kan visst heller ikke vantro forstå.

Senere fant jeg ut at det er bedre å kalle seg kristen i stedet, da er det lettere å bli akseptert. En himmelvid forskjell faktisk.

Skrevet

Det eneste jeg har sagt nedigjennom tråden her er at vi i vesten er så innmari flinke til å sette oss opp på hesten og være herolder for den vestlige sak, som alltid foregår på VÅRE premisser!...

Jeg har da vel aldri noe sted her sagt at jeg betviler vestens holdning til - og straff av - vold - være seg mot en norsk kvinne eller en muslimsk kvinne. Hva tror du om meg?

Det er de bastante påstandenene som slenges ut om at islam per def.er kvinnefiendlig som jeg setter spørsmålstegn ved.

Hilsen

"Det er de bastante påstandenene som slenges ut om at islam per def.er kvinnefiendlig som jeg setter spørsmålstegn ved."

Islam som religion er ikke det samme som muslimsk kultur, og hva muslimer faktisk sier og gjør. Der ligger problemet: nesten alle sitter med nesa i koranen og sharia, mens kvinner -faktisk- blir mishandlet og undertrykket. Det er bare koransistatene som kommer til orde. Kvinnene er tause mens blåmerker, bruddskader, omskjærte kvinner, forbrente kvinnelik og fengsler/krisesentre fulle av uskyldige kvinner taler sitt tause språk.

Så kommer bare pjattet om at "bibelen er like ille" "norske menn er like ille" "for 200 år siden var Norge like ille" "vikingene var like ille".

Gjest liede
Skrevet

"slå fast at kvinner som enten ikke er gift eller ikke er mor, er helt uten verdi for muslimene. De har altså ingen egenverdi som menneske."

Det er dine ord, ikke mine.

Jeg forsøkte også å si at jeg ikke nødvendigvis er enig i de forklaringene jeg gir, men at det er en altfor lettvint løsning for oss vestlige, moderne mennesker å gå opp på fjellet og titte ned på muslimene og bedømme og fordømme, i lys av vår egen hverdag og våre egne oppfantinger og innordninger.

Det å PRØVE å forstå andre religioner og kulturer er ihvertfal et skritt i retning av fredsmekling, ikke mot.

M.v.h.

Kulturrelativisme heter det. Det er logisk feil å måle en annen kultur med egen kulturs målestokk.

I sin rene form innebærer holdningen en total ansvarsfraskrivelse fra vold/krig/mishandling/undertrykking i andre kulturer. "Kanskje de vil ha det sånn...Det vet ikke vi."

Litt kulturrelativisme er likevel bra og viktig å ha. Skremmende hvor mange her som er helt ukjent med dette!

Gjest girasol
Skrevet

"Det er de bastante påstandenene som slenges ut om at islam per def.er kvinnefiendlig som jeg setter spørsmålstegn ved."

Islam som religion er ikke det samme som muslimsk kultur, og hva muslimer faktisk sier og gjør. Der ligger problemet: nesten alle sitter med nesa i koranen og sharia, mens kvinner -faktisk- blir mishandlet og undertrykket. Det er bare koransistatene som kommer til orde. Kvinnene er tause mens blåmerker, bruddskader, omskjærte kvinner, forbrente kvinnelik og fengsler/krisesentre fulle av uskyldige kvinner taler sitt tause språk.

Så kommer bare pjattet om at "bibelen er like ille" "norske menn er like ille" "for 200 år siden var Norge like ille" "vikingene var like ille".

Jepp, er jo enig med deg da!

1.Sett et visst skille mellom islam som religion og muslimske kulturelle tradisjoner og levd liv i praksis

2.Unødvendig å sette likhetstegn mellom islam av i dag og krd.av i går...

Javisst, for oss blir mye av den muslimske praksis av i dag arkaisk, men like fullt må vi innse at det er slik livet leves for millioner av mennesker. Og det er det vi må forholde oss til. Ikke en teroi om at denne religionen kanskje en vakker dag blir like "sivilisert" som krd.er i de fleste land i dag.

Hilsen

Skrevet

Kulturrelativisme heter det. Det er logisk feil å måle en annen kultur med egen kulturs målestokk.

