Gå til innhold

Er den muslimske tro kvinnefientlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Den virkelige kvinneundertrykkelsen ser vi lite av før kristendommen."

Kristendommen innførte antagelig kvinnefientligheten i Norge. Men araberne var kvinnefientlige også før Muhammeds tid. Religionene ble skapt av kulturen og alle de ulike stammereligioenene som også var skapt av sin kultur.

Å ja. Jødene og evt. andre folkeslag som levde "der nede" før kristendommen var sannsynligvis ikke særlig ålreite på det området, de heller.

".............................................."

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• flisa

19

• keinstein

19

• petter smart

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Det er lett å glemme (fortrenge) at ens egen kultur har vært medvirkende til udertrykking av andre mennesker vet du ;-)"

Men det er overhodet ikke noe argument - i det hele tatt. Vi _vet_ om det gale vesten har gjort i gammel tid, og vi fordømmer det. Hva mer kan vi gjøre? Det er ikke interessant i det hele tatt, bortsett fra som en del av helheten når man diskuterer dette ut fra et kultur/historie-perspektiv. Som argument for at man ikke skal mene ditt og datt, ikke skal dømme etc., så er det verdiløst. Jeg hadde dømt norge like hardt for undertrykkelsen av samene på 1800-tallet, hvis det hadde hatt noen som helst relevans for dagens situasjon med vesten/østen/midtøsten/etc.

"............................................"

Alle relativiseringene framkommer kun fordi vi ikke vil konfrontere virkeligheten.

Alle vil sitere koranen og historien. Alle vil "forklare" men ingen vil dra fram konkrete eksempler for å se hva som skjer i virkeligheten. Ingen vil f eks forske på hvorfor ikke noen av tenåringsjentene i et helt borettslag ikke er å se ute etter skoletid og i helger. Vi vil ikke se, vi vil bare avlede, så vi slipper konfrontasjoner. Vi velger å tro det bare er tilfeldigheter.

Det koster deg for mye å banke på døra til foreldra for å spørre hvorfor jenta ikke får lov å gå ut, du kan bli slått ned.

Det er mer bekvemmelig å diskutere historie og sitere innholdet i en bok. Heldigvis har vi koranen så vi slipper å se på virkeligheten, og de som har interesse av å stenge jentunger inne til de er gifteklare, griper begjærlig halmstrået.

amerikafareren
Skrevet

En tro bestemmer ikke hva kvinner gjør. Det er kulturen rundt. De muslimske skriftene er skrevet i en tidsepoke hvor kvinner hadde ingen rettigheter. Profeten Mohammed prøvde å øke kvinners rettigheter, og han hadde sin datter Fatima ved sitt kne og lærte henne å lese. Hun fikk også velge om hun ville gifte seg med Ali. Begge deler var uvanlige på den tiden.

I dag lever vi i en annerledes verden. Jeg har lest store deler av Koranen og diskuterer den av og til med muslimer. De sier noen ganger til meg at jeg ikke kan ha forstått den når jeg har lest den på norsk. Hvortil jeg svarer at muslimer som leser den på arabisk uten å ha det som morsmål forstår neppe noe mer. Selv om de har arabisk som morsmål så er det store forskjeller innenfor det språkområdet.

Det står klart i Koranen f.eks. at kvinner (mødre) er barnas veiviser inn i fremtiden. Jeg bruker det ofte som argument mot muslimske menn at da bryter de, som stenger sine koner inne og nekter dem utdannelse, mot Koranen i dagens samfunn.

Å si at mødre er barnas veiviser inn i fremtiden er noe som er høyest relevant i vårt samfunn. Det er foreldres ansvar å oppdra barn til å bli selvstendige individer i dag også.

Gjest adelle
Skrevet

Kristendommen er også kvinnefiendtlig - ingen har vel sagt noe annet - Derfor er det også viktig å skille Kirke og stat - så Kirken slipper innblanding når det gjelder kvinner og hoofile og sex før ekteskap etc. og staten slipper å mene stort om slike religiøse manneskapte måter å organisere folk og fe.

