Gå til innhold

helgesamvær eller 50/50

Anbefalte innlegg

Gjest pepsi maxx

Tidligere var det vanlig å ha samvær med barna annenhver helg, en ettermiddag i uka + evnt. ferier, jul o.s.v. Jeg tror fortsatt at denne ordningen er den mest vanlige. Men nå har jeg funnet ut at flere og flere velger løsningen 1 uke hos hver av foreldrene.

Hvor gamle bør barna være ved en slik løsning? Tar man med barna på råd? Hvilke fordeler og ulemper har dette i forhold til helgesamvær.

Hvordan er det for barnet å vokse opp i 2 hjem.

Hvordan løses det praktisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221051-helgesamv%C3%A6r-eller-5050/
Del på andre sider

Fortsetter under...

samlivsamatør

Det jeg ville tenkt på er hvordan ville du likt det selv.

Hadde du likt å bo i to hjem, hvor ingen av de er hovedbasen som man starter hver uke fra.

Selv har jeg to barn, og en eks som gjerne vil ha 50/50.

Erfaring fra skoler o.l. er at barn som vokser opp med 50/50 er rotete og rotløse.(dette er det selvfølgelig delte meninger om)

Det mest ideelle etter min mening er å ha et fast hjem for barna, og at foreldrene flytter ut og inn som en 50/50 løsning, men det er det vel ingen foreldre som vil.

Selv har jeg falt ned på en løsning med ca. 65/35, da har barne et hjem hos meg, og et besøkshjem hos sin mor.

Men dette er jo bare min mening, men mine barn er veldig fornøyd.

(jeg vet jo selvfølgelig ikke noe om dine barns alder).

For å få til dette må foreldrene bo nære hverandre. Dvs. at barna dermed har samme barnehage/skole uansett hvor de bor.

Guttungen til gubben bor hos oss hver 3. uke. (Hele uka). Det er ofte mye mer ro om han er her lengre enn om han bare er innom en helg. Jeg har derfor stor tro på denne løsningen. Barna blir roligere, mindre stesset og føler seg mer hjemme hos begge.

Vet ikke helt hva mer jeg skal fortelle, men det er jo bare å spørre:-)

Gjest kvitsymra

Heisann!

De første 7 mnd bodde jentene i barndomshjemmet, mens han og eg vekslet på å bo med dem. Atmosfæren endret seg i hjemmet. Mindre koselig.

Det skar seg da han begynte å ta med seg sin nye kjæreste dit etter at ungene var lagt.

Men denne ordningen var grei som en overgangsordning.

I dag deler vi 50-50. Han har ungene man+tirs, eg har ons+tors. Og så deler vi annenhver helg. På denne måten får vi de enten i 2 dager eller 5 dager på rad. Fordelen er at man kan får faste rutiner på faste dager.

Hvis man har annen hver uke, må man f.eks droppe f.eks korps annen hver gang hvis man ikke skaffer seg barnevakt, da.

Lykke til!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...