I sin rene form innebærer holdningen en total ansvarsfraskrivelse fra vold/krig/mishandling/undertrykking i andre kulturer. "Kanskje de vil ha det sånn...Det vet ikke vi."

Litt kulturrelativisme er likevel bra og viktig å ha. Skremmende hvor mange her som er helt ukjent med dette!

"Litt kulturrelativisme er likevel bra og viktig å ha."

Ikke når den brukes som rent forsvar for det som i vår verden kalles for kriminalitet.

Selv om Muhammed prekte for vold, ran og drap, så kan vi ikke akseptere det.

Skrevet

"Kvinnefientlig i den betydning at menn har frihet til å gjøre som de vil, mens kvinner ikke har det. Enkelt og greit."

Et eksempel: i et arabisk land var jeg vitne til at to voksne kvinner ikke fikk lov av mennene å se på TV. Jeg spør hvorfor, og får ikke svar. Men til slutt: "Vantro forstår ikke slikt".

Siden det har jeg lurt på hva årsaken er, som vantro ikke forstår.

At vantro ikke blir bedt i muslimske bryllup kan visst heller ikke vantro forstå.

Senere fant jeg ut at det er bedre å kalle seg kristen i stedet, da er det lettere å bli akseptert. En himmelvid forskjell faktisk.

*LOL* Er det noe jeg mer enn gjerne fremhever for muslimer, så er det at jeg er vantro :-)

"............................................."

Gjest girasol
Skrevet

Kulturrelativisme ja. Vi har vært borti det utallige ganger vía f.eks.kristen misjonering, USA's kulturimperalisme og Vestlig imperalisme på 15,16,17- og 1800-tallet.

Det er lett å glemme (fortrenge) at ens egen kultur har vært medvirkende til udertrykking av andre mennesker vet du ;-)

Skrevet

Hilsen

"Det eneste jeg har sagt nedigjennom tråden her er at vi i vesten er så innmari flinke til å sette oss opp på hesten og være herolder for den vestlige sak, som alltid foregår på VÅRE premisser!..."

Det er korrekt - det er en av den vestlige verdens gjentatte forbrytelser opp gjennom historien.

Men det er mest interessant når det gjelder f.eks vestlige misjonæreres fordømmelse av at innuittene var nakne inne i igloene, at de ga bort barn seg imellom, etc. Dette er kulturelle ting som vi skal være veldig forsiktig med å bedømme ut fra et helt annet standpunkt.

MEN - dette inkluderer ikke når et land styres av en religion, og lovverket sier at menn har rett til å voldta kona si, at når ei jente blir voldtatt, så er det hun som har påført samfunnet/familien skam, og ikke utøveren. F.eks.

Når vi snakker om styresett som ikke bare aksepterer, men omfavner onde handlinger, fordi en gjeng med spik spenna gærne religiøse ledere sier at sånn har allah sagt at det skal være, og stiller du spørsmålstegn ved det så skal du drepes - da er det ikke lenger snakk om å sette en kultur over en annen.

Islamsk styre, akkurat som et kristent styre, er pr.def. kvinnefientlig. Det er et styre som motsetter seg alle forsøk på utvikling, med det resultat at patriarkismen (som stort sett var gjeldende i alle gamle samfunn - av praktiske årsaker bl.a) blir opprettholdt for enhver pris.

"..........................................."

Skrevet

Jepp, er jo enig med deg da!

1.Sett et visst skille mellom islam som religion og muslimske kulturelle tradisjoner og levd liv i praksis

2.Unødvendig å sette likhetstegn mellom islam av i dag og krd.av i går...

Javisst, for oss blir mye av den muslimske praksis av i dag arkaisk, men like fullt må vi innse at det er slik livet leves for millioner av mennesker. Og det er det vi må forholde oss til. Ikke en teroi om at denne religionen kanskje en vakker dag blir like "sivilisert" som krd.er i de fleste land i dag.

Hilsen

Det jeg vil strebe mot er at religion blir en privatsak, ikke en maktfaktor.

Jeg er sjeleglad for at ingen i dag i Norge kan stå opp og si at kvinner er underlagt mannen fordi bibelen sier det, og fjerne kvinner fra makten. Ingen på et offentlig kontor kan be kvinner gå hjem og spørre mannen sin når de kommer og vil ha greie på noe, eler må ha mannens samtykke for å utøve sine rettigheter.