HERREGUD! I hvilken tidsepoke lever du ? Kristendommen er da ikke kvinnefiendtlig nå. Vennligst nevn 1 - ET - eksempel.

Gjest Villis
Skrevet

HERREGUD! I hvilken tidsepoke lever du ? Kristendommen er da ikke kvinnefiendtlig nå. Vennligst nevn 1 - ET - eksempel.

Dette står f.eks i eventyrboka (bibelen):

Til kvinnen sa han:

«Stor vil jeg gjøre din møye

så ofte du er med barn;

med smerte skal du føde.

Din lyst skal stå til din mann,

og han skal råde over deg.»

SELVSAGT er kristendommen kvinnefiendtlig. Eller rettere sagt, galskap fra ende til annen.

Skrevet

Den SKULLE vært - hadde det ikke vært for press fra Staten. Bare vent - når de blir skilt - kommer "den sanne" kirke frem - med "kvinner i heimen" "ut med homser"etc. - sann mine ord. Men i dag har de ikke lov...

Skrevet

Av nøyaktig samme årsak som kristne kvinner ikke kan bli Pave.

Med vennlig hilsen

Gjest girasol
Skrevet

Med vennlig hilsen

Og hvorfor er det?

Obs...nå står jeg i fare for å ildne opp enda en diskusjon... gulp, jeg lar det stå til. Hvorfor kan ikke kristne kvinner bli pave?

M.v.h.

Skrevet

Og hvorfor er det?

Obs...nå står jeg i fare for å ildne opp enda en diskusjon... gulp, jeg lar det stå til. Hvorfor kan ikke kristne kvinner bli pave?

M.v.h.

Tradisjonell kvinnediskriminering.

Du ser jo selv at kvinner i samme stillling tjener mindre enn menn i Norge. Det skal ikke være slik, og det er en av grunnene til at jeg er ateist.

Med vennlig hilsen

Mrs. Wallace
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei, katolske kvinner kan ikke bli pave.

Men kvinner i Den norske kirke kan bli biskoper.

Det er stor forskjell på katolisisme og protestantisme.

Gjest girasol
Skrevet

Tradisjonell kvinnediskriminering.

Du ser jo selv at kvinner i samme stillling tjener mindre enn menn i Norge. Det skal ikke være slik, og det er en av grunnene til at jeg er ateist.

Med vennlig hilsen

OK...

Nå var jeg et øyeblikk redd for at du skulle komme med en teologisk avklaring på hvorfor kvinner ikke kan bli pave. Det var godt å høre at det ikke var det ;-)

M.v.h.

Mrs. Wallace
Skrevet

Den SKULLE vært - hadde det ikke vært for press fra Staten. Bare vent - når de blir skilt - kommer "den sanne" kirke frem - med "kvinner i heimen" "ut med homser"etc. - sann mine ord. Men i dag har de ikke lov...

Tullball. I hvert fall en sannhet med stooore modifikasjoner.

Riktignok har kirkens representanter i din del av bispedømmet en del sidrompa og konservative meninger, blant annet var det derfra de sterkeste protestene kom på liberale Helga Byfuglien som bisk) men slik er det langt fra overalt.

Det er mange, mange mennesker i Den norske kirke som har en bevisst og engasjert holdning til likestilling, homofilisak og lignende ting. Det gjelder både de som jobber i kirken og frivillige som er valgt inn i råd eller engasjerer seg på forskjellige nivåer.

For første gang i historien er det feks flertall i bispekollegiet for å godta homofilt samliv.

Om vi deler stat og kirke, tror jeg vi vil se en sterkere kløft mellom de to ytterpunktene, og sannsynligvis en deling. Men vi er mange i kirken som aldri vil godta et tilbakeslag for likestilling.