Det var slik en gang i tida, og det må vi ha klart for oss, men ikke forsvare eller støtte de som vil tilbake i tid. Det skal brukes for å fremme framskrittet, ikke forsvare evt tilbakeskritt.

Islamsk kultur er et enormt tilbakeskritt i mange sammenhenger.

Gjest liede
Skrevet

"Litt kulturrelativisme er likevel bra og viktig å ha."

Ikke når den brukes som rent forsvar for det som i vår verden kalles for kriminalitet.

Selv om Muhammed prekte for vold, ran og drap, så kan vi ikke akseptere det.

var det ikke akkurat det jeg sa?

Skrevet

Heh-heh..."vikingene" var, sammenliknet med gammelt kristent styre, betraktelig mer fritt og menneskevennlig (også for kvinner). Det gjelder veldig mange eldre kulturerer. Den virkelige kvinneundertrykkelsen ser vi lite av før kristendommen.

".........................................."

Skrevet

*LOL* Er det noe jeg mer enn gjerne fremhever for muslimer, så er det at jeg er vantro :-)

"............................................."

Jeg kan love at du også vil tilpasse deg den dagen du blir tilstrekkelig truet. Begrepet vantro er som tatt ut av en skrekkfilm når du setter det i sin rette sammenhneg i et muslimsk samfunn. Det er SVÆRT ubehagelig å være vantro i et ekte muslimsk samfunn i dag.

Skrevet

var det ikke akkurat det jeg sa?

Omtrent, ja :-)

"....................................."

Skrevet

Jeg kan love at du også vil tilpasse deg den dagen du blir tilstrekkelig truet. Begrepet vantro er som tatt ut av en skrekkfilm når du setter det i sin rette sammenhneg i et muslimsk samfunn. Det er SVÆRT ubehagelig å være vantro i et ekte muslimsk samfunn i dag.

Å - jeg er ikke ukjent med å måtte tilpasse seg av nødvendighet :-)

"............................................"

Gjest liede
Skrevet

Kulturrelativisme ja. Vi har vært borti det utallige ganger vía f.eks.kristen misjonering, USA's kulturimperalisme og Vestlig imperalisme på 15,16,17- og 1800-tallet.

Det er lett å glemme (fortrenge) at ens egen kultur har vært medvirkende til udertrykking av andre mennesker vet du ;-)

jepps. jeg skulle ønske islam fikk koke for seg selv 200-300 år. Så kunne i løftet på lokket og sett at det var modernisert.

Skrevet

"Det er lett å glemme (fortrenge) at ens egen kultur har vært medvirkende til udertrykking av andre mennesker vet du ;-)"

Men det er overhodet ikke noe argument - i det hele tatt. Vi _vet_ om det gale vesten har gjort i gammel tid, og vi fordømmer det. Hva mer kan vi gjøre? Det er ikke interessant i det hele tatt, bortsett fra som en del av helheten når man diskuterer dette ut fra et kultur/historie-perspektiv. Som argument for at man ikke skal mene ditt og datt, ikke skal dømme etc., så er det verdiløst. Jeg hadde dømt norge like hardt for undertrykkelsen av samene på 1800-tallet, hvis det hadde hatt noen som helst relevans for dagens situasjon med vesten/østen/midtøsten/etc.

Skrevet

Heh-heh..."vikingene" var, sammenliknet med gammelt kristent styre, betraktelig mer fritt og menneskevennlig (også for kvinner). Det gjelder veldig mange eldre kulturerer. Den virkelige kvinneundertrykkelsen ser vi lite av før kristendommen.

".........................................."

"Den virkelige kvinneundertrykkelsen ser vi lite av før kristendommen."

Kristendommen innførte antagelig kvinnefientligheten i Norge. Men araberne var kvinnefientlige også før Muhammeds tid. Religionene ble skapt av kulturen og alle de ulike stammereligioenene som også var skapt av sin kultur.

Skrevet

Å - jeg er ikke ukjent med å måtte tilpasse seg av nødvendighet :-)

Islam er politikk.

De fleste totalitære regimer har vervet flest medlemmer på grunnlag av frykt og bekvemmlighet. Norge under 2. VK er et nært eksempel. Tyskertøsene og tyskerungenes skjebne er eksempler på når frykten slipper taket og makten bytter side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...