Mrs. Wallace
Skrevet

Riktignok har kirkens representanter i din del av bispedømmet en del sidrompa og konservative meninger, blant annet var det derfra de sterkeste protestene kom på liberale Helga Byfuglien som bisk) men slik er det langt fra overalt.

Det er mange, mange mennesker i Den norske kirke som har en bevisst og engasjert holdning til likestilling, homofilisak og lignende ting. Det gjelder både de som jobber i kirken og frivillige som er valgt inn i råd eller engasjerer seg på forskjellige nivåer.

For første gang i historien er det feks flertall i bispekollegiet for å godta homofilt samliv.

Om vi deler stat og kirke, tror jeg vi vil se en sterkere kløft mellom de to ytterpunktene, og sannsynligvis en deling. Men vi er mange i kirken som aldri vil godta et tilbakeslag for likestilling.

"protestene kom på liberale Helga Byfuglien som bisk"

Oida. Mente selvsagt ikke å omtale dama som ei bikkje.

Biskop, skulle det stå. ;o)

Skrevet

#Det er mange, mange mennesker i Den norske kirke som har en bevisst og engasjert holdning til likestilling, homofilisak og lignende ting. Det gjelder både de som jobber i kirken og frivillige som er valgt inn i råd eller engasjerer seg på forskjellige nivåer. #

Jeg vet det :-)

Presten "vår" er jo slik....en skikkelig artig skrue - og dessuten trives jeg i Kirken - men har ikke alltid gjort det.

Skrevet

Nei, katolske kvinner kan ikke bli pave.

Men kvinner i Den norske kirke kan bli biskoper.

Det er stor forskjell på katolisisme og protestantisme.

Ja, men når man snakker om kristendom så betyr det i prakskis katolisisme, ettersom de representerer over 2/3 av verdens kristne.

Den norske kirke er bare en liten "sekt" å regne.

Med vennlig hilsen

Skrevet

OK...

Nå var jeg et øyeblikk redd for at du skulle komme med en teologisk avklaring på hvorfor kvinner ikke kan bli pave. Det var godt å høre at det ikke var det ;-)

M.v.h.

Hei,

Jeg pleier å være med i toget på kvinnedagen hver 8. mars, og har alltid vært for likestilling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hallo? Hvor lever du?

Det store flertall av kristne kan ikke bli prester i egen kirke!

Med vennlig hilsen

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, men når man snakker om kristendom så betyr det i prakskis katolisisme, ettersom de representerer over 2/3 av verdens kristne.

Den norske kirke er bare en liten "sekt" å regne.

Med vennlig hilsen

Det er sant - og den katolske kirkens innflytelse i u-landene er ofte til stort hinder for bedre levevilkår.

Bare å tenke på hvordan de hjelper spredningen av aids ved å fortelle folk at de ikke får bruke kondom. Sånt gjør meg veldig opprørt.

Mrs. Wallace
Skrevet

#Det er mange, mange mennesker i Den norske kirke som har en bevisst og engasjert holdning til likestilling, homofilisak og lignende ting. Det gjelder både de som jobber i kirken og frivillige som er valgt inn i råd eller engasjerer seg på forskjellige nivåer. #

Jeg vet det :-)

Presten "vår" er jo slik....en skikkelig artig skrue - og dessuten trives jeg i Kirken - men har ikke alltid gjort det.

Ja, akkurat presten deres er tydeligvis ikke en av mørkegutta. Men litt lengre inn....huttetu!

Skrevet

Kristendommen er også kvinnefiendtlig - ingen har vel sagt noe annet - Derfor er det også viktig å skille Kirke og stat - så Kirken slipper innblanding når det gjelder kvinner og hoofile og sex før ekteskap etc. og staten slipper å mene stort om slike religiøse manneskapte måter å organisere folk og fe.

Uenig. Slik vi har det nå, har staten temmelig bra kontroll på kirkemakten. Jeg støtter altså ikke en splittelse med mindre skjult og åpen makt i kirken endrer seg radikalt - og det skjer neppe i min tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...